بر مبنای استراتژی تخاصم نرم آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی، باید مقر فرماندهی و اتاق جنگ آن‌ها را نه «پنتاگون» یا «سیا» که «وزارت خزانه‌داری»‌شان دانست. وزارتخانه‌ای که با اهرم‌هایی که در اختیار دارد از جمله اداره‌هایی همچون «تی اف آی» و «اُفِک» تحریم‌ها علیه ایران را ساماندهی می‌کند.
کد خبر: ۶۰۸۱۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱ 20 May 2018

به گزارش میزان، آمریکا دشمن شماره یک مسلمانان جهان و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است؛ این گزاره‌ای است که تردیدی در آن وجود ندارد.

آمریکایی‌ها مدت‌هاست که از رویارویی سخت و نظامی با جمهوری اسلامی ایران به سبب قدرت بازدارندگی فوق‌العاده کشورمان منصرف شده و به روش‌های نرم و مالی روی آورده‌اند.

بر مبنای استراتژی تخاصم نرم آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی، باید مقر فرماندهی و اتاق جنگ آن‌ها را نه «پنتاگون» یا «سیا» که «وزارت خزانه‌داری»‌شان دانست. وزارتخانه‌ای که با اهرم‌هایی که در اختیار دارد از جمله اداره‌هایی همچون «تی اف آی» و «اُفِک» تحریم‌ها علیه ایران را ساماندهی می‌کند. تحریم‌هایی با بهانه‌های واهی و علیه نهاد‌ها و سازمان‌ها و شخصیت‌هایی که با سرپنجه تدبیر خود نقشه‌ها و توطئه‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا را خنثی کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا؛ اتاق جنگ علیه ما 
مقام معظم رهبری در تاریخ دهم اردیبهشت سال جاری در دیدار کارگران، در همین رابطه فرمودند: «دشمنان ما فهمیده‌اند و دانسته‌اند که در جنگ سخت نظامی طرْفی نخواهند بست. چند سال قبل از این، یک رئیس‌جمهور دیگر آمریکا -که آن هم مثل این بداخلاق و بی‌ربط‌گو و هجوگو بود- یک چیز‌هایی گفت علیه ما. بنده در سخنرانی همان چند سال پیش گفتم «آقاجان، دوران بزن‌دررو گذشته؛ بزنید، میخورید». میدانند این را؛ این را میدانند که اگر وارد درگیری و برخورد سخت و نظامی با ما بشوند، پایشان گیر می‌افتد. بله، به ما ضربه میزنند، امّا خودشان ممکن است چند برابر ضربه بخورند؛ این را فهمیده‌اند. راهی که پیدا کردند، جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی و مانند این‌ها است. حالا بحث فرهنگی به کنار، [امّا]امروز آنچه مطرح است برای دشمنان ما، جنگ اقتصادی است. اتاق جنگ آمریکا علیه ما عبارت است از وزارت خزانه‌داری آمریکا که همان وزارت اقتصاد و دارایی‌شان است؛ آنجا اتاق جنگ با ما است. خب راه مقابله‌ی با جنگ اقتصادی چیست؟ این است که ما در داخل به اقتصاد خودمان بپردازیم».

اما اتاق جنگ آمریکا علیه ایران چه ویژگی‌هایی دارد و سکان آن دست کیست؟ برای پاسخ به این سوال باید به یک نکته مهم توجه داشت و آن اینکه در تخاصم نرم یا جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران، هیچگونه تفاوتی میان دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه در این کشور وجود ندارد. بدین معنا که اگر چه ممکن است تاکتیک‌های استراتژیست‌های دولت اوباما با حربه‌های عناصر دولت ترامپ تفاوت داشته باشد، اما استراتژی آن‌ها واحد است و عبارت است از ساماندهی و اعمال تحریم‌های هوشمند علیه ایران و فلج کردن اقتصادی کشور ما به منظور اخذ امتیازات در حوزه‌هایی که زمینگیر شده‌اند.

بازی خیلی طولانی!
برای اینکه عدم تفاوت میان دولتمردان دموکرات و جمهوریخواه در تهیه آتش جنگ اقتصادی علیه ایران بیشتر ملموس شود، به این اظهارات «ریچارد نفیو» رابط وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا در دولت اوباما (دولت دموکرات سابق آمریکا) که در مصاحبه با یک سایت ضدانقلاب در دوره بعد از مسئولیتش مطرح شد، توجه کنید: «از همان زمانی که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را آغاز کردیم، می‌دانستیم که این بازی خیلی طولانی است و شاید به عمر یک دولت نکشد».

تاسیس «تی اف آی» و  آغاز ریاست صهیونیست‌ها بر جاسوسخانه اقتصادی آمریکایی‌ها
در سال ۲۰۰۴ میلادی در زمان ریاست جمهوری «جورج بوش پسر» بود که اداره‌ای تحت عنوان «تی اف آی» یا «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» در زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا تشکیل شد. ریاست این مرکز برعهده «استوارت لوی» گذاشته شد؛ فردی که از وی به عنوان طراح اصلی تحریم‌های بین‌المللی آمریکا علیه ایران نام برده می‌شود.

اتاق جنگ آمریکا علیه ایران کجاست؟

«استوارت لوی» که رابطه نزدیکی با محافل صهیونیستی مستقر در آمریکا داشت به قدری در طراحی عملیات جنگ اقتصادی علیه ایران پیش رفت که حتی در دولت بعدی آمریکا یعنی دولت باراک اوبامای دموکرات هم به شغلش ادامه داد. همین نکته نیز نشان می‌دهد که در راهبرد جنگ اقتصادی علیه ایران، همه طیف‌ها و جناح‌های آمریکایی متحد و متفق‌القول هستند و اتاق جنگ اقتصادی‌شان علیه ایران فرماندهان ثابتی دارد که همه آن‌ها در یک ویژگی مشترک‌اند و آن صهیونیست بودن و یا نزدیکی به صهیونیست‌هاست.

آدام زوبین؛ آغاز جنگ اقتصادی علیه محور مقاومت
اما «استوارت لوی» در سال ۲۰۱۰ جای خود را در سمت ریاست «تی اف آی» به یک نیروی جوانتر به نام «آدام زوبین» داد. زوبین نیز همانند مافوق سابقش، تمرکزش را بر مکانیسم هوشمند تحریم‌ها علیه ایران صرف کرد.

اتاق جنگ آمریکا علیه ایران کجاست؟

روزنامه صهیونیستی جروزآلم پست، در نوامبر ۲۰۱۶ پس از مسجل شدن پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نقل از زوبین نوشت که «رئیس‌جمهور بعدی آمریکا فرصت تشدید تحریم‌های ایران را دارد و می‌تواند تهران را به دلیل فعالیت‌هایش در منطقه تنبیه کند و سازمان‌های واسطه را هدف بگیرد و حتی تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگرداند».

فارغ از پیش‌بینی زوبین در خصوص تجدید تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران که ترامپ به آن جامه عمل پوشاند، «سازمان‌های واسطه» که زوبین بر آن تاکید می‌کند، همان نیرو‌های محور مقاومت در سطح منطقه غرب آسیا هستند که خواب را از چشمان یانکی‌ها و صهیونیست‌ها ربوده‌اند؛ مطابق با استراتژی جدید آمریکایی‌ها مقابله با این سازمان‌های واسطه‌ای یا نیرو‌های محور مقاومت نیز با اتکا به عنصر سخت نظامی ممکن نیست؛ اگر هم امکانپذیر باشد، بسیار پرهزینه است؛ لذا پیشبرد جنگ اقتصادی علیه آن‌ها نیز بهترین گزینه است.

در واقع «آدام زوبین» در دوره مسئولیتش در اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا که از سال ۲۰۱۰ آغاز شد، فرآیند تحریم هوشمند نیرو‌های اثرگذار محور مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان را آغاز کرد. جروزآلم پست اسرائیل در همین رابطه در نوامبر ۲۰۱۶ به نقل از زوبین نوشت که «ما تمام تحریم‌های بسیار تهاجمی علیه حزب‌الله را حفظ می‌کنیم. آن‌ها در تنگنای بسیار دشوار مالی قرار دارند. من گفته‌ام در مقایسه با چندین دهه گذشته، حزب‌الله در یکی از سخت‌ترین شرایط خود قرار دارد».

البته تصادفی نیست که همین چند روز قبل، به فاصله دو هفته پس از پیروزی قاطع حزب‌الله در انتخابات لبنان، اسکای‌نیوز عربی وابسته به رژیم امارات متحده عربی، مصاحبه‌ای را با یکی از مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا ترتیب داد و به نقل از این مقام آمریکایی نوشت که «تصمیم‌های تحریمی جدید براساس نقشه راهی اتخاذ شده که هدف آن ضربه به فرآیند حمایت مالی از حزب‌الله لبنان است». در واقع کارگزاران فعلی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران) اکنون در حال چیدن میوه کاشته شده توسط «آدام زوبین» رئیس سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی این وزارتخانه هستند که چند سال پیش طرح ضربه اقتصادی به حزب‌الله لبنان را کلید زده بود.

جنگ ارزی
همچنین در دوره ریاست «آدام زوبین» بر اداره «تی اف آی» یا همان اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری آمریکا، طرح جنگ ارزی نیز در قبال ایران به پیش برده شد. «جیمز ریکاردز» از استراتژیست‌های مشهور آمریکایی در سال ۲۰۱۲ در موسسه کارنگی گفت که «اقدام آمریکا در به راه انداختن جنگ ارزی علیه ایران ۴۰ درصد از ارزش ریال را در یک روز کاهش داد».

ریچارد نفیو ؛ معمار تحریم‌های هوشمند علیه ایران
در دوره مسئولیت «آدام زوبین» به عنوان رئیس اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری آمریکا، وی همکاری تنگاتنگی با «ریچارد نفیو» داشت؛ نفیو همان فردی است که در دولت اوباما بعنوان رابط وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا فعالیت می‌کرد و لقب معمار تحریم‌های هوشمند علیه ایران را یدک می‌کشید. نفیو که کتابی از وی به عنوان «هنر تحریم‌ها» منتشر شده طی مصاحبه‌ای صریحا اعلام کرد که «هدف نهایی از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، فشار به مردم این کشور و ناراضی ساختن آن‌ها از اوضاع بود».

اتاق جنگ آمریکا علیه ایران کجاست؟

اما با روی کارآمدن دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، اگر چه در شرح وظایف و ساختار اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری آمریکا، تفاوتی ایجاد نشد، اما افرادی که مسئولیت این اداره را برعهده گرفتند پیش از مسئولان گذشته این سازمانِ حاکمیتی آمریکایی صهیونیست بودند.

استیو منوچین ؛ صهیونیست دوآتیشه
در دولت ترامپ، «استیو منوچین» جایگزین «جک لو» در وزارت خزانه‌داری آمریکا شد. اگرچه «جک لو» وزیر خزانه‌داری اوباما نیز از نزدیک‌ترین افراد به محافل صهیونیستی بود و حتی در مقطع مذاکرات هسته‌ای و انعقاد برجام نیز چندین بار برای هماهنگی با مقامات رژیم صهیونیستی به اراضی اشغالی سفر کرد، اما «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری فعلی آمریکا را باید یک صهیونیست تابلودار و دوآتیشه دانست که برای پیشبرد پروژه جنگ اقتصادی علیه ایران که اسلاف او در وزارت خزانه داری آمریکا طراحی کرده‌اند، بسیار مصمم است.

اتاق جنگ آمریکا علیه ایران کجاست؟

حضور منوچین در مراسم انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس در اراضی اشغالی به وضوح بیانگر ارتباطات گسترده این دولتمرد آمریکایی با صهیونیست‌هاست.

منوچین پیش از تصدی مقام وزارت خزانه داری آمریکا، در صنعت هالیوود و سرگرمی آمریکا بعنوان سرمایه گذار فعالیت می‌کرد؛ او همچنین از مدیران بانک «گلدمن ساکس» نیز بود؛ بانکی بدنام که در بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا بعنوان مصادره کننده بزرگ اموال و املاک مردم طبقه متوسط و فقیر آمریکا شناخته می‌شد.

سیگال مندلکر ؛ جدیدترین صهیونیست وزارت خزانه‌داری آمریکا
اما در دوره تصدی «استیو منوچین» بر وزارت خزانه داری آمریکا، ریاست اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» یا «تی اف آی» بر عهده «سیگال مندلکر» گذاشته شده است. فردی که او هم به مانند متصدیان قبلی این پست، یک صهیونیست به حساب می‌آید.

اتاق جنگ آمریکا علیه ایران کجاست؟

مندلکر در نوامبر ۲۰۱۷ (آبان ۹۶) در نشست استماع کمیته امور مالی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که تمرکزش مشخصا بر روی سپاه پاسداران و تحریم شرکت‌هایی است که به مراوده با این نهاد ایرانی می‌پردازند. مندلکر در دهم آوریل به فاصله یکماه پیش از خروج ترامپ از برجام طی سخنانی در لندن صریحا اعلام کرد که سیستم بانکی و مالی ایران اصلاح ناپذیر است چرا که با گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس و دولت سوریه مراوده دارد.

این سخنان مندلکر به وضوح استراتژی اداره اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا در ضربه زدن به محور مقاومت که از چند سال پیش در زمان ریاست «آدام زوبین» کلید زد شد را نشان داد. استراتژی‌ای که اخیرا نیز با توجه به تحریم رئیس بانک مرکزی ایران و بانک «بلاد اسلامی» عراق و شخصیت‌های تراز اول حزب‌الله لبنان، بیشتر رخ نمایی کرد و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران و محور مقاومت را علنی‌تر ساخت.

اما برای مقابله با جنگ اقتصادی چندلایه استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران و نهضت‌های ضداستکباری محور مقاومت، تنها نسخه شفابخش همان تقویت بنیه داخلی اقتصاد و اجرای مو به موی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار