دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌ جمهوری گفت:با بیان اینکه باید سرمایه گذاری لازم برای گسترش صنایع در عصاره و اسانس انجام شود، افزود: خدمات طب ایرانی به طور شبکه‌ای در مراکز درمانی، خانه‌های بهداشت، سلامتکده‌ها و داروخانه‌های طبیعی فراگیر شود.
کد خبر: ۶۰۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 13 May 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: محمد حسن عصاره دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری ظهر امروز شنبه در مراسم افتتاحیه هفتمین کنگره ملی گیاهان دارویی در شیراز اظهار کرد: نقشه راه سند ملی گیاهان دارویی از جمله برنامه‌های پیش رو برای استفاده درست از این ظرفیت در کشور است که در این راستا باید سرمایه گذاری مدون و درستی صورت گیرد.

محمد حسن عصاره گفت: برای تحقق نقشه راه سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی حمایت همه جانبه نهادهای متولی برای تخصیص اعتبارات ویژه دستگاهی به منظور پیشبرد برنامه عملیاتی الزامی است.

وی با بیان اینکه میزان تنوع گونه‌های گیاهی کشور ۲ تا ۳ برابر قاره اروپا است، تصریح کرد: بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در ایران رویش دارند.

وی اضافه کرد: افزون بر ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از میان این ۸ هزار گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای، آرایشی و بهداشتی و همچنین هزار و ۷۳۰ گونه آن‌ها نیز به عنوان گیاهان بومی ایران شناخته شده اند.

دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه باید سرمایه گذاری لازم برای گسترش صنایع در عصاره و اسانس انجام شود، افزود: خدمات طب ایرانی به طور شبکه‌ای در مراکز درمانی، خانه‌های بهداشت، سلامتکده‌ها و داروخانه‌های طبیعی فراگیر شود.

وی با اشاره به اینکه این توسعه و رشد باید با توجه به وضعیت آب کشور انجام شود، گفت: برنامه ریزی دقیق باید برای اصلاح نوع مصرف آب نیز در نظر گرفته شود.

محمد حسن عصاره بیان کرد: طرح اصلاح الگوی کشت در این خصوص بسیار تاثیرگذار است چرا که توسعه گیاهان دارویی به راحتی می‌تواند جایگزین کشت‌های پرمصرف شود.

دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افزود: وزارتخانه‌های کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت معدن و تجارت، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و امورخارجه، سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد در بحث نقشه راه سند ملی گیاهان دارویی مکلف به فعالیت شدند.

دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه از داشته های خود به درستی و با ارزش افزوده مناسب استفاده نمی کنیم، ادامه داد: باید با ایجاد زیر ساخت های مناسب فرصت های مناسبی برای جذب سرمایه گذار در این عرصه فراهم شود.

عصاره ادامه داد: آمارها نشان می دهد که ۹۳ درصد زعفران جهان در ایران کشت می شود و سود صادراتی ایران کمتر از ۴۵۰ میلیون دلار است در حالی که گردش مالی این محصول و فرآورده های آن در جهان چند میلیارد دلار است و از طرفی در بحث گل محمدی که اسانس آن از گران ترین اسانس های گیاهی است و هر لیتر آن ۱۸ هزار دلار فروخته می شود شاهد انجام فعالیت های موثر نیستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار