این خبر و گزارش به طور حتم باعث خوشحالی و غرور مردم این استان خواهد بود چرا که تاکنون و در صحنه هایی که محکی برای غیرت ، انساندوستی و فداکاری است ، همیشه پیشرو بودن مردم کهگیلویه و بویراحمد مشهود بوده است.
کد خبر: ۶۰۸۷۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲ 21 May 2018
 دو هفته قبل از رحلت امام خمینی(ره)، وزیر بهداشت وقت دکتر ایرج فاضل از امام سوال کرد که آیا اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی جایز است که امام این اقدام را جایز دانستند و به خط خود این موضوع را نوشته و برای پیگیری بیشتر به دکتر فاضل واگذار کردند.
موضوع اهداء عضو پس از آن و به خصوص در سال های اخیر ازرونق بیشتری برخوردار شده و روز به روز بر کسانی که قبل از مرگ اعلام رضایت می کنند و کارت اهداء عضو دریافت می کنند افزوده می شود.
در یکی دو سال اخیر هم این موضوع پا به تقویم ها باز کرد و بنابر تصویب در کمیسیون ها و نزد مراجع ذی صلاح روز 31 اردیبهشت به عنوان "روز ملی اهداء عضو" انتخاب و ثبت گردید.
نکته بسیار خوب و امیدوار کننده برای کهگیلویه و بویراحمد در بحث اهداء عضو رتبه های برتر پی یا پی این استان است که توانسته است چهره ای ایثار گر از عشایر به نمایش بگذارد و همگان را به تحسین وادارد.
 
یک روز خاص و یک رتبه برتر برای کهگیلویه و بویراحمد / لزوم توجه به برخی نکات حقوقی و علمی
 
 
کهگیلویه و بویراحمد در صدر اهداکنندگان عضو قرار دارد
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، خانم فاطمه مراد زاده در همین خصوص گزارشی با تیتر " عشایر رکورد دار اهدای عضو " و توضیح "کهگیلویه و بویراحمد در صدر اهداکنندگان عضو قرار دارد" در جام جم آنلاین نوشته است:کهگیلویه و بویراحمد، فارس و تهران در آمارگیری سال 95 در صدر استان‌های اهداکننده عضو به بیماران پیوندی نشستند.

در ابتدای این گزارش آمده است : در این میان کهگیلویه و بویراحمد برای چند سال در صدر این فهرست بود. آمار سال 96 هنوز منتشر نشده و احتمال دارد این استان همچنان در صدر این فهرست باشد. با این حال فرقی نمی‌کند، چراکه هموطنان کهگیلویه و بویراحمدی نشان دادند ایثار و نیکوکاری در خونشان است؛ در خون عشایری‌شان با آن خصلت‌های زیبای نوعدوستی و جمع‌نگری که لازمه زندگی تاریخی و سنتی آنهاست. مردمان این سرزمین بالاترین میزان شهید و جانباز و آزاده در جنگ تحمیلی 8ساله را هم داشتند و همچنین رتبه اول اهدای خون در کشور را که هر دو نشان از خلق و خوی میهن‌پرستی و نوعدوستی‌شان دارد و اینبار در صدر اهداکنندگان عضو در کشور قرارگرفته اند؛ حرکتی که امروزه به فرهنگی عمومی در این استان تبدیل شده است.

این گزارش در ادامه توضیح می دهد : در سال 95 یعنی آخرین سالی که آمار اهدای عضو از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، 28نفر در کهیگیلویه و بویراحمد اعضای پیکرشان را که شامل حدود 80 عضو می‌شد، تقدیم کردند؛ از یک، سه تا پنج عضو. این استان حدود 700هزار عضو دارد و قرار گرفتن آن در صدر استان‌های اهداکننده عضو بر اساس شاخصی به نام پی‌ام‌پی (‌تعداد اهدای عضو به یک میلیون نفر) است که براین اساس رتبه کهگیلویه و بویراحمد 50 یعنی بالاترین عدد در بین استان‌ها بوده است؛ این استان سه شهرستان مهم به نام‌های کهگیلویه، بویراحمد و گچساران دارد و به گفته ساسان عباسی، عضو انجمن اهدای عضو استان کهگیلویه و بویراحمد هر سه شهرستان در اهدای عضو پیشتاز هستند.
 
یک روز خاص و یک رتبه برتر برای کهگیلویه و بویراحمد / لزوم توجه به برخی نکات حقوقی و علمی


جوان ترین و مسن ترین اهداء کننده عضو در کهگیلویه و بویراحمد

در بخش دیگری از این گزارش آمده است :به طور متوسط 82/5 درصد خانواده بیماران مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد برای اهدای اعضای بیماران خود رضایت داده‌اند که این رقم در کشور، 76 درصد است.

عباسی می‌گوید: بیش از صد بیمار مرگ مغزی استان در چهار سال گذشته، 570 عضو خود را اهدا کردند که 95 درصد اعضا (550 عضو) پیوند شد و 5درصد باقیمانده نیز به خاطر وجود مشکل در گیرنده عقیم ماند.

به گفته این عضو انجمن اهدای عضو کهگیلویه و بویراحمد، بیش از 5000 نفر از مردم نوعدوست و نیکوکار استان، فرم اهدای عضو بعد از مرگ را تکمیل کرده‌اند، جوان‌ترین اهدا‌کننده عضو در کهگیلویه و بویراحمد، کودک 19 ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو، فردی 71 ساله بوده است.
 
یک روز خاص و یک رتبه برتر برای کهگیلویه و بویراحمد / لزوم توجه به برخی نکات حقوقی و علمی

عشایر رکورد دار اهدای عضو
عباسی، ریشه رضایت و سخاوتمندی مردمان این دیار در اهدای اعضای پیکر عزیزانشان را در خلق و خوی عشایری و اخلاق و گذشت آنان دانسته که در منطقه زبانزد است و به جام‌جم می‌گوید: بخش اعظمی از مردم استان ما عشایر هستند و عاطفه و اخلاق اصیل در وجودشان هست و همیشه در همه موارد بروز دادند مثل زمان جنگ که نسبت به جمعیتشان بیشترین میزان شهید و جانباز و‌... را داشتند.

در خصوص اهدای عضو هم چون مردمی نوعدوست هستند و نوعدوستی را برای خویشان، همسایگان، همشهریان و تمام هم کیشان و هموطنان خود دارند.

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین ایلات و عشایر است؛ عشایری که نژادشان آریایی است و امروز هنوز طوایفی از آنها برجای مانده که به‌صورت کوچ‌نشینی و نیمه‌کوچ‌نشینی به حیات خود ادامه
می‌دهند.

کارشناسان اجتماعی معتقدند داشتن دغدغه و حساسیت زیاد نسبت به همنوع و نوعدوستی از خصلت‌های ذاتی مردمان عشایر است که امروزه و باوجود از بین رفتن نوع زندگی عشایری و کوچ‌نشینی، همچنان این خصلت با مردمان این سرزمین مانده است.

این خصلت باعث شده نه‌تنها مردم خود با اطلاع از انجام یک کار خیر مثل اهدای عضو که می‌تواند به همنوعشان زندگی ببخشد، پیشقدم شوند، بلکه برخی دیگر از همین پیکره مردمی نیز در این آگاه سازی سهیم و شریک شوند.

فقط برای رضا و خشنودی پروردگار

قدرت‌ا... آذریان، معلم بازنشسته و پدر چهار فرزند است که پسر بزرگ و 24 ساله خود،هوشنگ آذریان را دوم آذر امسال براثر سکته مغزی از دست می‌دهد و پنج روز بعد در 7 آذر دو قرنیه چشم و کبد او را به سه بیمار اهدا می‌کند.

او که این کار را فقط برای خشنودی پروردگار و براساس تعالیم دینی و شرعی و فرهنگ نوعدوستی مردم کهگیلویه و بویراحمد می‌داند، به جام‌جم می‌گوید: می‌دانستم با اهدای اعضای بدن پسرم، هم خداوند خوشحال می‌شود، هم ثوابی به پسرم می‌رسد و هم حیاتی دوباره به یک انسان نیازمند بخشیده می‌شود.
 
یک روز خاص و یک رتبه برتر برای کهگیلویه و بویراحمد / لزوم توجه به برخی نکات حقوقی و علمی


محمد سلیمانی، از اهالی پاناوه در شهرستان دنا هم 4 آذر، خواهر 23 ساله‌اش را بر اثر تصادف و مرگ مغزی از دست داده و 9 آذر دو کلیه، کبد و پانکراس وی را به پنج بیمار نیازمند عضو اهدا کرده است.

او هم دراین‌باره به جام‌جم می‌گوید: براساس فرموده خداوند در قرآن کریم اگر کسی یک انسان را نجات دهد، کل انسان‌ها را نجات داده است، به همین علت نه تنها همه خانواده، بلکه خود مرحوم نیز به اهدای عضو راضی بودند و این رضایت را ما پیش از فوت ایشان چند بار از وی شنیده بودیم.
کارت اهداء عضو و یک سئوال مهم
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این خبر و گزارش به طور حتم باعث خوشحالی و غرور مردم این استان خواهد بود چرا که تاکنون و در صحنه هایی که محکی برای غیرت ، انساندوستی و فداکاری  است ، همیشه پیشرو بودن مردم کهگیلویه و بویراحمد مشهود بوده است.
در چند سال اخیر و در بحث اهداء عضو ، تعداد زیادی از مردم با مراجعه به مراکز مختص این امر خداپسندانه ، کارت اهداء عضو گرفته اند که این خود می تواند یک شاخص جدید در پیشرو بودن این استان در چنین اقداماتی باشد. اما در خصوص کارت اهداء عضو یک نکته حقوقی وجود دارد و آن هم اینکه آیا به صرف وجود کارت اهداء عضو و پیوستن به انجمنی با همین نام ، پس از مرگ می توان بدون رضایت اولیاء دم اقدام به اهداء عضو شود که در این زمینه عضو انجمن پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی استان توضیحاتی ارائه داد.
ساسان عباسی گفت : خوشبختانه اعضای انجمن عضو استان در حال افزایش هستند اما در خصوص سوال مطرح شده باید بگویم که داشتن کارت عضویت در این انجمن نمی تواند ملاک اهداء باشد بلکه فقط به عنوان رضایت خود اهداء کننده نسبت به این امر است اما پس از مرگ شخص ، این اولیاء وی هستند که باید رضایت به اهداء اعضای بدن بدهند که البته در این خصوص خوشبختانه ما مشکلی نداریم و حتی اولیاء دم فوت شدگانی که عضو هم نبوده اند به امر اهدای عضو رضایت داده اند.
مرگ مغزی با کما متفاوت است
عباسی در ادامه گفت : گاها مشاهده می شود ، عده ای می گویند افرادی وجود داشته اند که به زندگی برگشته اند اما لازم است توضیح دهم که در این مورد خاص دو حالت خاص وجود دارد ، یکی "مرگ مغزی " و دیگری" کما" .
این عضو انجمن اهداء عضو گفت : در مرگ مغزی سلول های مغز کاملا ازبین می روند و چون کنترل تمام بدن با این سلول های مغز است ، پس مطلقا برگشتی در کار نیست اما در خصوص " کما" وضعیت متفاوت است چرا که در این حالت ، بخشی از سلول های مغز آسیب می بیند و یا از کار می افتد به همین دلیل احتمال برگشت وجود دارد .
عباسی در پایان افزود : در کشور ما بیشتر پیوندها مربوط به بیماری های کلیوی ،نارسایی کبدی ، نارسایی قلبی ، دیابت و برخی موارد دیگر است و لازم است اعلام شود که فقط 25 هزار نفر دیالیزی در کشور منتظر اهداء عضو هستند پس به نظر می رسد که هر چه این فرهنگ خداپسندانه رواج بیشتری پیدا کند ، خانواده ها و بیماران بیشتری ازنگرانی خارج می شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار