کد خبر: ۶۰۸۳۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ 20 May 2018

تابناک / همه ما می دانیم که یکی از مشکلات اساسی ایران اسلامی وضعیت نامناسب معیشتی مردم و بیکاری است.

این معضل با تحریم های کوردلان شدت بیشتری یافت و اقتصاد ما در عالم برزخ قرارگرفت .به همین علت است که سیاستمداران و اقتصادانان ما تصمیمات متناقضی در پیش می گیرند.

بعضی برجام را عامل موفقیت و برخی دیگر برجام را عامل ذلت می نامند و بر همین اساس است که تولید کنندگان تمایلی به تولید ندارند و سپرده گذاری را بر کار تولید ترجیح می دهند هیچ کس از آینده اقتصاد خبر ندارد و نمی داند که فردای اقتصاد ایران چه خواهد شد و شاید به همین دلیل است که جوانان بیکار ما به دنبال پشت میز نشینی هستند و میلی به کار آزاد و اقتصادی ندارند و درست در همین سالهاست که رهبر انقلاب در اول سال با مردم حرف از اقتصاد و تولید ملی می کند و سالهاست که سال را به نام سال اقتصادی یا حمایت از تولید داخلی و ملی و یا عزم اقتصادی معرفی می کند.

اما گویا هیچ گوشی خریدار نیست و وضعیت اقتصاد ایران روز به روز بدتر می شود. استان گیلان که باید یک استان تولیدی معرفی شود هر روز بر میزان تولیدات او کاسته می شود و زمین های تولید تبدیل به ویلا سازی می شود. رئیس سازمان چای می گوید امسال ۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته ایم زیرا دولت بیش از این امکان افزایش نرخ‌ها را ندارد .این درحالیست که در دو سال گذشته نرخ برگ سبزچای ۷ درصد و ۲۱ درصد افزایش داشته است اینکه چرا امسال امکان افزایش نرخ وجود ندارد جای سوال است .

مگر قرار نبود افزایش ها بر اساس نرخ تورم صورت پذیرد ؟ این در صورتی است که حمایت از تولید داخلی از اولویتهای ماست .
یا طی دو سال گذشته آنطوریکه در خبرها آمده است با افزایش ۶۳ درصدی سوانح منجر به فوت در مسیر آزاد راه رشت –قزوین مواجه شده ایم آیا خدمات رفاهی مناسبی برای این آزاد راه تعریف شده است و یا رانندگان در این مسیر از تمامی آزادراه استفاده می کنند ؟حال چرا با افزایش ۳۰ درصدی عوارضی مواجه هستیم جای تامل وسوال است .
حسن رئیسیان رئیس آزادراه قزوین-رشت عنوان می کند هزینه نگهداری از آزادراه ها به منظور افزایش سطح ایمنی مانند خط کشی، نصب گاردریل و علائم رانندگی، سرعت گیر و لکه گیری آسفالت سرسام آور نیز می باشد باید از محل دریافت عوارضی تامین گردد لذا نرخ باید افزایش یابد اما کسی نیست بگویید آیا می دانید هزینه کارگری در باغات چای چقدر است ؟آیا می دانید به لطف شما مسئولین چای، امروز افراد کهنسال نگهدارنده باغات چای هستند که دیگر با کمر خمیده توان کار در باغات چای را ندارند ؟ حال چگونه می توانند با این افزایش نرخ ،از تولید داخلی حمایت کنند تا من و شما نیازمند چای بنجول کشورهای بیگانه نباشیم ؟ هر چند به لطف شما چای بدون اسانس ما به عنوان چای بیرنگ و بی کیفیت معرفی شد و برای اینکه با بازار رقابت کنند چایی را که با خود سلامتی به همراه داشت ، اسانس زدند و عرضه نمودند .همه اینها باعث خواهد شد تا تولید کننده به مصرف کننده بدل شود .البته همه تقصیرات به گردن سازمان چای نیست پژوهشکده چای جای خود دارد که در آینده مجددا در مورد آنها خواهم نوشت.
اصلا هیچ فکر کرده ایم افزایش عوارضی منجر به فرار راننده ها از راه اصلی وروی آوردن به راه های قدیمی و ثبت تخلف خواهد شد؟ غلبه نگاه مالی موجب خسارات جانی جبران ناپذیری خواهد شد.
اصلا” وقتی آزاد راه تعبیه می شود باید در کنارش خدمات رفاهی هم تعریف شود . مثلا وجود پمپ های بنزین و CNG مکفی ، پارکینگ های مجهز مسقف که دارای نیمکت باشد ،سایه بان های متعدد و سایر امکانات مشابه که شرایط استراحت رانندگان را فراهم می آورد خود موجب کاهش آمار تصادفات خواهد شد که در این صورت آزاد راه و عوارضی هم معنا و مفهوم اصلی خور را پیدا می کند . نه اینکه هنوز معضل ترافیک بریدگی بین آزاد راه (رودبار) حل نشده ،آن وقت عوارضی هم ۳۰ درصد افزایش می یابد !

آنچه که از مسئولین انتظار می رود این است که در بیان تصمیمات، گزارش متناقض ندهند. مثلا در میزان افزایش حقوق کارکنان از اواسط سال ۹۶ده هاخبر شنیده ایم . در آموزش و پرورش هیچ کس از برنامه آینده خود خبر ندارد یکباره از تعطیلات زمستانی خبر می دهند مقامی می گوید امسال اجراء نمی شود وزیر آموزش وپرورش می فرمایند از امسال اجرا می گردد .یا یک شبه تصمیمی اتخاذ می شود که آزمون تیزهوشان متوسطه اول برگزار نمی گردد در پایان یک جلسه مشترک ضرغامی عنوان می کند آزمون برگزار می گردد. وزیر بیان می کند همه تصمیمات برای برگزارنشدن آزمون انجام شده فقط به امضای رئیس جمهور نرسیده .در اخر هم بدون امضای رئیس جمهور آزمون برگزار نمی گردد. خانواده و دانش آموز سرگردان هستند و هر چقدر به جلو می رویم بی برنامه تر می شویم .اما وقتی تصمیم اتخاذ شد که عوارضی ۳۰ درصد افزایش می یابد خیلی زود و راحت اجرایی می شود نیاز به امضای کسی نیست.

علی علی پور نیاول مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه و سایت همای گیلان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار