معاون میراث فرهنگی یزد مطرح کرد
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد از رشد 35 درصدي بازدیدکنندگان از موزه‌های استان یزد خبر داد و گفت: موزه‌های تخصصي در این استان اندک است.
کد خبر: ۶۰۸۴۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹ 20 May 2018

ساشا ریاحی با اشاره به اینکه وجود موزه‌های متنوع و تخصصی در سطح استان یزد و شناخته شدن آن‌ها توسط اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی، تأثیر به سزایی در بالا بردن جایگاه شهر جهانی یزد دارد، گفت: یزد دارای 29 موزه فعال است که در تمامی شهرستان‌های استان پراکندگی دارند.

وی افزود: از این تعداد، 6 موزه خصوصی، 12 موزه وابسته به ارگان‌های دولتی دیگر و 12 موزه سازمانی هستند. از موزه‌های خصوصی شهر یزد، موزه سکه حیدر زاده با قدمت 15 ساله در یزد و موزه‌های خودرو کلاسیک، دست‌ساز و تاریخی که اسفند 96 افتتاح شد و موزه دیرینه‌شناسی کامبرین که در روز جهانی موزه‌ها افتتاح شد از شاخص‌ترین موزه‌های خصوصی به شمار می‌رود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد موزه نسخ کاظمینی و موزه علوم طبیعی را از موزه‌های شاخص وابسته به ارگان دولتی دیگر نام برد و اظهار داشت: موزه آیینه و روشنایی با موضوع ادوات روشنایی موزه شاخص اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری در شهر یزد است.

این مقام مسئول تبلیغات را عامل بسیار مهمی دانست که در صورت غنی‌سازی موزه‌های استان یزد و در کنار آن پیش بردن بحث تبلیغات با معرفی صحیح موزه و آثار موزه‌ای و از طرفی برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و نشست‌های مرتبط ارتباط ازدست‌رفته، برای مخاطبین بازمی‌گردد.

وی ازجمله مؤثرترین اقدامات را برنامه‌ریزی برای دانش آموزان مقاطع پایه دبستان برشمرد و عنوان کرد: از سال گذشته اقدامات مفیدی در این خصوص صورت گرفته و تشویق و همدلی با موزه‌داران و مجموعه‌داران و به طبع شناسایی آنان به مردم انجام‌گرفته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد موزه‌های تخصصی را موزه‌هایی دانست که نمایش آثار در آن‌ها مختص یک موضوع خاص بوده و جامعه هدف آن‌ها مخاطبین خاص هستند و به‌مانند موزه دیرینه‌شناسی که شامل فسیل‌هایی از سه دوره زمین‌شناسی، موزه سکه که شامل سکه‌هایی از پیش از اسلام تا دوران معاصر را شامل می‌شود.

ریاحی موزه‌های فرا منطقه‌ای را همان موزه‌های ملی دانست و اذعان داشت: موزه تخصصی کشاورزی اشکذر، موزه سکه حیدر زاده، موزه دیرینه‌شناسی، موزه زیلو میبد، موزه سفال میبد و موزه فرش اردکان از موزه‌های تخصصی به شمار می‌رود.

این مقام مسئول ابراز داشت: این موزه‌ها دارای مخاطبان، محتوا و مقیاسی فراگیرتر هستند که محدوده وسیعی از فرهنگ و تمدن مردم یک کشور را دربرمی گیرند و همچنین یک موزه بانام موزه بزرگ شهر یزد (صدر العلما) در شرف ساخته‌شدن است و پیش‌بینی می‌شود که امسال شاهد افتتاح یک موزه دیگر در شهرستان بافق نیز باشیم.

وی افتتاح موزه خصوصی تخصصی کامبرین با موضوع سنگواره و فسیل از سه دوره زمین‌شناسی، برگزاری نشست تخصصی و هم‌اندیشی مجموعه‌داران و موزه‌داران استان یزد با حضور مسئولین اداره کل، مراسم انتخاب مجموعه‌دار برتر استان یزد و تقدیر و تشکر از کارمندان نمونه و تأثیرگذار در حوزه موزه‌ها، برگزاری سلسله نشست‌هایی پیرامون موضوعات بافت زیلو در موزه زیلوی میبد و تجلیل از بافنده زیلوی موزه به‌عنوان نماد زنده معرفی این صنعت و هنر را از برنامه‌های این روز برشمرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد برگزاری مسابقات متنوع سفالگری، نقاشی، مقاله‌نویسی برای کودکان و نوجوانان در سطح شهرستان‌ها با تمرکز در موزه‌های موجود و برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با موضوع میراث فرهنگی در اماکن تاریخی یا موزه‌های موجود در سطح از دیگر برنامه‌های روز موزه عنوان کرد.

ریاحی با اشاره به اینکه هرگز نمی‌توان آمار دقیقی از وجود اشیاء قیمتی در یک منطقه گرفت، بیان کرد: با توجه به تنوع آثار قابل‌نمایش در شهر جهانی یزد از وجوه مختلف فرهنگی، هنری، صنایع‌دستی و عتیقه‌جات قطعاً می‌طلبد تا نگاهی به تفکیک و تخصصی نمودن موزه‌ها داشت و وجود موزه‌های فراوان اما بی‌محتوا در سیستم امروزی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد نیست.

این مقام مسئول عدم اعتبار کافی برای برطرف ساختن نیازهای اولیه در موزه‌ها از سوی دولت را یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود دانست و تصریح کرد: بایستی با تدابیر زیربنایی و مشارکت مردمی در این امر، راهگشای مشکل مربوطه را ساخت.

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات درزمینهٔ حمایت از موزه‌داران و مجموعه‌داران استان یزد را معرفی و شناساندن آن‌ها به همراه تمامی آثارشان در ابتدای امر به یکدیگر، سپس به‌تمامی نهادهای دولتی و مردمی در سطح استان یزد دانست.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد تشکیل انجمن یا سازمان‌های مردم‌نهاد متشکل از افراد نامبرده و مطرح ساختن و مطالبه نمودن خواسته‌هایشان از اصولی‌ترین اقدامات برای موزه‌داران نام برد و اظهار داشت: انجام تبلیغات هدفمند در سطح شهر و دادن مشاوره‌های لازم از سوی کارشناسان خبره میراث فرهنگی درزمینه‌های مختلف را از دیگر مباحث حمایتی از موزه‌داران برشمرد.

افزایش رشد 35 درصدی بازدیدکنندگان از موزه‌ها

ریاحی با اشاره به اینکه شعار امسال ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) ارتباطات خلاق و نوین موزه‌ها، رویکردهای جدید و مخاطبین جدید است، عنوان کرد: در همین راستا سعی خواهد شد تا با استفاده از به کار بستن تکنولوژی و خدمات الکترونیک در موزه‌های استان یزد و از طرفی نگاه ویژه به کودکان به‌عنوان مخاطبینی بی‌قیدوشرط برای رسیدن به توسعه پایدار، جزو اولویت‌های کاری سال 97 در موزه‌های استان یزد باشد.

این مقام مسئول اذعان داشت: خوشبختانه با انجام برنامه‌ریزی‌های هدفمند در حوزه تبلیغات و از سوی دیگر آموزش در مدارس و انجام بازدیدهای متنوع دانش‌آموزی از موزه‌ها و اماکن تاریخی و به طبع گزارش به خانواده‌ها، آمار بازدیدکنندگان از موزه‌ها در استان یزد نسبت به سال گذشته رشد 35 درصدی داشته است که البته بازهم نیاز به اقدامات بیشتر و تبلیغات گسترده‌تری داریم که به نظر می‌رسد با افزایش و ارتقا سطح کیفی موزه‌ها چه ازلحاظ نوع و نحوه نمایش آثار و چه از دیدگاه ارائه اطلاعات به بازدیدکنندگان، به این مهم دست خواهیم یافت.

وی در پایان با اشاره به اینکه وجود موزه‌های تخصصی در استان اندک است، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد موزه‌های تخصصی و تلاش برای راه‌اندازی موزه بزرگ صدر العلما در شهر یزد به‌عنوان درگاه و دروازه معرفی یزد و یزدیان با دیدگاه‌های متنوع هنر، آیین، آداب‌ورسوم و گذشته آنان که با همکاری کشور آلمان صورت می‌پذیرد بی‌شک نگاه و حرکتی نو در بالا بردن غنی‌سازی موزه‌های استان خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار