مدیر موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی در افتتاح موزه اسناد علمی مکتوب آمورش و پرورش استان گفت: خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین تعداد موزه را در بین استان‌های کشور دارد.
کد خبر: ۶۰۹۰۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 21 May 2018

به گزارش تابناک : محمدرضا پهلوان مدیر موزه‌های استان روز گذشته 30 اردیبهشت 97 در مراسم افتتاح موزه اسناد علمی مکتوب آمورش و پرورش خراسان رضوی در ناحیه 3 آموزش و پرورش،به تاریخچه شکل‌گیری موزه در جهان، ایران و خراسان و جایگاه استان در موزه‌داری کشور اشاره کرد و گفت: در سال 1683 میلادی موزه اشمولیان در انگلستان شکل گرفت و به صورت رسمی در تاریخ موزه‌داری جهان ثبت شده که بعد از تحولات فرهنگی و تاریخی رنسانس در قرن پانزدهم میلادی موزه‌ها جایگاه خود را پیدا کردند و با شکل‌گیری موزه لوور پاریس، موزه‌داری رسما شکل گرفت.

وی درباره تاریخچه موزه‌داری در ایران افزود: به دنبال گنجینه‌های ارزشمندی که باستان‌شناسان در غارهایی مانند کلماکره در لرستان، گنجینه‌هایی از تپه‌های باستانی ایران و حتی در خراسان بزرگ بدست آورده‌اند، اولین موزه به دستور ناصرالدین شاه قاجار ایجاد شد و حدود 150 سال قبل بخشی از کاخ سلطنتی خود (گلستان) را به موزه اختصاص داد و موزه‌ای با عنوان موزه همایونی راه‌اندازی کرد.

پهلوان ادامه داد: مهم‌ترین جلوه موزه‌داری در ایران با تاسیس موزه ملی ایران باستان در سال 1316 بود آن هم به این دلیل بود که بعد از 100 سال که باستان‌شناسان در ایران مطالعه و تحقیق و پژوهش داشتند، این ضرورت وجود داشت که آثار تاریخی به نمایش گذاشته شود.

وی تصریح کرد: موزه ایران باستان با الهام از طاق کسری ایجاد شد و ایران رسما هویت خود را در موزه موزه‌داری پیدا کرد.

پهلوان با اشاره به غنای فرهنگی تاریخی خراسان گفت: همه بر این باورند که اگر بخواهید ایران را بشناسید باید خراسان را بشناسید و اگر خراسان را شناختید بیش از 50 درصد تاریخ ایران را پیدا کرده‌اید.

وی ادامه داد: اگر در خراسان بخواهیم به تاریخ موزه‌داری بپردازیم باید به سراغ آستان قدس رضوی برویم، چون موزه‌های ارزشمندی در این مجموعه شکل گرفته است.

وی درباره جایگاه خراسان رضوی در بین موزه‌های ایران اظهار کرد: در کشور حدود 700 موزه و در استان خراسان رضوی حدود 75 موزه فعال است، بعد از تهران بیشترین تعداد موزه را این استان دارد و اگر چه مجموعه‌های ارزشمندی در اصفهان، تبریز و شیراز وجود دارد اما خراسان رضوی جایگاه خوبی در موزه‌داری دارد اما این میزان کافی نیست.

وی تصریح کرد: موزه خراسان بزرگ نیز یکی از بی‌نظیرترین موزه‌های کشور است که البته قرار است در حوزه تامین محتوای این موزه نیز اتفاقات مهمی بیفتد.

پهلوان گفت: موزه خراسان بزرگ دارای 18 متر مربع زیر بنا در 13 طبقه در بوستان کوهسنگی واقع شده است و شهرداری نیز همت داشته و زمین موزه را اهدا کرده است و امیدواریم برای تمام شهرهایی که موزه ندارند موزه ایجاد کنیم.

پهلوان با قدردانی از آموزش و پرورش استان و ناحیه 3 آموزش و پرورش، گفت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی برنامه راه‌اندازی در هر شهر یک موزه را دنبال می‌کند و امیدواریم در تمام نواحی آموزش و پروش نیز موزه راه‌اندازی شود.

وی به نقش موزه‌های در توسعه اقتصادی اشاره کرد و یادآور شد: بیشتر کشورهای توریست‌پذیر که دارای پیشرفت‌های اقتصادی هستند یکی از دلایل آن نیز توجه به موزه‌هاست.

وی گفت: هر ساله ایکوم شورای جهانی موزه‌ها شعاری را مطرح می‌کند که شعار سال 2018، موزه‌های تراپیوسته (بهم پیوسته) با مردمانی نو و مخاطبانی جدید با تاکید بر فرهنگ بوم‌شناسی و انسان‌شناسی است.

پهلوان تصریح کرد: یکی از اهداف اداره‌کل ایجاد موزه‌های متنوع است است و هم اکنون حتی برای هتل‌ها نیز در صورت تقاضا مجوز موزه اعطا می‌شود.

وی یادآورشد: همچنین موزه‌های تخصصی و مردم‌شناسی را در شهرستان‌ها ایجاد کنیم که این موزه‌ها قطعا می‌توانند به افزایش ماندگاری زائر و مسافر کمک کنند.

مدیر موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: برای موزه آثار و اسناد علمی مکتوب آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز مجوز صادر و نظارت خواهد شد. امیدواریم این موزه آموزش و پرورش به پاتوقی تبدیل شود و دانش آموزان به این که لوحی که از این موزه دریافت می‌کنند افتخار کنند.

همچنین در ادامه مراسم با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی موزه آثار و اسناد علمی مکتوب ناحیه 3 آموزش و پرورش مشهد در خیابان گلستان مشهد افتتاح شد.

در این موزه بخش آثار و اسناد مکتوب اداری، بخش تصاویر و عکس، بخش وسایل تکنولوژی آموزشی، بخش تاریخ لباس ایران، بخش مردم‌شناسی، بخش سکه و اسکناس، بخش آبگیه، بخش چراغ و شمدان، بخش دست‌سازهای تاریخی، بخش اتاق‌های تحلیل و تطبیق وجود دارد.

 

 

منبع : آنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار