بسته خبری تابناک؛
رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: کنایه وزیر ارتباطات به پیام‌رسان سروش/سایت خبرگان مجبور به تغییر عنوان بیانیه علیه دولت شد/پرداخت پاداش ۶۰۰ میلیونی به ۲۰۰ مقام دولتی/سرانه هر طلبه از بودجه کشور چقدر است؟ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۰۶۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵ 16 May 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

مردم عصبانی‌اند

محمد رضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید با انتقاد از خودسری‌ها گفت: اقدامات خودسرانه در شرایط فعلی سمی مهلک است. مردم از دلار بالای 8 هزار تومان و سکه بالای 2 میلیون عصبانی‌اند، نباید جامعه را عصبانی‌تر و مأیوس‌تر کنیم. متولیان امنیت کشور خودسرها را می‌شناسند. مجوز لازم برای مراسم، کنسرت و تجمع را حاکمیت صادر می‌کند./ اعتماد آنلاین

آقای جنتی توبه کنید!

عبدالله رمضان‌زاده در واکنش به بیانیه جنتی درباره برجام گفت: لازم است آقای جنتی صادقانه از پیشگاه ملت به خاطر حذف شایستگان در انتخابات دوره های مختلف مجلس و ریاست جمهوری، عذرخواهی کند. یکی از علل نابسامانی های فعلی کشور نظارت استصوابی آقای جنتی است. البته به خاطر حمایت کامل از احمدی نژاد باید علاوه بر عذرخواهی، صادقانه توبه کنند.

لاريجاني بايد بجاي مزاح مديريت مي كرد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین گفت: در روزي كه برجام را در مجلس آتش زدند بشخصه از آقای لاریجانی انتظار داشتم که بجاي لبخند و مزاح مجلس را به‌گونه دیگری مدیریت می‌کردند و اگر جمعی هم بنا به تفکر‌شان می‌خواستند پرچم آمریکا یا سند بین‌المللی برجام را که هنوز محل مذاکرات دولت با غرب است در جایی خارج از مجلس آتش بزنند نه در بهارستان و محلی که قداست خانه ملت را دارد! / همشهري

کنایه وزیر ارتباطات به پیام‌رسان سروش

وزیر ارتباطات در مورد شائبه قطع خدمات زیرساختی به پیام رسان بومی سروش توضیح داد و گفت: این پیام رسان به جای حل فنی مشکل، موضوع را به عملیات روانی کشانده است. وزیر ارتباطات در مورد شائبه قطع خدمات زیرساختی به پیام رسان بومی سروش توضیح داد و گفت: این پیام رسان به جای حل فنی مشکل، موضوع را به عملیات روانی کشانده است.

محمدجواد آذری جهرمی در جمع خبرنگاران در مورد شائبه قطع خدمات زیرساختی برای شبکه پیام رسان بومی سروش گفت: هم اکنون تنها یک پیام رسان در کشور نداریم و ۵ پیام رسان بومی در حال فعالیت هستند که یکی از آنها مرتباً به جای اینکه مسأله را در جلسات فنی حل کند، بحث را به عملیات روانی می کشاند که به نظر می رسد این نه به سود آنها و نه به سود کشور خواهد بود. وی گفت: همکاران ما در وزارت ارتباطات و اپراتورها بنا را بر همکاری کامل با پیام رسان های بومی گذاشته اند و این مصوبه را به عنوان یک تکلیف ملی پیگیری می کنند اما مدلی که این پیام رسان بومی در حال پیگیری مطالبات خود است، خیلی مرسوم نبوده و ایجاد ذهنیت منفی می کند و تأثیر منفی دارد. وزیر ارتباطات با اشاره به اخباری که از سوی پیام رسان بومی سروش مبنی بر عدم همکاری وزارت ارتباطات در ارائه زیرساختها منتشر شده است، گفت: اگر مشکلی وجود دارد باید منطقاً با استدلال و استناد به زیرمجموعه های وزارت ارتباطات منتقل شود. هم اکنون چهار پیام رسان دیگر به خوبی کار می کنند و تنها یک پیام رسان که ادعایی داشته و امروز به ادعایش نرسیده، شروع به پوروپاگاندا کردن می کند و انداختن مسئولیت گردن دیگران منطقی نیست.

سایت خبرگان مجبور به تغییر عنوان بیانیه علیه دولت شد

سایت رسمی مجلس خبرگان رهبری عنوان بیانیه منتسب به این مجلس را اصلاح کرد.سایت رسمی مجلس خبرگان رهبری عنوان بیانیه منتسب به این مجلس را اصلاح کرد. به گزارش ایران؛ پایگاه اطلاع رسانی مجلس خبرگان رهبری روز یکشنبه بیانیه ای را با عنوان « واکنش مجلس خبرگان رهبری به خروج آمریکا از برجام» منتشر کرده بود که تنها امضای آیت الله جنتی رئیس مجلس را داشت. برخی از خبرگزاری های کشور هم با استناد به همین خبر بیانیه یاد شده ـ که در آن تیم مذاکره کننده متهم به عبور از خط قرمزها شده و از رئیس جمهوری هم خواسته شده بود که بابت خسارات برجام از ملت عذرخواهی کند ـ آن را موضع کلیت مجلس خبرگان قلمداد کردند. اگر چه آیت الله هاشم زاده هریسی عضو مجلس خبرگان در یادداشت خود برای ایران تاکید کرد که آنچه در بیانیه آمده حداکثر می تواند موضع هیات رئیسه خبرگان باشد نه کلیت اعضا. این قبیل انتقادات سبب شد تا سایت مجلس خبرگان روز گذشته عنوان بیانیه مذکور را اصلاح کند و بنویسد« واکنش رئیس مجلس خبرگان به خروج غیر قانونی آمریکا از برجام».

شناسایی خانواده‌ای که ۳۰ هزار خودرو وارد کرده و مالیات ندادند

غلامرضا قبله ای در حاشیه بازدید خبرنگاران از سامانه های طرح جامع مالیاتی از مزایای سامانه های الکترونیکی اطلاعات مودیان مالیاتی خبر داد و گفت: به کمک سامانه های طرح جامع مالیاتی، آن دسته از افرادی که فرارهای مالیاتی داشته اند را شناسایی و مالیات آنها را دریافت کرده ایم. وی افزود: بر این اساس، یک خانواده سال گذشته شناسایی شدند که ۳۰ هزار خودرو وارد کرده و یک ریال هم مالیات نداده بودند. به کمک این سامانه آنها شناسایی شده و علاوه بر اخذ مالیات به مراجع قضای معرفی شدند. این مقام مسئول اظهار داشت: همچنین ۷۷ نفر شناسایی شده اند که معادل ۹۹۰ میلیارد تومان از آنها مالیات اخذ شده است ضمن آنکه در تراکنش های مالیاتی، وزارت اطلاعات و دستگاه های مسئول در حوزه پولشویی اطلاعاتی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده اند که پس از بررسی مالیات آنها را دریافت کرده ایم. وی خاطرنشان کرد: کل هزینه های اجرای طرح مالیاتی طی ۱۵ سال گذشته از محل برخی درآمدهای جدید مالیاتی شناسایی شده طی یک سال گذشته، پوشش داده شد./مهر

سایپا و ایران خودرو 90 هزار خودرو را احتکار کرده اند!

قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: خودروسازان در آذر ماه سال 96 با دلار 3 هزار و 200 تومانی خودروهای جدید تولید کردند، اما هیچ کدام از این خودروها را پیش فروش نکرده و یا به روز و به صورت نقدی نفروختند. سایپا حدود 60 هزار و ایران خودرو 30 هزار خودرو احتکار کرده است. خودروهای داخلی به صورتمیانگین 10 تا 30 میلیون و برخی از این خودروها هم 40 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند که این موضوع گران فروشی، نارضایتی های اجتماعی ایجاد کرده است. خودروسازان منتظر هستند، خودروهای خود را با قیمت دلار روز به مردم بفروشند./ بورس پرس

پرداخت پاداش ۶۰۰ میلیونی به ۲۰۰ مقام دولتی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت: آنچه که در مجلس تصویب شد افزایش 20 درصدی کف حقوق کارمندان بود وبرای بقیه حقوق ها به روش پلکانی افزایش می یافت اما اکنون دولت افزایش حقوق را بین 12 تا 6 درصد اعمال کرده است. تاجگردون افزود: هرچه با دولت گفتگو می کنیم نمی پذیرد و پاسخ جدی نمی دهد. 987 نفر در دستگاه ها و شرکت های دولتی و بانک ها پاداش بازنشستگی بیش از 400 میلیون تومان گرفته و آخر سال 96 خود را بازنشست کرده اند. 200 نفر از این افراد بیش از 600 میلیون تومان پاداش گرفته اند و فردی نیز یک میلیارد و 280 میلیون تومان پاداش گرفته است. 14 نفر از کسانی که بیش از 400 میلیون تومان پاداش گرفته اند و خود را در سال 96 بازنشسته کرده اند امسال دوباره به کار بازگشته اند. ارز 4 هزار و 200 تومانی توان پوشش نیاز کل بازار را ندارد که این موضوع باید برای جلوگیری از زیان بخش های مختلف تولید مدیریت شود.

آتش زدن برجام به‌عنوان قانون مصوب مجلس، توهین به پارلمان است

عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در تویتر خود نوشت: سوالم این است که آیا این‌که یک سند بین‌المللی که توسط اکثریت نمایندگان همین مجلس در دوره نهم نیز به تصویب رسیده است را آتش بزنیم، بی‌حرمتی به جایگاه مجلس نیست. این‌که نمایندگان و مجلس قانونی که خودشان تصویب کرده‌اند را بسوزانند. ممکن است زمانی به این نتیجه برسیم که باید از برجام خارج شویم که طبیعتاً باید اجماع کامل از مقام معظم رهبری تا دولت و نمایندگان مجلس و دیگر شئون حاکمیت صورت بگیرد که در آن صورت بحثی دیگر است اما آیا وقتی چنین اتفاقی نیفتاده، این اقدامات و آتش زدن برجام در شرایط کنونی، توهین به خود مجلس و حرمت قانون‌گذاری نیست؟!

بازگشت یازده مدیر نجومی بگیر به کار

عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کل کشور در خصوص پاداش نجومی برخی مدیران بازنشسته کشور و بازگشت آن‌ها به کار توضیح داد: در اولین نشست بعد از تعطیلات سال با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات این موضوع مطرح شد و نمایندگان از دیوان محاسبات خواستند گزارشی از مدیرانی که بیش از ۳۰۰ میلیون تومان پاداش دریافت کرده اند، تهیه کند. مبلغ دریافتی با احتساب پاداش خدمت و مرخصی ذخیره بود، معاونت‌های فنی دیوان گزارشی در سطح ملی و استانی تهیه کردند، این گزارش نهایی و دو هفته‌ای است که تقدیم کمیسیون برنامه و بودجه شده است. در آن گزارش مشخص شد، در سطح استان‌ها مقامی که پاداش ۳۰۰ میلیون دریافت و به کار برگشته باشد نداریم، اما در سطح وزارتخانه‌ها ۱۱ تن در پایان سال ۹۶ بازنشسته شده اند و باتوجه به اینکه از مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری بوده اند، از ظرفیت تبصره ۱ ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان استفاده کرده و به کار برگشتند. بازگشت به کار بعد از دریافت پاداش خدمت در عرف اداری پسندیده نیست، این ۱۱ تن از فرصت قانونی برای حضور دوباره در کار استفاده کردند. اگر کسی در جایگاه غیر مقام بازنشسته شود و مجددا به کار برگردد غیرقانونی است، اما در گزارشی که جمع آوری کردیم به چنین موردی برنخوردیم./مهر

کنایه آیت‌الله جوادی‌آملی به ترامپ

جمعی از شیعیان مقیم انگلستان، کانادا و بوسنی که جهت شرکت در همایش بین المللی «تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر ارزش‌ها و چشم انداز اسلامی» به قم سفر کرده‌اند، با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار کردند. آیت الله جوادی آملی در این دیدار عنوان کرد: خداوند، علوم بسیاری را در نهاد ما به ودیعه نهاده است؛ خدا ما را به عنوان لوح نانوشته خلق نکرده است بلکه صاحب خانه‌ای به نام «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» در نهاد وجودی ما آفرید. خداوند متعال در قرآن فرمود آنچه یاد می‌گیرید مهمان شماست، لذا شرک، کفر و شبهه که غارتگرند را به درون خود دعوت نکنید و علمی دعوت کنید که با صاحبخانه هماهنگ باشد. ترامپ یک مهمان ناخوانده ای به نام «غارتگری» را به درون خود دعوت کرده و صاحب خانه را در پای این مهمان کشته است و امروز زیر امضای خود می‌زند، کاری که هیچ کافری در دنیا انجام نمی‌دهد چرا که عهد، پیمان و وفای به عهد نزد همه انسانها مطلوب و محترم است./ انتخاب

خوشحالان از لغو برجام فرقی با ترامپ ندارند

مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ترامپ از پاره کردن برجام خوشحال است، افرادی هم که مثل ترامپ از برهم خوردن این قرارداد بین‌المللی خوش‌حال باشند مثل ترامپ هستند. کسی که می‌گوید برجام از اول غلط بود تفاوتی با ترامپ ندارد. اما از اول به پیش بینی نیاز داشتیم، همان طور که رهبری هم پیش بینی کردند به نتیجه برجام خوش‌بین نیستند، اما اینکه افرادی بگویند برجام غلط بوده، قابل پذیرش نیست.اگر برجام توانسته ترامپ را با آن خصوصیات رفتاری خشمگین کند، اتقاقا نشان‌دهنده درست بودن آن است. در مجموع اگر افرادی از برهم خوردن برجام خوشحال باشند فرقی با ترامپ ندارند./ ایلنا

سرانه هر طلبه از بودجه کشور چقدر است؟

در متنی که توسط دولت منتشر شد، بودجه مصوب شورای عالی حوزه‌های علمیه برای سال جاری مجموعا چهار هزار و ۴۶۴ میلیارد و ۵۵۷ میلیون ریال اعلام شده است؛ کمی کمتر از چهارصد و پنجاه میلیارد تومان. آنگونه که مشاور وزیر فرهنگ در امور روحانیون گفته بیش از 150 هزار روحانی در کشور داریم که با این ترتیب سرانه هر روحانی از این بودجه رقمی در حدود سه میلیون تومان است که توسط شورای عالی حوزه هزینه می‌شود. همچنین مرکز خدمات حوزه‌های علمیه که مسئول رسیدگی به «حق بیمه طلاب و روحانیون غیر شاغل» است، حدود ۸۱۵ میلیارد تومان بودجه دارد که سرانه هر روحانی از این بودجه نیز 5 میلیون تومان است. سیدحسن ربانی ریاست این مرکز را بر عهده دارد. دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه علمیه قم که زیر نظر احمد واعظی، برادر محمود واعظی وزیر اداره می شود، حدود 134 میلیارد تومان بودجه دارد. سرانه هر روحانی از این بودجه تقریبا یک میلیون تومان خواهد شد. البته نهادهای مذهبی و وابسته به روحانیون بودجه‌های دیگری هم دارند. در دو مورد می‌توان به حوزه علمیه خواهران و جامعه‌المصطفی اشاره کرد که هر کدام بودجه‌های مستقل خود را دارند. اما اگر فقط بودجه سه نهاد بالا را محاسبه کنیم، سرانه هر روحانی تقریبا نزدیک به ده میلیون تومان در سال 97 خواهد شد./رویداد 24

انتقاد وزیر ازبرخورد فیزیکی با معلمان

پنجشنبه‌ای که گذشت، تجمع مسالمت‌آمیز معلمان در هفته معلم روبه‌روی سازمان برنامه‌وبودجه با بازداشت معلمان و فعالان کانون‌های صنفی معلمان پایان یافت.محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش، در گفت‌وگویی با «شرق»، ضمن تأکید بر پیگیری وضعیت معلمان بازداشتی می‌گوید از نیروی انتظامی انتظار خویشتن‌داری بیشتری داشته است.معلمان کشور در این تجمع در پی تحقق مسالمت‌آمیز مطالبات صنفی خود بودند؛ اما تجمع آنان در تهران به دستگیری 15 معلم و فعال صنفی منجر شد که تا این لحظه هنوز تعدادی از معلمان در بازداشت هستند و خبرها حکایت از‌ آن دارد که آنها ازجمله محمدتقی فلاحی، رئیس کانون صنفی معلمان، با دستبند و پابند روانه زندان شده‌اند./شرق

وضعیت حجاب و آرایش دختران در مدارس نامناسب شده است

امام جمعه بجنورد تأکید کرد: حق الزحمه طلبه‌ها در آموزش و پرورش باید پرداخت شود. حتی اگر آن‌ها نگویند شما حواستان به این موضوع باشد. ما جمع شدیم به مسائل کلان تر فکر کنیم و با ارائه راهکارها طرح نو بسازیم.یعقوبی تصریح کرد: برای جوان ها الگو باشید تا غفلت و جهالت٬ جوان‌ها را هدایت و تبدیل به جوان انقلابی کند. سالن های ورزشی را در مدارس دو منظوره بسازید تا نماز هم در آن خوانده شود. امام جمعه بجنورد با اشاره به آسیب‌های اجتماعی در مدارس گفت: وضعیت حجاب و آرایش دختران در مدارس نامناسب شده است. دختران را با امر به معروف و نهی از منکر به سمت حجاب ببرید تا حریم و حرمت مدرسه حفظ شود./خبرآنلاین

واکنش صدا و سیما به ممنوع التصویری «ناصر چشم آذر»

صداوسیما درباره ممنوع التصویری ناصر چشم آذر گفته است که تنها مجری است و این تصمیم مربوط به صداوسیما نیست.

محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما در آغاز به این پرسش که آیا موضوع ممنوع‌التصویری یا ممنوع‌الورودی ناصر چشم‌آذر درست بوده، گفته است: من خیلی بعید می‌دانم این موضوع درست باشد، ضمن این‌که این را یادتان باشد اساسا صداوسیما مرجع این موضوعات نیست.محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما در آغاز به این سوال که آیا موضوع ممنوع‌التصویری یا ممنوع‌الورودی ناصر چشم‌آذر درست بوده، گفته است: من خیلی بعید می‌دانم این موضوع درست باشد، ضمن این‌که این را یادتان باشد اساسا صداوسیما مرجع این موضوعات نیست. به گفته رنجبران اساسا اصطلاح، ممنوع‌التصویری درست نیست و چیزی با این عنوان در صداوسیما وجود ندارد. توضیح بیشتر این مسئول در روابط‌عمومی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران این است که مرجع صدور ممنوعیت برای برخی چهره‌ها، نهادهایی خارج از صداوسیما هستند. او بر این موضوع اصرار داشت که: اگر برای چهره‌ای چنین موضوعی مطرح شود، در اصل به واسطه دستور و حکمی است که از سوی نهادهای قضائی یا امنیتی مانند وزارت اطلاعات به صداوسیما رسیده است و ما فقط اجرا‌کننده این احکام یا دستورات هستیم آن هم نه سر خود بلکه مرجع بحث ما هم شورای‌عالی امنیت ملی است.

واکنش آیت الله بطحایی به بیانیه مجلس خبرگان

آیت الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در خصوص بیانیه اخیر مجلس خبرگان گفت: این بیانیه به صورت تمام و کمال توسط هیأت رئیسه تهیه و توسط رئیس مجلس خبرگان امضا شده است و سایر اعضای مجلس خبرگان هیچ نقشی در تهیه و تأیید آن نداشتند. خود من هم این بیانیه را اولین بار در رسانه ها مشاهده کردم و تا قبل از آن هیچ شخصی نه با من تماس گرفت و نه مشورتی با من در این خصوص شد./برنا

افشانی همشهری‌های خود را به شهرداری می آورد؟

مجید فراهانی با بیان اینکه کم یا افزوده شدن هر سلسله مراتب در شهرداری تهران باید به تایید شورای شهر برسد، در رابطه با انتصابات شهردار جدید افزود: با این حال طبیعتاً هر مدیری در جایی منصوب می‌شود، همراه خود تیم معتمدش وارد مجموعه می‌کند تا بتواند با آن‌ها کار کند و افشانی هم از این مسأله مبرا نیست. این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات یکی از اعضا که در صحن علنی که گفته بود، امیدواریم با روی کار آمدن ایشان شاهد شهرداری تک لهجه‌ای نباشیم و افرادی از یک قومیت خاص در شهرداری تهران منصوب نشوند، ادامه داد: آقای افشانی به درستی به اظهارات این عضو شورا پاسخ داد و اذعان کرد اگر قرار باشد فقط بر اساس قومیت انتخاب کنم، اقدامی بسیار ناپسند و نژادپرستانه خواهد بود. شهردار بی‌شک این رویکرد را نخواهد داشت و در جلسات خصوصی و عمومی مدام روی آن تاکید کرده است./خبرآنلاین

نامه مهم ظریف به گوترش

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه طی نامه ای به دبیر کل سازمان ملل نوشت که آمریکا قطعنامه 2231 را 'وقیحانه' نقض کرده و تاکید کرد که آن کشور باید در برابر عواقب عمل زیانبار و خطرناک خود که در چالش آشکار با منشور ملل متحد و حقوق بین الملل است مسئول شناخته شود./ایرنا

علی مطهری به آیت‌الله جنتی: نامه شما درباره برجام، تعریض به رهبری نیست؟

علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به آیت الله احمد جنتی به نامه مجلس خبرگان درباره برجام واکنش نشان داد. در بخشی از این نامه می‌خوانیم: در این نامه از طرفی پذیرفته‌اید که برجام با نظر مقام رهبری امضا شده است و از طرف دیگر از رئیس‌جمهور خواسته‌اید که به خاطر خسارات‌ وارده ناشی از برجام از مردم عذرخواهی کند. آیا این دو سخن تناقض و احیانا تعریض ناخواسته به مقام رهبری نیست؟ همچنین گفته‌اید در صورت اخذ نشدن تضمین‌های جدی و محکم از اروپایی‌ها، خروج از برجام تکلیف شرعی و قانونی دستگاه دیپلماسی خواهد بود. آیا تکلیف شرعی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید با مقام رهبری؟ همچنین آیا تکلیف قانونی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مجلس؟ حقیقت این است که یکی از معضلات کشور ما دخالت نهادهای مختلف در کنار یکدیگر است. وظیفه مجلس خبرگان رهبری طبق قانون اساسی، گذشته از انتخاب رهبر در زمان خاص، نظارت بر بقای شرط عدالت در مقام رهبری و نظارت بر دستگاه‌های زیرمجموعه رهبر است. ورود به مسائلی مانند برجام و تعیین تکلیف برای رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی از وظایف آن مجلس نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار