فرمانده پلیس راه خراسان رضوی راه‌اندازی جمعه‌بازار در انتهای بلوار پنج‌تن مشهد را غیرمجاز می‌داند و این در حالی است که شهرداری نیز مشکلات انتقال این بازار را پذیرفته و قبول دارد که تنها معضل را از مهرآباد به انتهای پنج‌تن انتقال داده‌ است.
کد خبر: ۶۰۸۵۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲ 20 May 2018

به گزارش تابناک : تغییر جمعه‌بازار مشهد از منطقه مهرآباد به بلوار پنج تن، دو هفته‌ای است، انجام شده، اما مسیر منتهی به این مکان تعبیه شده برای جمعه‌بازار، مشکلاتی را برای مردمی که قصد حضور در جمعه‌بازار و همچنین اهالی روستای شترک و انتهای بلوار پنج تن پدید آورده است.

این موضوع را برخی مخاطبان با ارسال تصاویری از معضل ترافیک مسیر محل جدید بازار به خبرگزاری فارس اعلام کردند که انتقال محل بازار مشکلی از مشکلات منطقه و بازدیدکنندگان بازار کم نکرده که اضافه هم کرده‌ است.

طرح قدیمی انتقال جمعه‌بازار

موضوع انتقال این بازار پرتردد مشهد از بلوار مهرآباد از سال ۹۵ و در دوره شورای چهارم مورد بحث و گفت‌وگو بود. غلامحسین صاحبی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی شورای چهارم در آبان سال ۹۵ و در جمع اهالی محله مهرآباد از اولین اقدامات شورا و شهرداری، یعنی تعیین زمین برای انتقال بازار خبر داده و گفته بود، برای انتقال جمعه‌بازار به انتهای بلوار پنج‌تن هماهنگی‌هایی با سازمان جهاد کشاورزی هم انجام شده است.

البته در خبری که از این جلسه و دیگر اخبار مرتبط با نقل و انتقال جمعه‌بازار منتشر شده بود، حرفی از هماهنگی شهرداری با پلیس راه که مسئول تأیید ایمنی جاده منتهی به بازار را به‌عهده دارد، نبود.

اجرایی شدن این طرح به‌طول انجامید و  مهرماه سال گذشته، احمد محبی که هنوز از دوره صولت مرتضوی، مدیرعامل سازمان میادین شهرداری بود، خبر از افتتاح این جمعه‌بازار را تا دو ماه بعد، یعنی آذرماه ۹۶ داده بود، اما بلاخره این جمعه‌بازار در اردیبهشت امسال افتتاح شد و بساط جمعه‌بازار در مهرآباد جمع شد.

افتتاح این جمعه‌بازار در انتهای بلوار پنج تن همراه با مشکلاتی است، به‌عنوان مثال، مکانی که برای احداث آن از سوی شهرداری در نظر گرفته شده، خارج از محدوده شهری است که عملا شهرداری نمی‌تواند درباره این حوزه‌ها تصمیم‌گیری کند.

انتقال اشتباه جمعه‌بازار

این موضوع را  رئیس پلیس راه خراسان رضوی اذعان کرده و می‌گوید: اصلا شهرداری مشهد حق ندارند که برای آن منطقه تصمیم‌گیری کند.

هادی امیدوار  بیان می‌کند: احداث این بازار از نظر ما غیرمجاز بوده، راه منتهی یک راه روستایی با عرض ۶ متر بوده که متناسب با حجم تردد جمعیت یک روستا است  و نمی‌تواند تردد آن همه خودرو را تحمل کند.

وی تصریح می‌کند: پلی آنجا است که تردد را بسیار محدود می‌کند و اگر حادثه‌ای در این محور اتفاق بیفتد، شهرداری را که عامل این تردد است، مقصر می دانیم.

رئیس پلیس راه خراسان رضوی با بیان اینکه ما را در عمل انجام شده قرار دادند، می‌گوید: ما مکاتبه کردیم که این انتقال جمعه‌بازار اشتباه است و تلاش می‌کنیم که راهداری این بازار را جمع کند.

امیدوار ادامه می‌دهد: موضوع را در کمیسیون ایمنی و در دادگستری مطرح کردیم و در حال حاضر هم مشغول انجام اقدامات لازم با راهداری برای جمع کردن بازار هستیم.

وی تأکید می‌کند: مجبوریم از تردد خودروهای شهرداری به آن منطقه جلوگیری کنیم، چون اصلا آن منطقه حوزه شهری نیست که شهرداری برای آن تصمیم بگیرد.

تأیید ایمنی جاده با پلیس راه است نه اداره راه

وی درباره تعامل شهرداری با اداره راه و راهداری برای واگذاری این منطقه به شهرداری برای عریض کردن و ساماندهی جاده منتهی به بازار گفت: راهداری هم در این زمینه هر اقدامی بخواهد انجام دهد، تا زمانی که ما امنیت آنجا را مناسب تشخیص نداده‌ایم، اجازه فعالیت ندارد.

امیدوار از سخت‌گیری برای تردد خودروها در این منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: راه روستایی است و احداث جمعه‌بازار در آن سبب می‌شود، مردم روستا معذب شوند.

رئیس پلیس راه خراسان رضوی ادامه می‌دهد: تصور کنید، خانواده‌ای نیاز اورژانسی به بیمارستان داشته باشند، در آن ترافیک چطور می توانند خود را به بیمارستان برسانند؟

وی معتقد است، محل پیشین جمعه‎‌بازار مشهد، یعنی در بلوار میامی و در منطقه مهرآباد، به‌دلیل اینکه چند راه دسترسی برای بازدیدکنندگان داشته، مکان مناسب‌تری برای این نوع از بازار است و از شهرداری که یک جاده روستایی را اشغال کرده و سبب ایجاد مزاحمت برای مردم روستا شده، انتقاد می‌کند.

ناهماهنگی شهرداری با پلیس راه

با این حال، بهروز کیانی معتقد است که مکان قبلی جمعه‌بازار دردسرهای بیشتری برای مردم ایجاد می‌کرده  و انتقال بازار از مشکلاتی این روزبازار می‌کاهد، مشکلاتی که این نوع بازارها همیشه برای مردم یک منطقه ایجاد می‌کنند، اما این مدیر و مسئول در شهرداری مشهد توضیحی نمی‌دهد که چرا شهرداری برای جایی تصمیم‌گیری کرده که اصلا در محدوده خدمتی‌اش نیست و برای انجام این پروژه باید با نهادها و ارگان‌های استانی هماهنگی انجام دهد.

از طرف دیگر مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد از هماهنگی با پلیس راه خبر می‌دهد، اما واکنش رئیس پلیس راه خراسان رضوی نشان از این دارد که شهرداری بدون هماهنگی با این نهاد امنیتی، پروژه را به انجام رسانده‌است.

اتفاقا شهرداری در این ناهماهنگی‌ها سابقه دارد، به‌عنوان مثال، نرده‌گذاری خط سه بی‌آرتی در خیابان توحید را بدون هماهنگی با پلیس راهور انجام داد و این امر واکنش جدی مسئولان پلیس راهور و برچیدن نرده‌ها را در پی داشت.

با این حال مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری بر موضع خود اصرار دارد و می‌گوید: این‌گونه بازارها یا باید خارج از شهر احداث شوند یا منتی‌الیه محدوده شهری. زمینی هم که برای بازار درنظر گرفته شده، در جاده شترک، مشکلاتی دارد مانند اینکه جاده دسترسی به بازار روستایی و کم‌عرض است.

تعریض جاده به عهده اداره راه است

کیانی با بیان اینکه تعریض این جاده به‌عهده اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی است، ادامه می‌دهد: این جاده روستایی است و متعلق به اداره کل راه بوده، این اداره کل باید برای تعریض آن تمهیداتی را بیندیشد تا رفت و آمد افراد در آن تسهیل شود.

وی با بیان اینکه شهرداری اقداماتی را برای کاهش بار ترافیک در این جاده انجام داده، می‌گوید: شانه‌های خاکی جاده را تیغ زده و آماده‌سازی کرده‌ایم، دکه‌ها و دست‌فروشی‌های حاشیه جاده را جمع‌آوری کرده‌ایم با پلیس راه هماهنگی کردیم و تابلوگذاری انجام شده است.

یکی دیگر از اقدامات شهرداری اختصاص زمینی برای پارک خودروها است. کیانی می‌گوید: در میدان پنج تن که آخرین محدوده شهری تلقی می‌شود، پایانه‌ای برای پارکینگ درنظر گرفته‌ایم و اتوبوس‌هایی برای انتقال مردم به بازار به صورت رایگان در این پارکینگ آماده هستند.

وی اذعان می‌کند: شهرداری این الزامات را فراهم کرده، اما همه این اقدامات موقتی است و اتفاق اصلی این است که اداره راه آن مسیر را تعریض کند یا آن را برای آماده‌سازی به شهرداری واگذار کند.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری می‌گوید: حتی با وجود تعریض جاده، بازهم مشکل به طور کامل برطرف نمی شود، در یک زمان خاص تعدادی زیادی از مردم می‌خواهند در این مسیر تردد کنند و در هر شرایطی ما مسئله ترافیک را در این جاده خواهیم داشت.

با این حال کیانی می‌گوید: همه این اقدامات و بهره‌برداری از این بازار به صورت آزمایشی در حال انجام است و شهرداری در حال بررسی نقاط قوت و ضعف آن است.

انتقال معضل از مهرآباد به پنج‌تن

شهرداری منطقه چهار مشهد در این پروژه و ساماندهی بازار به سازمان ساماندهی مشاغل شهری کمک می‌کند، چون محل جدید بازار در حریم این منطقه قرار دارد.

غلامرضا غلامی زه‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد به این همکاری اذعان می‌کند و می‌گوید: اقدامات لازم برای تعریض جاده و پل در این مسیر از وظایف اداره راه است و ما مجاز به ورود در این زمینه نیستیم.

مدیر شهرداری منطقه چهار مشهد بیان می‌کند که با انتقال بازار از مهرآباد به پنج‌تن در واقع یک معضل از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل شده است و می‌گوید: البته معضلاتی که درباره جمعه‌بازار در منطقه مهرآباد گزارش می‌شد، صرفا مربوط به پارکینگ و تردد خودروها نبود، معضلاتی از قبیل سرقت خودروها و موتورسیکلت‌ها هم گزارش می‌شد.

البته غلامی در بخشی از صحبت‌های خود از کاهش غرفه‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: سازمان ساماندهی مشاغل شهری برای کاهش مشکلات حجم بازار را کاهش داده‌ و احتمالا غرفه‌های واگذار شده را کم کنند تا حجم ترافیک در این منطقه کاهش پیدا کند.

وی به این نکته هم که محل بازار در محدوده شهری نیست، اذعان می‌کند و می‌گوید: جلساتی با نماینده بخشداری، پلیس راهور و کلانتری محل گذاشته‌ایم تا با اتفاق این نهادها مشکلات را حل کنیم.

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار