مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور گفت: سال قبل بیش از 144 هزار تن گندم در استان آسیاب شده است.
کد خبر: ۶۰۸۳۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ 20 May 2018

به گزارش تابناک : سید محمد جعفری بابیان اینکه تحریم‌های خارجی و افزایش قیمت ارز نباید ما را دچار اختلال کند عنوان کرد: باید باقدرت بیشتر ادامه دهیم و باید به صنعت آرد استان کمک کرد و برای همه دولت‌ها امنیت غذایی اولویت درجه اولی است و دیپلماسی گندم بسیار مهم است زیرا غلات به‌عنوان یک کالای استراتژیک و راهبردی به استقلال دولت‌ها و ملت‌ها کمک می‌کند.
جعفری با اشاره به اینکه تعامل خوب دستگاه‌های اجرایی با کارخانه‌ها آرد استان و به‌تبع آن اقدامات خوب‌صورت گرفته حاکی از آن است که این صنعت در مسیری صحیح و اصولی قرارگرفته اظهار داشت: ظرفیت تجارت کارخانه‌ها آردسازی استان در سال گذشته افزایش‌یافته است و با توجه به اقدامات صورت گرفته ضریب ارزش‌افزوده کارخانه‌ها آرد از 28 درصد به 35 درصد افزایش یافت.
جعفری با اشاره به افزایش ظرفیت تبدیل گندم به آرد استان اظهار داشت: در سال گذشته 144 هزار تن گندم 900 تومانی نسبت به مدت مشابه سال قبل آن آسیاب شده است که این رشد چشمگیر موجب افزایش فعالیت کارخانه‌ها و همچنین افزایش اشتغال شده است و در سال 97 باید ظرفیت تبدیل گندم 982 تومانی به آرد را به 2 برابر برسانیم.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 تصریح کرد: در سالجاری با توافق صورت گرفته در خصوص خرید گندم غرب استان گلستان و به همین تناسب خرید گندم غرب کشور و انجام این عملیات در بورس مازندران، کارخانه‌ها آرد استان این بستر را به وجود بیاورند تا 350 هزار تن گندم آزاد را تبدیل به آرد کنند.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 تصریح کرد: خوشبختانه برای اولین بار آرد تولیدی استان به کشورهای همسایه صادر شد.
جعفری با اشاره به اینکه در سال گذشته 98 هزار و 414 تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان به‌صورت تضمینی خریداری شد اظهار داشت: این میزان یک‌چهارم نیاز استان است که مابقی آن از طریق استان گلستان و سایر استان‌ها تأمین خواهد شد.
وی افزود: در سال گذشته 465 هزار تن گندم داخلی وارد استان شد که از این میزان 278 هزار تن گندم از استان گلستان برای مصارف داخلی وارد مازندران شد که در نوع خود بی‌سابقه بود.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 اضافه کرد: در سال گذشته از 465 هزار تن گندم داخلی وارده به استان 123 هزار تن گندم از طریق حمل ریلی به استان‌های مقصد ارسال و 212 هزار تن آرد یارانه‌ای نیز در سال گذشته در استان توزیع شد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 در بخشی دیگر از سخنانش به غیراقتصادی بودن راه‌اندازی کارخانه جدید آردسازی در استان اشاره کرد و گفت: احداث کارخانه جدید در صنعت آرد در استان ضربه مهلکی به کارخانه‌ها آرد مازندران است و راه‌اندازی هر واحد جدید درواقع تعطیلی 2 کارخانه قبلی و حذف 80 اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را به همراه دارد.
وی بابیان اینکه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران 20 میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم را در اختیار دارد اظهار داشت: در دو سال گذشته حدود 100 هزار تن به ظرفیت ذخیره‌سازی سیلو در استان مازندران توسط بخش خصوصی اضافه گردید.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 همچنین به خرید دانه روغنی کلزا در سال زراعی گذشته اشاره کرد و گفت: 19 هزار و 586 تن دانه روغنی کلزا از طریق 18 مرکز در استان خریداری شد. 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار