معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: عبدالهی هرگز ناامید نشد و به‌رغم همه مسائل و مشکلات امیدوارانه فعالیت کرد تا به نتیجه رسید روحیه جنگندگی و جسارت در راه علم و رسیدگی به معضلات جامعه از شاخصه های بارز این چهره علمی بود.
کد خبر: ۶۰۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲ 14 May 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ غلامرضا غفاری در آئین نکوداشت استاد محمد عبدالهی موسس انجمن جامعه شناسی ایران اظهار کرد :بنده در دوره‌ای که دکتر عبدالهی ریاست انجمن جامعه شناسی کشور را بر عهده گرفت عضو هیئت علمی بودم و از نزدیک شاید تلاش ها و تحمل سختی های ایشان بودم اما مرحوم عبدالهی این هنر را نشان دادند و انجمن جامعه‌شناسی را در صدر انجمن‌های علوم انسانی نشاند که کار کمی نبود.


وی افزود : ایشان که در صدد رفع مشکلات و چالش های اجتماع با نگاه جامعه شناسی بود و اقدام عملی در کنار نظریه پردازی تئوری یکی از شاخصه های اصلی و قابل توجه این چهره برتر علمی بود .

غفاری عنوان داشت : عبدالهی هرگز ناامید نشد و به‌رغم همه مسائل و مشکلات امیدوارانه فعالیت کرد تا به نتیجه رسید روحیه جنگندگی و جسارت در راه علم و رسیدگی به معضلات جامعه از شاخصه های بارز این چهره علمی بود.

وی افزود: ایشان یک نظریه پرداز صاحب ایده، نظر و بینش جدید بود که علم و عمل به معنای واقعی را به هم آمیخته بود و تلاش وی حل مسائل و ناهنجاری های جامعه با نگاه توسعه و پیشرفت بود
.
معاون وزیر علوم یادآور شد: عبدالهی بر این باور بود که باید جامعه ایران را بسازیم و مسائل ایران و ایلام را با کار و پیگیری و تلاش و پژوهش و فعالیت عالمانه رصد کنیم و در جهت حل آنها برآییم.

 

غفاری به دغدغه های استاد عبدالهی اشاره کرد افزود :از مهمترین دغدغه های همیشگی استاد عبدالهی شناسایی، معرفی مشکلات اجتماع و تلاش برای ارائه راهکارهای عملی برای رفع این معضلات و نیز حساس کردن مسئولان به این چالش ها عنوان کرد .

غفاری اظهار کرد: یکی از دستاوردهای مهم و به یادگار مانده از استاد عبدالهی انجمن جامعه شناسی ایران است که وجود این چهره علمی به انجمن رونقی خاص بخشید و باعث تعالی و ماندگاری و انتخاب آن به عنوان برترین انجمن در انجمن های شاخه علوم انسانی و نظری شد.

وی افزود: اکنون ما نیز به تبعیت از استاد عبدالهی باید مسیر جنگندگی در راستای رفع یا کاهش معضلات اجتماعی را ادامه دهیم و منش و عملکرد این شخصیت برجسته را الگو و چراغ راه خود کنیم.

در جامعه امروز ایران موانع فرهنگی سد راه مسیر توسعه ملی و منطقه ای است


قاسم سلیمانی دشتکی در مراسم نکوداشت استاد عبدالهی گفت: دکتر عبداللهی رابطه ی بین علوم اجتماعی ،امور اجرایی و علمی و عملیاتی را تعریف و مشخص کرد و نیز پیوندی بین علوم نرم افزاری و سخت افزاری برقرار کرد.


وی افزود : جامعه شناسی علمی است که به حل مشکلات جامعه می پردازند ولی مرحوم عبدالهی در مطالعاتی که در شهرداری تهران انجام داد ،این شهرداری را از نهاد و سازمان خدماتی به یک نهاد خدماتی اجتماعی تبدیل کرد .

وی تاکید کرد: پیش از تلاش ها و فعالیت های مرحوم عبداللهی، دستگاه های اجرایی کاری با جامعه شناسی و علوم اجتماعی نداشتند اما وی رابطه بین انجمن جامعه شناسی با دستگاه های اجرایی را تنظیم کرد.


.سلیمانی دشتکی عنوان داشت : جامعه شناس فقید ایلامی توانست بین دانش نظری و کاربردی پیوند مستحکمی ایجاد کند و جایگاه فرهنگ و جامعه را در مدیریت کلان و خرد جامعه مشخص کرد.

وی یادآور شد: زنده یاد عبدالهی رابطه علوم اجتماعی و امور اجرایی را تعریف و مشخص کرد و به طور واضح بین علوم نرم افزاری شامل فرهنگ، علوم اجتماعی و جامعه شناسی و علوم سخت افزاری شامل امور عینی، فیزیکی و اجرایی پیوند برقرار کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه تمامی طرح های اقتصادی و عمرانی علاوه بر توجیه فنی باید پیوست جامعه شناسی داشته باشند، گفت: جامعه شناسان برای رفع موانع توسعه این استان پیوست اجتماعی ارائه کنند.

استاندار ایلام افزود :در جامعه امروز ایران موانع فرهنگی سد راه مسیر توسعه ملی و منطقه ای است که با ابراز تاسف باید گفت در استان های زاگرس نیشین بیشتر این مورد بیشتر مشهود است در صورتی که دکتر عبداللهی بسیار دقیق این موانع را بررسی و با ارائه راهکار های علمی و اجرایی به برنامه ریزی برای توسعه متوازن و پایدار پرداخت.

 

استاندار ایلام یادآور شد: کاربردی کردن علم جامعه شناسی خدمت بزرگ و ارزشمندی است که توسط محمد عبداللهی جامعه شناس فقید ایلامی انجام شد.


استاندار ایلام گفت: مطالعات مرحوم دکتر عبداللهی دقیقا در رابطه با پیوست فرهنگی و اجتماعی در اجرای پروژه های عمرانی و صنعتی است که برای توسعه استان باید راه ایشان را ادامه دهیم

 

سلیمانی دشتکی درادامه عنوان کرد: دکتر عبداللهی با مطالعه ای که در کشور انجام داد و نیز با بررسی های علمی خود، به این نتیجه رسید که ما اگر در مطالعات خود عموم مردم و اجتماع را ببینیم به نتیجه بسیار خوبی خواهیم رسید و اگر به صورت فردی مطالعه کنیم و نتیجه را به عموم مردم تعمیم بدهیم ،به مشکل برخواهیم خورد .

 

شایان ذکر است ؛ محمد عبداللهی در اول شهریور ۱۳۲۳ در ایلام به دنیا آمد، سال 1349 لیسانس خود را در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه تهران اخذ کرد و سه سال بعد موفق به دریافت کارشناسی ارشد جامعه شناسی از همین دانشگاه شد و سال 1357 از دانشگاه میشیگان آمریکا دکترای جامعه شناسی گرفت.

وی از سال 1378 تا 1382 رئیس انجمن جامعه شناسی ایران بود و علاوه بر آن عضو شورای پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی (1362- 1382)، عضو شورای عالی برنامه ریزی علوم انسانی وزارت علوم، عضو شورای عالی ترویج کشاورزی وزارت کشاورزی، عضو کمیته تحصیلات تکمیلی گروه علوم اجتماعی پیام نور (1381- 1383)، مدیر گروه جامه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ( برای سه دوره 6 ساله) بود.

عبداللهی در طول حیات خود 35 تحقیق علمی انجام داد و 8 کتاب چاپ شده به علاوه 12 کتاب در دست چاپ از جمله فعالیت‌های تالیفی این استاد جامعه شناسی است./م

از محمد عبداللهی 52 مقاله علمی در مجلات معتبر ایرانی و خارجی به چاپ رسیده است، همچنین در طول حیات علمی خود موفق به دریافت سه جایزه شد که عبارتند از ؛ استاد نمونه دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشگر نمونه سال در سطح کشور در سال 1375 و پژوهشگر برتر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1387.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار