تهدیدها و امتیازات آمریکا علیه چین به نظر هیچ تاثیری بر سیاست کلی این کشور نخواهد داشت.
کد خبر: ۶۰۹۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹ 22 May 2018

به گزارش تابناک : مذاکره کنندگان چینی این هفته واشنگتن را با دستاوردی بزرگ ترک کردند: چراغ سبز دولت ترامپ برای تعلیق تعرفه بر 150 میلیارد دلار واردات از چین. چین در مقابل امتیازات کمی داد. موافقت ضمنی برای خرید کالاهای بیشتر از آمریکا و لغو محدودیتها برای ساختن صنایع جدید فناوری برتر چینی.

چین از این مسئله برای تبلیغات به نفع خود استفاده کرد. خبرگزاری شینهوا روز یکشنبه در ستون یادداشت خود نوشت: چه در واشنگتن یا پکن، دولت چین در برابر درخواستهای غیرمنطقی آمریکا مقابله کرده، هرگز سازش نمی‌کند و محدودیت‌های تحمیل شده از سوی طرف دیگر را نمی‌پذیرد.

هر چند ترامپ در توییتر خود نوشت که چین با خرید محصولات کشاورزان آمریکایی تا هر میزان تولید موافقت کرده اما مذاکره کنندگان آمریکایی درحال مذاکره با کشوری بودند که برای اولین بار با اعزام بمب افکن راهبردی خود به یکی از جزایر دریای چین جنوبی قصد قدرتنمایی داشت.

موفقیت چین در مذاکرات تا اندازه‌ای بر یک استراتژی مشخص در تجارت استوار است. پکن حتی زمانی که علاقمندی خود به مذاکرات برای قراردادهای واردات چند میلیارد دلاری را نشان داده، بازهم از هرگونه تعهد برای کاهش ثابت در فاصله تجاری‌اش با آمریکا امتناع می‌کند.

در حوزه تحریم شرکتهای فناوری چین به نظر می‌رسد تمرکز تنها بر روی شرکت ZTE نیست و مقامات آمریکایی درحال تحقیقات بر روی شرکت هواآوی و احتمال زیرپاگذاشتن قوانین تجاری آمریکا از سوی این شرکت هستند. با اینحال هوآوی اعلام کرده که به قوانین بین المللی و محلی احترام می‌گذارد.

با وجود این حساسیتها چین در زمینه مذاکره دارای مزایایی است. هرچند کارشناسان کاخ سفید تخصص بیشتری در زمین قوانین تجاری دارند اما چین از تیمی از مذاکره کنندگان بهره می‌گیرد که مستقیما به لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین و دوست قدیم شی جین پینگ گزارش می‌دهند.

منازعات داخلی بین اعضای تیم تجاری ترامپ مانع اصلی برای دستیابی رئیس جمهور آمریکا به یک پیروزی سریع تجاری در برابر چین بوده است. اختلافات عمیق بین مقام های دولت ترامپ موجب شده است تا چشم انداز مذاکرات آتی بین واشنگتن و پکن به شدت مبهم شود.

آمریکا به صورت ضمنی مذاکرات تجاری با چین را به تلاش برای مذاکره با کره شمالی مرتبط کرده است و به اعتقاد کارشناسان موضوع کره شمالی دستکم ممکن است مانعی برای مقامات آمریکایی در مقابله با همتایان چینی باشد.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار