معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی: آسیب‌های کاهش جمعیتی در ۲۰ سال آینده خودش را نشان خواهد داد.
کد خبر: ۶۰۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ 21 May 2018

به گزارش تابناک : نصرالله پژمانفر؛ نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در برنامه تیتر امشب گفت: موضوع طرح جامعه جمعیتی در مجلس مطرح شده است.

او افزود: نرخ رشد جمعیتی کشور با سیر نزولی روبرو شده است و سرشماری نفوس مسکن در سال 95 واقعیتهای این کاهش جمعیتی را ثابت کرد.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: امروزه افزایش سن ازدواج در بین دخترها و پسرها این اجازه نمی دهد تا رشد جمعیتی تامین شود.
او افزود: ما سعی کردیم موانع رشد جمعیتی را از سر راه جوانان برداریم و شرایط جوانان در امر ازدواج را تسهیل کنیم.
پژمانفر گفت: در سال های گذشته قوانین کنترل جمعیتی را برداشتیم و با تدابیری توانستیم این شیب را تغییر دهیم و از ابزارهای نظارتی برای رشد افزایش جمعیتی استفاده کردیم.
محمود مشفق؛ استاد دانشگاه مهمان حاضر در برنامه تیتر امشب گفت: یکی از متولیان اجرای سیاست های جمعیتی وزارت بهداشت و بخشی دیگر از این سیاست مربوط به مدیریت مهاجرت های خارجی است که اکثر کشور های خارجی در این زمینه سیاست هایی را اعمال می کنند.

مسئولین باید به فکر آینده جمعتی کشور باشند ؛

مشفق گفت: برای افزایش رشد جمعیتی در کشور به جغرافیای جمعیتی توجه ای نشده است.
او با اشاره به اینکه برای کنترل موالید باید استاندارد های لازم تعریف و سپس مدیریت شود تصریح کرد: در سیاست های جمعیتی خود باید تغییراتی ایجاد کنیم.
مشفق افزود: سیاست های جمعیتی توسط حکومت ها تبیین و ابلاغ می شود و برنامه های عملی آن باید اجرایی شود و سپس رصد و پایش آن صورت گیرد.
او ادامه داد: بسترهای اجتماعی ما پذیرش این سیاستهای را ندارد؛ چون نسل جوانی که در مرحله ازدواج هست با مشکلاتی روبروست و باید در این راه هزینه های زیادی پرداخت شود.
مشفق گفت: باید بسترهای فرهنگی و اجتماعی آماده باشد و سیاست ها بطور عملیاتی طراحی شود تا در جامعه پذیرش عمومی صورت گیرد.
علی‌اکبر محزون؛ سرپرست دفتر جمعیت و سرشماری مرکز آمار؛دیگر مهمان این برنامه درباره رشد جمعیتی کشور گفت: با توجه سرشماری که در سال 95 صورت گرفت مرز جمعیتی ما از 80 میلیون نفر عبور کرد و الان حدود 81 میلیون است .
او افزود: جمعیت جوان در سن 15 تا 29 سال؛ در سال 90 حدود 31 درصد بود که به 25 درصد کاهش پیدا کرده است.

محمد اسحاقی معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی مهمان تلفنی برنامه گفت: در سیاست های جامع جمعیتی که مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مهاجرتی مطرح است نیازمند به مدیریت فرابخشی هستیم تا عملکرد آنها را رصد و ارزیابی کنیم.
اسحاقی افزود: برخی از اقدامات مانند،موانع داشتن فرزند چهارم و انجام زایمان طبیعی در بیمارستان ها از مشکلات و چالشهای مدیریتی بود که با برنامه ریزی آن را حل کردیم.
او با اشاره به اینکه آسیب های کاهش جمعیتی در 20 سال آینده خودش را نشان خواهد داد،تصریح کرد: تغییر نگرش در کشور صورت گرفته است و مراکز تحقیقاتی می توانند در تحقق اهداف به رشد جمعیتی کمک کنند.
خزعلی عضو شورای زنان انقلاب فرهنگی دیگر مهمان تلفنی برنامه گفت: در اجرای سیاست های جمعیت و درتقویت بخشی امکاناتی برای ثبات خانواده ها، ترویج آموزش برای دانشجویان صورت گرفته است.
وی ادامه داد: با وجود ابلاغ سیاست های جمعیتی در سال92 هنوز اجرای آن به خوبی صورت نگرفته است.
او افزود: در قانون و تشکیلات ضعف های زیادی در رشد جمعیتی وجود دارد که برای رفع آن باید ابلاغیه مقام معظم رهبری را با جدیت اجرایی کنیم.

 

 

منبع : ساعت 24 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار