بنیانگذار انجمن شاهنامه‌خوانی یزد از احياي هنرهاي ملي نقالي و پرده‌خواني از طريق تلفیق آنها با ورزش‌هاي زورخانه‌اي و موسیقی سنتی در راستاي نمايش عمومي ارزش‌هاي روحيه پهلواني خبر داد.
کد خبر: ۶۰۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 16 May 2018

«سید محمد مهدی مدرسی سریزدی» به بهانه 25 ارديبهشت روز بزرگداشت فردوسي با اشاره به اهمیت شاهنامه‌خوانی در جهت حفاظت از این میراث غني ادبیاتی، اظهار کرد: شاهنامه از ابعاد مختلفی برای ایرانیان به صورت ویژه‌ای ارزشمند است چرا که هویت ملی ایرانیان به عنوان بزرگترین ارزش در این اثر با زنده ماندن زبان فارسی حفظ شده است. 

وی افزود: فردوسی این شاعر پارسی‌زبان با نوشتن شاهنامه علاوه بر بازآفريني هویت ملی، حکمت و سخنان پندآموزي كه تا قبل از آن ایرانیان ناگزیر به حفظ و به خاطر سپردن آنها بودند، گردآوری و به رشته تحریر در آورد.

مدرسي سريزدي با اشاره به اين كه انجمن شاهنامه‌خواني يزد از سال 94 به طور رسمی فعاليت خود را آغاز كرده است، گفت: البته اين انجمن به صورت غيررسمي از 10 سال قبل هم فعالیت‌هايي جدی در اداره فرهنگ و ارشاد استان داشت.

به گفته وي، خوشبختانه از دیرباز یزدی‌ها بسیار در موضوع ادبیات فعال بوده‌اند به طوری که در حوزه شاهنامه‌خوانی همیشه شاهد حضور تعداد زیادی از جوانان و اساتید بوده‌ایم. 

وي با بیان این که یزدی‌ها احترام و اعتقاد خاصی برای ادبیات به ویژه شاهنامه قائل هستند، گفت: هر هفته بیش از 200 نفر در انجمن شاهنامه‌خوانی يزد كه روزهاي يكشنبه از ساعت 18 تا 20 در محل دانشگاه علمي كاربردي فرهنگي و هنر واقع در ابتداي بلوار اميركبير روبروي بلوار فردوسي برگزار مي‌شود، حضور مي‌يابند كه این استقبال خوب یزدی‌ها از شاهنامه قابل ستایش است. 

وی به ارزيابي بسيار خوب اساتيد شاهنامه‌خواني ديگر استان‌ها از برنامه‌هاي انجمن یزد، گفت: بسياري از مهيمانان معتقد هستند كه هیچ انجمنی مانند انجمن یزد داراي برنامه‌هاي كمي و كيفي مناسب نيست.

بنیانگذار انجمن شاهنامه‌خوانی یزد وجه تمایز شاهنامه با ديگر سروده‌هاي شاعران كشورمان را آرامشی خواند كه پس خواندن يا استماع اشعار شاهنامه به افراد دست مي‌دهد و همين ويژگي‌ را علت سوق يافتن افراد به سمت آن دانست.

وی در مورد هنر کهن نقالی و پرده‌خوانی و ارتباط آن با شاهنامه‌خواني، اظهار كرد: هنر ملی و کهن پرده‌خواني در گذشته بيشتر در قهوه‌خانه‌ها، میادین شهرها و روستاها اجرا می‌شد و معمولاً نيز فرد اقدام به بازخواني داستان‌های شاهنامه كه روی پرده‌هایی نقاشی شده بود مي‌كرد ولي با روي كار آمدن تكنولوژي تلويزيون به تدريج كمرنگ و كمرنگ‌تر شد.

وی ادامه داد: هنر نقالی نیز به گونه‌ای بود كه فردی داستان‌های شاهنامه را با حرکاتی مانند پانتومیم برای مردم به نمایش می‌گذاشت که این هنر نیز تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی رنگ باخته است.

رییس انجمن شاهنامه یزد يكي از اقدامات انجمن شاهنامه‌خوانی یزد براي احیا و تقویت هنرهای پرده‌خوانی و نقالی را تلفیق اين هنرها با ورزش‌هاي زورخانه‌اي و ادوات موسیقی سنتی ذكر كرد و گفت: از اين طريق سعي كرده‌ايم تا روحیه پهلوانی و ارزش‌های آن را در معرض دید عموم قرار دهيم و تاكنون نیز بسیار مورد استقبال مردم و گردشگران قرار گرفته است.

وی خاطرنشان كرد: در حال حاضر «فاطمه زارع» تنها پرده‌خوان و «شیرین اسماعیلی» نیز تنها نقال یزدی هستند که در صدديم با حمايت از آنها و پرورش ديگر دانش‌آموزان در اين رشته‌ها، حفظ و احیای آنها را در اولویت قرار دهيم.

این مسئول در پايان نيز با اشاره به مراسم نکوداشت حکیم بزرگ ایران زمین «فردوسی طوسی» که با حضور بیش از 700 یزدی و غیریزدی در سالن هلال احمر يزد برگزار شد، عنوان کرد: تاریخ کهن سرشار از جانفشانی‌ها، کوشش‌ها و پایمردی ایرانیان در مقابل هجوم بیگانگان در این مراسم یادآوری شد و سهم ایرانیان در توسعه دانش، فرهنگ، فلسفه، ارزش‌ها و حماسه، محورهای اصلی این برنامه را تشکیل داد.

مدرسي سريزدي با اشاره به حضور «فریدون جنیدی» شاهنامه‌پژوه مطرح کشوري در اين مراسم، افزود: شاهنامه‌خوانی، نقالی و پرده‌خوانی، اجراي موسیقی سنتی و سخنراني «مجيد جوادیان‌زاده» مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و «محسن حرازی‌زاده» مدیر كل جمعيت هلال احمر استان از برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار