/31 اردیبهشت روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی/
مدیر مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: شرایط خوزستان در خصوص اهدای عضو حتی در مقایسه با استان‌های همجوار وحشتناک است. سال گذشته تنها 15 مورد اهدای عضو در خوزستان انجام شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز تنها دو مورد اهدای عضو انجام شده است و این یعنی فاجعه.
کد خبر: ۶۰۹۱۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹ 21 May 2018

دکتر امین بحرینی با اشاره به 31 اردیبهشت روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی اظهار کرد: خوزستان جزو سه استان اول در آمار مرگ مغزی است ولی علی‌رغم آمار بالای مرگ مغزی در خوزستان میزان اهدای عضو در این استان بسیار نامطلوب است.

وی افزود: شرایط خوزستان در خصوص اهدای عضو حتی در مقایسه با استان‌های همجوار مثل چهارمحال بختیاری و کهگلویه و بویراحمد وحشتناک است. سال گذشته تنها 15 مورد اهدای عضو در خوزستان انجام شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز تنها دو مورد اهدای عضو انجام شده است و این یعنی فاجعه.

مدیر مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در سالی که حدود 120 مورد مرگ مغزی که قابلیت اهدا داشتند شناسایی شد تنها 15 مورد از این تعداد اهدای عضو انجام دادند. البته برخی موارد مرگ مغزی نیز شناسایی نمی‌شوند یا به ما معرفی نمی‌شوند.

بحرینی بیان کرد: با توجه به آمار پایین اهدای عضو قطعا مسائل فرهنگی در این مشکل مؤثر است. اهمیت موضوع اهدای عضو برای مسئولین فرهنگی استان خوزستان جا نیفتاده و مردم نیز اهمیت موضوع را متوجه نشده‌اند. بخشی از مسائل قومی و مذهبی نیز در این مسأله دخیل هستند.

وی بیان کرد: از نظر امکانات و تیم پزشکی پیوند اعضا در استان خوزستان مشکل خاصی نداریم تنها مشکل ما مسائل فرهنگی است که باید اهمیت موضوع به مردم توضیح داده شود. علی‌رغم اینکه اهدای عضو شرعی و قانون مصوب مجلس است باز هم مقاومت‌هایی در این خصوص مشاهده می‌شود.

مدیر مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: بیماران زیادی در لیست انتظار پیوند عضو هستند. در هفته‌های گذشته از لیست انتظار خوزستان با سه نفر تماس گرفتم که هر سه نفر فوت شده بودند و مجبور شدم با نفر چهارم تماس بگیرم. کسانی که توانایی مالی دارند برای پیوند عضو به استان‌های دیگر می‌روند اما کسانی که توانایی مالی ندارند در انتظار اهدای عضو می‌مانند.

بحرینی تصریح کرد: هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند هفت عضو اهدا کند و بالغ بر بیش از 15 تا 20 نسج نیز مثل پوست، استخوان و ... قابلیت اهدا دارند. در خوزستان قابلیت پیوند کبد و کلیه وجود دارد و در قسمت نسج نیز پیوند پوست انجام می‌شود.

وی افزود: اینکه چرا اعضای دیگر در خوزستان پیوند نمی‌شوند به مسائل کشوری برمی‌گردد و اینکه یک مرکز برای انجام همه پیوندها مجهز باشد نه تنها در کشور بلکه در کل جهان امکان پذیر نیست و باید امکانات حمل و نقل فراهم شود.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: اهدای عضو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار