دکتر جوانمردی:
این استاد دانشگاه با مقایسه دو محله مهدیس و کیانشهر خاطرنشان کرد: در حالی که در منطقه مسکونی مهدیس، مردم بدون زیرساخت ها و آسفالت و امکانات اولیه زندگی می کنند، در کیانشهر بخش های غیرمسکونی نیز دارای زیرساخت و آسفالت بوده و حتی جداول کنار خیابان ها رنگ آمیزی شده هستند.
کد خبر: ۶۰۸۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳ 19 May 2018
بیکاری، فقر، افزایش بزهکاری، نارضایتی بومی و منطقه ای و  مشکلات امنیتی از پیامدهای توسعه نامتوازن شهری است
 
گردهمائی جمعی از رسانه های استان خوزستان تحت عنوان : بررسی توسعه نامتوازن محلات شهر اهواز شامگاه چهارشنبه با حضور دکتر همایون یوسفی نماینده مردم مردم شهر اهواز، دکتر خون میرزائی فرماندار اهواز، محمدجعفر فلسفی ریئس شورای اسلامی اهواز،سعید رضوانی مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان و همچنین جمعی از اساتید برجسته دانشگاه و فعالان اجتماعی و رسانه ای در تالار نشریه اقتصاد بومی برگزار شد.در این نشست سخنرانان دیدگاههای خود را در خصوص نحوه گسترش افقی و عمودی شهر اهواز ظرف سالهای گذشته مورد ارزیابی قرار دادند و در پایان نیز به پرسشهای حاضران پاسخ گفتند.
 
در ادامه این نشست دکتر منوچهر جوانمردی( دکترای جغرافیا و برنامه ریزی روستایی و منطقه ای ) با اشاره به اینکه سه چهارم جمعیت کل کشور در شهرها ساکن هستند گفت: نرخ رشد جمعیت در شهرها بیش از نرخ رشد جمعیت در روستاها است که همین مساله یک زنگ خطر است.
 
یک استاد دانشگاه گفت:  توسعه نامتوازن شهری با اقتصاد سیاسی همخوانی دارد که با اهداف خاص و و سوالی زمین صورت می گیرد.
 
جوانمردی در نشست " توسعه نامتوازن شهری" اظهار کرد: اقتصاد سرمایه داری از دهه 40 تاکنون در ادامه روند جهانی آن، در ایران هم حضور پر رنگی داشته و یکی از دلایل توسعه نامتوازن شهری، همین عامل رقابت و سود است.
 
وی افزود: آمایش دورن شهری برای محرومیت زدایی، توسعه متوازن، تحکیم حاکمیت و وحدت ملی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید بر مبنای توازن محلات شهری شکل بگیرد و توسعه همه مبادی شهری را در بر داشته باشد که البته این اتفاق در اهواز نیفتاده است.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به آسیب های ناشی از توسعه نامتوازن شهری تصریح کرد: مهاجرت، بیکاری، فقر، افزایش بزهکاری، نارضایتی بومی و منطقه ای، خالی شدن مناطق حاشیه ای و ایجاد مشکلات امنیتی برای کشور از جمله پیامدهای توسعه نامتوازن شهری است.
 
وی یادآور شد: ویژگی هایی مانند مهاجر پذیری، گستردگی، جمعیت حاشیه ای، تعدد سکونت گاه های غیرمجاز و توسعه نامتوازن محلات شهری اهواز، این شهر را از دیگر کلانشهر ها متمایز کرده است. اهواز، پس از تهران دومین شهر گسترده افقی در کشور است و بر اساس آمارها، نیمی از اهوازی ها متولد این شهر نیستند.
 
جوانمردی با عامل اقتصادی را نخستین دلیل توسعه نامتوازن محلات اهواز دانست و گفت: سرمایه گذاری در بخش مسکن، نحوه مالکیت زمین و مدیریت آن، گرانی مسکن و زمین و بازار غیر رسمی آن، بی توجهی دولت به رسیدگی به مسکن و سیاست های دولتی به ویژه مدیران شهری درباره مسکن، نبود مدیریت شهری کارآمد و توزیع نامطلوب مالی و بودجه ای شهرداری از عوامل اقتصادی تاثیرگذار بر توسعه نامتوازن شهر اهواز است.
 
وی افزود: ریشه توسعه نامتوازن شهری، عوامل اقتصادی است و عوامل فرهنگی و اجتماعی، از دیگر عوامل محسوب می شوند.
 
این استاد دانشگاه با مقایسه دو محله مهدیس و کیانشهر خاطرنشان کرد: در حالی که در منطقه مسکونی مهدیس، مردم بدون زیرساخت ها و آسفالت و امکانات اولیه زندگی می کنند، در کیانشهر بخش های غیرمسکونی نیز دارای زیرساخت و آسفالت بوده و حتی جداول کنار خیابان ها رنگ آمیزی شده هستند.
 
وی یادآور شد: زیرگذر کیانشهر کمترین میزان استفاده را داشته و اگر در ادامه ی پل فولاد، زیرگذری ساخته می شد و پل به قسمت شرقی وصل می شد، کارآمدی بیشتری داشت.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم آمایش سرزمینی ادامه داد: آمایش سرزمینی فرآیندی است که طی آن فضای پیرامون به نحوی تدوین می شود که بهره برداری از فضا به صورت بهینه انجام شود.
 
وی به معضل مهاجرت اشاره و یادآور شد: بیکاری، فقر، جرم و جنایت، نارضایتی های قومی منطقه ای، و واگرایی بخشی از اثرات بد افزای مهاجرت است.
 
جوانمردی خاطر نشان کرد: یکی از پیش شرط های عدالت اجتماعی بحث توسعه متوازن در شهرها است. کلانشهر اهواز دارای ویژگی هایی است که از این جهت آن را از سایر کلانشهرها متمایز می کند.
 
وی افزود: یکی از این ویژگی های امار بالای مهاجرت ها به شهر اهواز است. حدود یک سوم جمعیت اهواز معادل ۴۰۰هزار نفر در حاشیه های شهر زندگی می کنند.
 
این استاد دانشگاه گسترده بودن شهر اهواز، تعدد سکونتگاه های غیر رسمی و توسعه نامتوازن محلات شهر اهواز را از دیگر ویژگی های شهر عنوان کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه پس از عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و فرهنگی در توسعه نامتوازن محلات نقش دارند گفت: درحال حاضر کشور و به تبع آن شهر اهواز درگیر اقتصاد سرمایه داری است. بورس بازی زمین و مسکن، بازار داغ واگذاری زمین، سیاست اشتباه مدیران شهری در مسکن، تصدی مدیران غیر کارآمد در مدیریت شهری و… بخشی از اثرات سو این پدیده است.
 
جوانمردی با انتقاد از تغییر الگوی شهرسازی از مدل کهکشانی به زنجیره ای افزود: مدل زنجیره ای باعث آشفتگی فضا در نظام شهری شده است.
 
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار