ناظر طرح‌های عمرانی شهرداری منطقه بافت تاریخی يزد از تخصيص بيش از 3.5 ميليارد تومان براي اجراي طرح‌های عمرانی اين منطقه از شهر خبر داد و گفت: از ابتداي امسال اجراي 14 طرح عمرانی جهت رفاه حال ساكنان و گردشگران اين بافت تاريخي جهاني آغاز شده است.
کد خبر: ۶۰۸۷۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ 21 May 2018

«موحد میرشمسی» با اشاره به تعداد زیاد طرح‌هاي فعال شهرداری در منطقه بافت تاریخی یزد، اظهار کرد: طرح‌های فعال شهرداری جهت رفاه حال ساكنان اين بافت و گردشگراني كه از سراسر دنيا براي بازديد از اين بافت جهاني به يزد سفر مي‌كنند، در حال اجراست و همچنان عمليات اجرايي آنها برقرار است.

وی يكي از اين طرح‌ها را کف‌سازی و بدنه‌سازی گذرگاه محله فهادان با اعتباري معادل 250 میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: این طرح شامل اجراي آجرفرش، موزائیک فرش و بدنه‌سازی است كه با 70 درصد پیشرفت فيزيكي در حال اجراست.

وي ادامه داد: اينچنين طرحي نيز در محله شاه ابوالقاسم با اعتبار بیش از 119 میلیون تومان در مرحله اجرا قرار دارد كه پیشرفت 80 درصدی دارد.

میرشمسی از ديگر طرح‌های عمرانی شهرداری بافت تاريخي را حصارکشی و رفع خطر در اين محدوده با توجه به ماهیت اين بافت تمام خشتي و احتمال هر گونه ریزش و فرونشست زمین ذكر كرد كه با اعتبار 174 میلیون توماني در دستو ركار است.

وی کف‌سازی و رفع موانع خیابان امام(ره)، اصلاح و کف‌سازی حد فاصل ميدان شهید بهشتی تا خیابان مهدی، پاک‌سازی جوی‌های آب و حذف پل‌های مسیر به ویژه پل روبروی حظیره با اعتبار 103 میلیون تومان كه اخیراً تکمیل شده است را از ديگر اين طرح‌ها برشمرد. 

اين مسئول در ادامه بیان کرد: بدنه و کف‌سازی کوچه علاقه بند در محل میدان امیرچخماق با اعتبار 210 میلیون تومان و مسیر گردشگری حد فاصل آب انبار گیو تا آتشکده زرتشتیان با اعتبار 169 میلیون تومان نيز از ديگر اين طرح‌ها بوده كه به تازگی خاتمه يافته است.

وی به فعال بودن طرح‌هاي لکه‌گیری و روکش آسفالت معابر بافت تاریخی با تخصيص اعتبار 266 میلیون تومان اشاره كرد و افزود: جمع‌آوری نماهای قدیمی و كاهگل و هزارچيني شدن كوچه‌هاي محدوده خیابان فرخی از میدان شهید بهشتی تا کوچه بیمارستان دکتر رهنمون با اعتبار 204 میلیون تومان از ديگر اين طرح‌هاست.

این مسئول از اتمام و بهره‌برداری خيلي زود عمليات کف‌سازی و بدنه‌سازی مجموعه سهل ابن علی(ع) با اعتبار 250 میلیون تومان، کف سازی، پیاده‌رو سازی و اصلاح شیب کوچه‌های تل خاکستری و کوچه 40 خیابان امام(ع) با اعتبار 220 میلیون تومان، خبر داد.

وی يكي ديگر از طرح‌هاي مهم در اين محدوده تاريخي را مرمت مسیر رودخانه باغ دولت آباد خواند و عنوان کرد: کف‌سازی و بدنه‌سازی این مسیر با استفاده از سنگ لاشه و ایجاد فضایی ییلاقی با اعتبار 205 میلیون تومان در حال انجام است كه تاكنون 90 درصد پیشرفت داشته است. 

میرشمسی کف‌سازی و ساماندهی خیابان مصلی با اعتبار 85 میلیون تومان و کف‌سازی و بدنه‌سازی محدوده کوشک نو و آسیاب آبی این محدوده با اعتبار 73 میلیون تومان را از ديگر طرح‌هاي رو به اتمام شهرداري منطقه تاريخي شهر يزد اعلام كرد.

وی از ایجاد سرویس‌های بهداشتی عمومي در كوچه فرط مجموعه بازارخان با سرمايه‌گذاري 157 میلیون تومان خبر داد و علت اجراي اين طرح را ارائه خدمات لازم به گردشگران خارجي در اين مسير گردشگري عنوان كرد.

این مسئول همچنين به ايجاد يكسري پارکینگ‌هاي بر معبر و كوچه‌هاي پرتردد در بافت تاریخی شهر اشاره كرد و گفت: براي اين طرح‌ها نيز 174 میلیون تومان اعتبار ديده شده است.

وی با اشاره به ایجاد پارک کوچه الرحمان و محله تل، بيان کرد: ساماندهی پارک درون محله‌ای گنبد سبز نیز مانند پارک‌های مذکور در مرحله طراحی و آغاز به کار است كه براي اين طرح‌ها120 میلیون تومان اعتبار اختصاص يافته است.

این مسئول ادامه داد: مرمت و تکمیل پارک شیخداد با اعتبار 80 میلیون تومان، ساماندهی و ایجاد فضاهای سبز سید گل سرخ و باغ گندم با ردیف اعتبار 263 میلیون تومان در مرحله اجرا است. 

وی در مورد طرح جدول‌گذاری، بازسازی و اصلاح جداول فرسوده سطح بافت تاريخي،  بیان کرد: این طرح در محدوده‌های بافت‌هاي تاريخي خیابان آيت الله کاشانی، بلوار بسیج، خیابان سلمان با اعتباري معادل 450 میلیون تومان عملياتي شده و به زودی به پایان خواهد رسید. 

ميرشمسي در پايان از ديگر رح‌هاي عمراني منطقه را حفر چاه‌هاي جذبی خواند كه از سال 88 تاکنون هر ساله در اين منطقه در حال اجراست و امسال نیز متناسب با درخواست‌های مردمی با اعتبار 105 میلیون تومان آغاز شده و براساس مكان‌يابي محل آب‌گرفتگی‌ها و شیب زمین در حال انجام است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار