دکتر مرشدی عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد واحد شوشتر:
این استاد دانشگاه با مقایسه توسعه نامتوازن محلات مهدیس و کیانشهر گفت: مناطق کیانشهر و مهدیس در سال 79 خالی از سکنه بودند و یک دهه بعد شاخه هایی از توسعه در هر دو شکل گرفت. کیانشهر در سال 90 توسعه چندبرابر داشته ولی مهدیس که چند برابر کیانشهر در حال توسعه بوده، بدون توسعه باقی ماند.
کد خبر: ۶۰۷۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴ 19 May 2018
خدمات زیرساختی ارائه شده در این دو منطقه مهدیس و کیانشهر  کاملا متفاوت و نشان دهنده یک اثر مدیریتی ناکارآمد شهری  است
 
گردهمائی جمعی از رسانه های استان خوزستان تحت عنوان :«بررسی توسعه نامتوازن محلات شهر اهواز» شامگاه چهارشنبه با حضوردکتر همایون یوسفی نماینده مردم مردم شهر اهواز، دکتر خون میرزائی فرماندار اهواز، محمدجعفر فلسفی ریئس شورای اسلامی اهواز،سعید رضوانی مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان و همچنین جمعی از اساتید برجسته دانشگاه و فعالان اجتماعی و رسانه ای در تالار نشریه اقتصاد بومی برگزار شد.در این نشست سخنرانان دیدگاههای خود را در خصوص نحوه گسترش افقی و عمودی شهر اهواز ظرف سالهای گذشته مورد ارزیابی قرار دادند و در پایان نیز به پرسشهای حاضران پاسخ گفتند.
 
 
در ادامه این نشست دکتر مرشدی  عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد واحد شوشتر گفت: توسعه نامتوازن شهری می تواند به معضلات امنیتی ختم شود بنابراین باید پیش از این که این مشکلات  تبدیل به معضلات امنیتی شود، کنترل و رفع شوند.
 
مرشدی در نشست " توسعه نامتوازن شهری" اظهار کرد: توسعه شهر اهواز که در دهه 30 تنها در 15 محله این شهر شکل گرفت، در دهه 60 در غرب و شمال شهر در مناطق کیانپارس و گلستان ادامه یافت. روند نامنظم توسعه شهر اهواز در دهه های بعد نیز نشان از مدیریت نامنسجم در فضای شهری اهواز دارد که هیچ هدف کلان و بلندمدتی را برای توسعه نداشته است.
 
وی افزود: روند توسعه نامنظم در شهر اهواز باعث شد جزایری در اطراف شهر و محلات مختلف به وجود بیاید و کیفیت زندگی پایینی در همه محلات داشته باشد که در شان مردم این شهر نیست.
 
این استاد  دانشگاه با مقایسه توسعه نامتوازن محلات مهدیس و کیانشهر گفت: مناطق کیانشهر و مهدیس در سال 79 خالی از سکنه بودند و یک دهه بعد شاخه هایی از توسعه در هر دو شکل گرفت. کیانشهر در سال 90 توسعه چندبرابر داشته ولی مهدیس که چند برابر کیانشهر در حال توسعه بوده، بدون توسعه باقی ماند.
 
وی افزود: . در سال 92در کیانشهر چندین بلوار و در مهریس تنها یک بلوار اصلی شکل می گیرد. در این زمان تمام زیرساخت ها در کیانشهر شکل گرفته، خیابان ها آسفالت و توسعه در حال گسترش است ولی تنها بلوار اصلی مهدیس آسفالت است.
 
مرشدی تصریح کرد: حق مردم در هر محله نوساختی این است که ابتدا زیرساخت ها ارائه و سپس جازه ساخت داده شود. در حالی که به مردم مهدیس مجوز ساخت و ساز داده شد و عوارض شهری را پرداخته بودند، هیچ خدماتی به آن ها ارائه نشد.
 
این استاد  دانشگاه عنوان کرد: یک عدم توازن در این دو محله دیده می شود که مختص این دو محله نیست و در محلاتی مانند کوی مندلی، سیاحی نیز دیده می شود.
 
 عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد واحد شوشتر با برخورداری از نقشه های هوائی به بررسی تحولات افقی در سطح شهر اهواز از دهه سی تاکنون پرداخت و تصریح کرد: مدیران شهری هیچ تمرکزی بر ورودی های شهر اهواز نداشته اند. درواقع توسعه کاربردی تنها به برخی محلات اهوازمحدود شده و سایر نقاط بی بهره مانده اند.
 
این متخصص سامانه های اطلاعات جغرافیایی افزود: یکی از حقوق شهروندان این است که در محلاتی ساخت و ساز کنند که زیر ساخت های آن فراهم است. درواقع شهروندان نیز در ازای عوارضی که پرداخت می کنند باید مطالبه گر باشند.
 
وی با اشاره به اینکه در کنار مساله توسعه نامتوازن کمی، مساله کیفیت توسعه نیز باید مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: تین نوع توسعه نامتوازن در شان شهروندان نیست. یکی از دلایل بروز این امر ناهنجاری در مدیریت شهری و بکارگیری نیروهای غیر متخصص است.
 
دکترمرشدی در پایان افزود: پیش از آنکه معضلات کلانشهر اهواز به یک مساله امنیتی تبدیل شود باید به دنبال یک چاره اندیشی اساسی بود.
 
 

 
 
برچسب ها: شهرسازی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار