رییس پارک علم فناوری خراسان گفت: وارد کردن کالا و فناوری دارای معایب خاص خود است و در واقع بوی وابستگی می‌دهد و با اقتصاد مقاومتی، ساخت ایران، تولید داخلی و توسعه درون‌زا مغایرت دارد.
کد خبر: ۶۱۰۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ 24 May 2018

به گزارش تابناک : حسن علم‌الهدایی در خصوص ورود تکنولوژی به جای کالا اظهار کرد: کشورهای دنیا به دنبال این هستند که به جای وارد کردن کالا تکنولوژی را وارد کرده و یا به عبارتی دیگر تکنولوژی را ایجاد کنند زیرا ورود تکنولوژی دارای معایبی است.

وی ادامه داد: بنابراین اگر صنعتی بر اساس تکنولوژی که وارد کردیم بنا شود، ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم که در نهایت ما به متخصصین خارجی نیاز داشته باشیم. همچنین اگر در شرایط تحریم باشیم ممکن است که این متخصصین را در اختیار ما قرار ندهند.

رییس پارک علم فناوری خراسان با تاکید بر اینکه می‌توانیم به طور مشترک با برخی از کشورها در زمینه ایجاد تکنولوژی همکاری کنیم، تصریح کرد: به اعتقاد من، می‌توانیم با کشورهای هم‌سو و با کاری مشترک فناوری مورد نظر خود را ایجاد کنیم. در واقع به معنای واقعی کالا وارد نمی‌کنیم مگر کالاهایی که در کشور موجود نیست و امکان ساخت آن وجود ندارد و یا به طور مشترک با برخی از کشورها در فناوری‌ها مشارکت کنیم.

علم‌الهدایی با بیان اینکه ما نیز تحت لایسنس میتوانیم خود صاحب تکنولوژی باشیم، عنوان کرد: یا از طرف دیگر تحت لایسنس عمل کنیم یعنی در واقع مانند شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری را خلق و تولید کنیم و یا با مهندسی معکوس آن فناوری را ارتقا دهیم. به این ترتیب خود ما صاحب ایده فناورانه و آن محصول می‌شویم و در واقع زمانی که با مشکلی در فناوری خود مواجه شدیم، می‌توانیم مشکل را به راحتی حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ورود فناوری موجب وابستگی می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر کالا و فناوری وارد کنیم دارای معایب خاص خود است و در واقع بوی وابستگی می‌دهد و با اقتصاد مقاومتی، ساخت ایران، تولید داخلی و توسعه درون‌زا مغایرت دارد.

رییس پارک علم فناوری خراسان با تاکید بر اینکه ورود تکنولوژی مانع خلاقیت وابتکارهای داخلی می‌شود، اظهار کرد: می‌توان با شرکت های فناور و دانش بنیان در ایجاد تکنولوژی و تولید داخلی توسعه بستر فناوری را فراهم کرد. در واقع این دسته از کشورها موجب توسعه بیشتر در کشور می‌شوند. به عنوان  مثال یک شرکت دانش بنیان در کشور با ایتالیا در تکنولوژی در زمینه ابزار پزشکی در حال همکاری است که محصول خود را در خارج از کشور نیز به فروش می‌رساند.

علم‌الهدایی در خصوص سوالی مبنی بر اینکه استان بیشتر نیازمند چه نوع تکنولوژی است، تصریح کرد: این امر بستگی به مزیت‌های استان دارد، در حال حاضر در استان صنایع غذایی و همچنین خودرو و تکنولوژی مرتبط با آن‌ها وجود دارد. البته صنایع برق و الکترونیک ما نیز در این عرصه حضور خوبی دارد. همچنین شرکت‌های داروسازی نیز نسبتا خوب در زمینه کار با تکنولوژی نوین ظاهر شده‌اند. البته در استان تکنولوژی مربوط به فرآوری زعفران نیز وجود دارد که از دیگر مزایای استان خراسان رضوی است. در واقع این صنایع‌ همانند فرش صنایعی هستند که باید به آن‌ها به ویژه در شهرستانها توجه بیشتری شود.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار