آیت‌الله سبحانی مطرح کرد
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اسلام در خصوص آزادی بیان کرده است که انسان علاوه بر عدم مزاحمت برای دیگران، نباید به ضرر سعادت خود حرکتی کند.
کد خبر: ۶۰۹۰۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳ 21 May 2018

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در جلسه تفسیر قرآن در مجتمع آموزش عالی فقه با اشاره به پیمان مشرکان با رسول اکرم(ص) اظهار کرد: مشرکان در حدیبیه با پیامبر(ص) پیمان بستند که نه تنها علیه رسول اکرم(ص) اقدامی انجام ندهند، بلکه به دشمنان پیامبر(ص) هم کمک نکنند، اما مشرکان پیمان خودشان را با رسول اکرم(ص) شکستند.

وی ادامه داد: خداوند در زمان نزول آیات سوره توبه به مشرکانی که پیمان خودشان را با پیامبر(ص) شکستند، چهار ماه مهلت داد تا اسلام بیاورند یا اینکه آماده جنگ شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: براساس آیات قرآن، مشرکان در شبه جزیره عرب اگر پس از نزول سوره توبه بر گمراهی خود اصرار داشتند، کشته یا اسیر و محصور می‌شدند، دلیل این مساله پیمان شکنی مشرکان به صورت مستقیم و غیر مستقیم بود و مشرکان به تقویت جبهه دشمنان اسلام پرداختند.

آیت‌الله سبحانی، قانون اساسی اسلام را لااله‌الاالله دانست و تصریح کرد: کشوری که براساس اسلام بنا می‌شود، نمی‌تواند که برای کافر اصالت قائل شود، مباحثی در خصوص آزادی بشر مطرح است، ولی مشروط بر این که بر ضد سعادت خود گامی برندارد.

وی ادامه داد: در غرب بیان می‌شود که شرط آزادی این است که مزاحم دیگران نشود، البته اسلام در خصوص آزادی بیان کرده است که انسان علاوه بر عدم مزاحمت برای دیگران، نباید به ضرر سعادت خود حرکتی کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: دولت، مردم جامعه خود را واکسینه کرده است تا با گسترش بیماری‌ها مقابله کند و مردم در آینده آسیب نبیند، اسلام نیز دارای چنین رویکردی در قبال مردم است، اما رویکرد دولت‌های غربی در قبال مردم و در موارد مرتبط با سعادت افراد، متفاوت با اسلام است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به برخورد اسلام در مقابل مشرکین اظهار کرد: اسلام در عین برخورد قاطع با مشرکین، نرمش نیز در قبال آن‌ها نشان می‌دهد و مشرکینی که توبه کنند و به مسیر حق برگردند، مورد بخشش خداوند قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) معارف را به واسطه ویژگی‌های فیزیکی غار حرا به دست نیاورد، بلکه این معارف از یک عالم دیگر بر رسول اکرم(ص) نازل شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: شافعی اعتقاد دارد که تارک نماز کافر است، البته تارک نماز در میان مسلمانان وجود دارد، ولی نمی‌توان هر تارک نمازی را کافر دانست، البته تارک نمازی که نماز را انکار کند، به دلیل این که انکار ضروریات دین انکار رسالت است، کافر محسوب می‌شود، اما کسی که به دلیل کاهلی نماز نمی‌خواند، کافر نیست.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به شرط نجات انسان اظهار کرد: انسان پس از اسلام آوردن زمانی نجات پیدا کند که اعمال او براساس دستورات خداوند باشد، البته کسی که به ظاهر از اسلام دم می‌زند، مسلمان است، تنها خداوند می‌تواند که باطن افراد را تشخیص بدهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از افراد از ترس شمشیر لااله‌الاالله الا الله گفتند، به عنوان مثال فرعون در زمان غرق شدن در دریا، خداوند را صدا زد، چنین ایمانی فایده ندارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار