مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختياری:
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختياری گفت: تعداد مسمومیت‌های گزارش شده با قارچ‌های سمی از کرمانشاه، لرستان،‌ آذربايجان غربی،‌ زنجان، قزوين،‌ کردستان و اخيراً شيراز و چهارمحال و بختياری بيش از مناطق ديگر کشور بوده است.
کد خبر: ۶۰۸۴۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳ 20 May 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری؛ محسن آذری‌پور از مسمومیت حدود ۷۵۰ نفر در اثر مصرف قارچ‌های سمی در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۹ نفر فوت، سه نفر با توجه به اثرات مخرب شدید سم قارچ بر کبد پیوند کبد شدند و حدود ۲۰۵ نفر در مراکز درمانی تحت مراقبت هستند.
وی، با اشاره به مسمومیت چهار نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در چهارمحال و بختیاری، افزود:  تاکنون مرگ ناشی از این نوع مسمومیت گزارش نشده است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: با توجه به وضعیت جوی، بارش‌های پراکنده و رطوبت زیاد زمینه رویش قارچ‌های سمی در عرصه‌های طبیعی فراهم شده و پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان ادامه داشته باشد.
آذری پور ادامه داد: عدم توجه افراد به مسائل بهداشتی، خطرات مصرف گونه‌های گیاهی ناشناخته، شباهت زیاد بین گونه‌های سمی و غیرسمی و غیرقابل تشخیص بودن این گونه‌ها از یکدیگر، به جز با انجام آزمایشات تخصصی سبب شده است، در روزهای اخیر شاهد گزارش موارد متعدد از مسمومیت ناشی از قارچ‌های سمی در کشور و به‌ویژه در استان‌های غربی و شمال غربی باشیم.
وی، با بیان اینکه تعداد مسمومیت‌های گزارش شده با قارچ‌های سمی از کرمانشاه، لرستان،‌ آذربایجان غربی،‌ زنجان، قزوین،‌ کردستان و اخیراً شیراز و چهارمحال و بختیاری بیش از مناطق دیگر کشور بوده است، گفت: در این میان کرمانشاه و لرستان دارای بیشترین آمار مسمومیت‌ها بودند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با توجه به اهمیت پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی و اثرات مخرب آن بر دستگاه‌های گوارش به‌ویژه کبد و کلیه‌ها نسبت به مصرف این گونه از گیاهان خودرو هشدار داد.
آذری‌پور از مردم خواست؛ از خرید قارچ‌های کوهی از افراد دوره‌گرد خودداری و در صورت تمایل به مصرف قارچ، از قارچ‌های بسته‌بندی عرضه شده در فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند.
وی افزود: مردم در صورت مصرف قارچ‌های خودرو و مشاهده هرگونه علائمی از جمله اسهال، تهوع، استفراغ، ‌دل درد،‌ سرگیچه، تاری دید،‌ افت فشار خون سریعاً به مراکز درمانی و یا پایگاه‌های اورژانس بین جاده‌ای مراجعه و پزشک و کادر درمانی را از خوردن قارچ مطلع کنند تا اقدامات درمانی لازم انجام و عوارض ناگوار ناشی از مسمومیت با قارچ سمی تا حد امکان کاهش داده شود.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سم قارچ‌های سمی با جوشاندن و حرارت دیدن از بین نمی‌رود و می‌تواند سلامت و حتی جان فرد مصرف کننده را به شدت تهدید کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار