آخرین بار که نام استان کهگیلویه وبویراحمد در ورزشهای تیمی شنیده شد مربوط به همان تیم فوتبال شهرداری یاسوج بود که به همان سرعتی که در آسمان ورزش استان و حتی کشور طلوع کرد به همان سرعت هم محو شد.
کد خبر: ۶۰۸۵۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰ 20 May 2018

نفت و گاز گچساران از حضور در جام باشگاه‌های آسیا انصراف داد


سرنوشت مبهم پدیده هندبال کشور


 
 آخرین بار که نام استان کهگیلویه وبویراحمد در ورزشهای تیمی شنیده شد مربوط به همان تیم فوتبال شهرداری یاسوج بود که به همان سرعتی که در آسمان ورزش استان و حتی کشور طلوع کرد به همان سرعت هم محو شد. بعد از آن با اینکه گفته می شد فیزیولوژی مردم این استان برای ورزشهایی مثل کبدی -که شباهت عجیبی با ورزشهای بومی و محلی استان داشت – مناسب است اما آنقدر مدیران ضعیف در راس این هیات ورزشی آمدند که نه تنها استعدادی شناسایی نشد که همانهایی هم که  به سمت این ورزش نوظهور جذب شده بودند دلسرد و مایوس آن را کنار گذاشتند تا شانسشان را در رشته های دیگر امتحان کنند و بعد هم مثل همان تیم شهرداری بی آنکه درخششی  داشته باشند ، خاموش شدند.جوانان این استان جز در رشته های انفرادی و رشته هایی که نیاز به استقامت دارد نتوانستند خودی نشان بدهند تا اینکه باشگاه فرهنگی نفت و گاز در برخی رشته ها شروع به استعداد یابی و پرورش این استعدادها کرد و نقطه اوج فعالیت این باشگاه هم احیای ورزش تیمی هندبال بود. تیمی که  در کشور برای خود یک برند شد. 2 سال پیش به عنوان  نخستین نماینده  تاریخ هندبال ایران به جام باشگاه های جهان رفت و در اولین حضورش در جایگاه چهارم ایستاد. البته سابقه  کسب مقام هفتم جام هندبال باشگاه‌های جهان را نیز در کارنامه داشت.یک مقام پنجمی و یک رتبه هفتمی در رقابت های لیگ برتر هندبال کشور نیز از دیگر افتخارات این تیم بوده است با این حال در آستانه حضور در جام باشگاه های آسیا نفت و گاز از حضور در مسابقات انصراف داد. سئوال اینجاست چرا این تیم با همه زحماتی که کشیده و حالا که باید آنچه را کاشته درو کند تصمیم می گیرد یک تورنمنت حساس را از دست بدهد؟ و آیا ممکن است سال آینده و سالهای آینده دوباره  چنین فرصتی را به دست بیاورد و اصلا بازیکنان انگیزه ای برای رسیدن به این فرصت خواهند داشت.؟


مسائل مالی دلیل اصلی انصراف است


اگر بخواهیم دلایل این تصمیم مسئولان باشگاه را بررسی کنیم باید نگاهی به اظهار نظرهای سرپرست این تیم از دو سال پیش بیندازیم. آنجا که  گفته بود :تیم هندبال نفت و گاز این شهرستان برای حضور موفق در جام باشگاه های آسیا نیازمندحمایت مالی است.
مجید راستی پور  با بیان این که اعتبار مورد نیاز تیم های ورزشی گچساران در مناطق نفتخیز جنوب کشور تصویب و اختصاص داده می شود، گفت: تیم هندبال نفت و گاز این شهرستان نیازمند توجه ویژه است.
اگرچه در سال 95 این تیم خود را به مسابقات آسیایی رساند اما سال 97 بالاخره مسائل مالی نفت و گاز گچساران را از پا درآورد و روز گذشته سرپرست این تیم گفت: نفت و گاز این شهرستان که به عنوان قهرمان لیگ برتر جواز حضور در این مسابقات را کسب کرده بود از حضور در رقابت‌های جام هندبال مردان باشگاه‌های آسیا انصراف داد.
مجید راستی پور اظهار داشت: نفت و گاز گچساران به دلیل مشکلات مالی پس از هماهنگی با مدیر عامل این باشگاه فرهنگی ورزشی از حضور در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا انصراف داده است.
 
سرنوشت مبهم پدیده کهگیلویه و بویراحمدی هندبال کشور


تیم داری سخت است


معاون فرهنگی  و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان هم درباره تبعات اجتماعی چنین انصراف هایی می گوید:هرگونه برنامه منجر به کاهش تشویق جوانان شود و ظرفیتی خالی شود تبعات منفی هم دارد.
دکتر رحمت الله شاکری ادامه می دهد: اداره کردن یک تیم در سطح استانی و ملی و فراملی  هزینه های  زیادی دارد که شاید توانایی تیم داری  در استان وجود نداشته باشد وگرنه هیچگاه مسئولی دوست ندارد تیمی با سختی به این مرحله برسد و بعد هم به راحتی میدان را به رقبایش بسپارد.
وی ادامه داد:استان ما مشکلات خاص خود را دارد به دلیل نداشتن صنایع قدرتمند اسپانسر نداریم ضمن آنکه  بودجه  ورزش و جوانان هم در حدی نیست که تیم داری کند.
شاکری تاکید کرد:در این شکی نیست که نسل جوان ما علاقه مند به برنامه های حوزه ورزش هستند اما مسئولین  توانایی کمک مالی ندارند.
وی در پاسخ به این سوال که  وقتی نفت و گاز از عهده تیم داری بر نمی آید چه صنعتی می تواند از ورزش  استان حمایت کند می گوید:وظیفه ذاتی و اصلی نفت و گاز تیم داری نیست و مسئولان آن لطف داشته اند و در حد توان خود اقداماتی هم انجام داده اند که ممکن است در حال حاضر هم مشکلاتی داشته باشند.
مدیر روابط عمومی هیات هندبال استان هم می گوید این تیم خصوصی است و کسی به غیر از نفت و گاز نمی تواند  اسپانسر آن شود .
خانم اسکندری  ادامه می دهد: تیم هندبال نفت و گاز گچساران سال آینده هم می تواند برای قهرمانی یا نایب قهرمانی تلاش کند و در این صورت شانس حضور در مسابقات جام باشگاه های آسیا را می یابد.که البته در هر صورت اعزام به مسابقات  آسیایی  منوط به تامین مالی از طرف باشگاه است و ممکن است سال آینده نیز همین مشکلات وجود داشته باشد.


وبالاخره تصمیم سخت


و این پایانی بر همه تلاشهای تیمی است که قرار بود نشاط را به فضای بی رمق ورزش این استان بیاورد. این پایانی برای تیمی است که قرار بود  ثابت کند سهم این استان از نفت دست کم می تواند  شناخت وپرورش استعدادهاو الگوسازی برای هزاران کودک و نوجوان خسته از فقر و محرومیت استان باشد.
و برای توصیف شگفتی این اتفاق کافیست آن را با فوتبال مقایسه کنیم . مثل این است که بگوییم استقلال یا پرسپولیس یه دلیل مسائل مالی از حضور در جام باشگاه های آسیا کمار رفته است. موضوعی که نه حامیان و نه مسئولان هیچگاه زیر بار آن نخواهند رفت.
با این حال آخرین بارقه های ورزش این استان در سکوت و بی تفاوتی خاموش شود به گونه ای که انگار یک تیم از مسابقات محله ای انصراف داده است.
طبق قانون مسابقات باشگاه‌های آسیا، 2 تیم از هر کشور می‌توانند در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا حضور یابند و براساس اعلام کمیته مسابقات فدراسیون هندبال ایران 2 تیم اول لیگ برتر در بخش مردان مجوز حضور در این رقابت‌ها را کسب می‌کنند.
با توجه به اعلام انصراف تیم هندبال نفت و گاز گچساران، تیم دوم و سوم می‌توانند برای اعزام به اردن اعلام آمادگی کنند و تیم هندبال فولاد مبارکه سپاهان اعلام کرده که قصد دارد در این دیدارها شرکت کند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار