معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: برای امسال تعداد 983 پایگاه اوقات فراغت دانش‌آموزی پیش‌بینی شده و تعداد دانش آموزان شرکت‌کننده امسال به 140 هزار نفر می‌رسد که 80 هزار نفر در بخش معاونت تربیت بدنی و 60 هزار نفر در بخش معاون پرورشی خواهند بود.
کد خبر: ۶۰۹۱۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۲ 21 May 2018

مهدی رفیعی‌دهکردی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که امروز دوشنبه (31 اردیبهشت) در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است، اظهار کرد: اولین نیاز مطرح شده در بین نوجوانان خوزستان نیاز به آگاهی پر کردن اوقات فراغت است که یک موضوع پژوهش شده کلیدی و مساله اول استان در بحث فرهنگ عمومی است.

وی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مهم‌ترین دستگاه تعلیم و تربیت رسمی عمومی است؛ رسالتی که برای این وزارت‌خانه عنوان شده تربیت عمومی، و تربیت عمومی نیاز اساسی یک فرد اجتماعی است. تعهد، مشارکت پذیری، قانون گرایی، انضباط، آگاهی، صرفه‌جویی، اخلاق، خلاقیت و ... از جمله شاخص‌های یک انسان سالم برای زندگی اجتماعی است.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه این رسالت آموزش و پرورش اکنون به دو شکل انجام می‌شود، عنوان کرد: اول در قالب آموزش‌های رسمی و دوم در قالب برنامه‌های تکمیلی و فوق برنامه است که این بخش بسیار مهم است. غنی‌سازی اوقات فراغت جزو یکی از فعالیت‌های مداوم آموزش و پرورش است و صرفا به دوره تابستان اختصاص ندارد. در برآورد یک ساله‌ای که انجام شد، تعطیلات رسمی ما در دوران تحصیل چهار سال و چهار ماه در 12 سال بدون احتساب تابستان است که باید برنامه‌ریزی شود.

رفیعی‌دهکردی گفت: محور اول برای ما خودکنترلی و خودآگاهی است. برنامه اوقات فراغت بنا بر این ندارد که دانش‌آموز نحوه پر کردن اوقات فراغت خود را بلد نباشد و باید بداند می‌‌تواند اوقات خود را پر کند. غنی‌سازی اوقات فراغت در خانواده نیز از نکات قابل توجه است. اکنون میزان ارتباط بین اعضای خانواده‌ها کم شده است؛ ما صرفا به زیر یک سقف زندگی کردن ارتباط نمی‌گوییم بلکه ارتباط عبارت از تبادل احساسات و افکار است.

وی ادامه داد: محور سوم تنوع فعالیت‌ها است؛ در سند تحول بنیادین شش ساحت برای یک انسان مورد قبول جامعه تعریف شده است که نیازهای اجتماعی، علمی، زیستی ـ بدنی و همچنین هنری ـ زیبایی‌شناسی از آن جمله است. اهدافی برای فوق‌برنامه‌ها در نظر گرفته شده که از جمله آن فعالیت‌های استمرار تربیتی، تقویت نیروی خودباوری و تامین سلامت جسمی و روحی است.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: در تابستان گذشته 905 پایگاه اوقات فراغت 49 هزار و 177 دانش‌آموز در بخش معاونت پرورشی و 70 هزار نفر نیز در بخش تربیت بدنی تحت پوشش قرار گرفت. برای امسال نیز تعداد 983 پایگاه پیش‌بینی شده و تعداد دانش‌آموزان شرکت‌کننده در حوزه پرورشی امسال به 140 هزار نفر می‌رسد که 80 هزار نفر در بخش معاونت تربیت بدنی و 60 هزار نفر در بخش معاونت پرورشی در 56 رشته خواهند بود.

رفیعی‌دهکردی در خصوص تمهیدات برای دانش‌آموزان مناطق محروم، افزود: امسال از 140 هزار دانش‌آموز 25 درصد یعنی حدود 35 هزار نفر با پشتیبانی خودمان به صورت رایگان ثبت‌نام می‌شوند. مدت زمان هفت هفته و هر هفته هشت ساعت آموزش است. برای این دانش‌آموزان در ایام تابستان دو میلیارد و 352 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و هر دانش‌آموز 56 ساعت در طول هفت هفته آموزش خواهد دید.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار