بالاخره پس از 25 شبانه روز مقاومت و تلاش بی‌نظیر رزمندگان ایرانی در روز سوم خرداد ماه 1361 با وجود تمام مشکلات و کمبودها با عنایت خداوند خرمشهر آزاد شد؛ اما این راه به همین جا ختم نمی‌شود! "خرمشهرها در پیش است" و عملیات "الی بیت المقدس" تا نابودی رژیم غاصب صهیونیستی و آزادی قدس شریف ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۶۱۰۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸ 24 May 2018

به گزارش تابناک قم،هر طور شده بود می‌خواستند خرمشهر را از چنگ دشمنان بی‌حیای بعثی نجات دهند. رزمندگان با عجله برای شرکت در شگفت‌انگیزترین عملیات در طول دوران دفاع مقدس آماده می‌شدند. خبرهای متعددی از گوشه و کنار مبنی بر کمبود شدید تجهیزات جنگی و حتی کمبود امکانات انفرادی برای رزمندگان در میان نیروها می‌پیچید ولی انگار هیچ چیزی نمی‌توانست به روحیه آن‌ها لطمه‌ای وارد کند.

عملیات بیت‌المقدس در روز 10 اردیبهشت 1361 با رمز «یاعلی‌ابن‌ابی‌طالب(ع)» و با همکاری مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی علی صیاد شیرازی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی محسن رضایی آغاز شد.

جمله آن جوان رزمنده‌ای که گفته بود:«وطن مثل ناموس آدمه، نجاتش از دست دشمن به پای جونِت هم باشه واجبه» در ذهن تک تک نیروها حک شده بود و هر لحظه توانی بیشتر و انگیزه‌ای راسخ‌تر برای ادامه راه به آن‌ها می‌داد.

«خرمشهر را خدا آزاد کرد» این جمله را امام خمینی(ره) بعد از اتمام عملیات فتح خرمشهر بر زبان جاری ساخت؛ شاید هیچکدام از رزمندگان عملیات بیت‌المقدس در ابتدا نمی‌دانستند این بار اختصاصی دست در دستان خدا پیش می‌روند و آزادی ۵۰۳۸ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده ایران از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز_خرمشهر را پس از ۵۷۸ روز اشغال بر لوح جهان نقش می‌زنند و علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد را از تیررس توپخانه دشمن خارج و ۱۸۰ کیلومتر از خط مرزی را تأمین می‌کنند.

خرمشهر به خوبی به یاد دارد هنگامه این عملیات را و اینکه پس از این عملیات با چه فضاحتی نیروهای نظامی ارتش عراق منفعل شدند و تا مدت طولانی نتوانستند از لاک دفاعی خود خارج شوند تا اینکه کشورهای عربی منطقه به تقویت مالی و نظامی عراق مبادرت ورزیدند.

مهدی رضویان رزمنده عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم درباره مقاومت رزمندگان ایرانی در این عملیات می‌گوید: کمبودهای تجهیزاتی، شرایط سخت موجود و گرمای طاقت‌فرسای مناطق تفتیده خوزستان هیچ یک مانع یکه‌تازی 25 روزه نیروهای با ایمان ایرانی در این عملیات نشد.

مقاومت بی‌نظیر رزمندگان با وجود کمبود امکانات

وی عنوان می‌کند: شدت کمبود تجهیزات انفرادی رزمندگان در عملیات بیت‌المقدس به حدی بود که حتی پوتین به تعداد کافی برای نیروها وجود نداشت. برخی گردان‌ها حتی قمقمه آب به تعداد کافی نداشتند و برای حل این مشکل چند بشکه 20 لیتری که به گردان آن‌ها تحویل داده شده بود را همانند کوله‌پشتی کرده‌بودند، روی دوش خود انداخته‌ و برای اینکه آب درون آن دیرتر گرم شود تکه‌ای گونی روی سطح آن‌ کشیده بودند.

این رزمنده عملیات بیت‌المقدس با بیان اینکه وسایل نقلیه نیز به میزان کافی برای انتقال نیروها از مقر یگان اندیمشک به اهواز وجود نداشت افزود: این مسئله سبب شد نیروها با وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و قطار به اهواز منتقل شوند؛ وقتی هم که به اهواز رسیدند باز به دلیل کمبود وسیله نقلیه برای انتقال به مقر، با تصمیم فرمانده حدود 83 کیلومتر فاصله را پیاده رفتند، گرچه در بین راه به نیروها استراحت داده می‌شد ولی این مقدار پیاده روی در شرایطی که رزمندگان پوتین مناسب نداشتند و گرمی هوا هم به شدت آزاردهنده بود سخت بود.

رضویان ادامه می‌دهد: پوتین پای برخی رزمندگان‌ را زخمی کرده بود، این مسئله باعث شد که برخی از نیروها پوتین‌ها را از پا درآورند و به گردنشان آویزان کنند و با پای برهنه بقیه مسیر را که پر از خار و سنگ بود طی کنند.

وی (با لبخندی که بر لب دارد) خوشحالی رزمندگان عملیات بیت‌المقدس پس از موفقیت در پیمودن کیلومتر‌ها راه به صورت پیاده برای رسیدن به مقر انرژی اتمی را توصیف می‌کند و در ادامه می‌گوید: این پیاده‌روی سبب ایجاد آمادگی در رزمندگان برای پیمودن شبانه فاصله حدود 20 کیلومتری رودخانه کارون تا جاده اهواز_ خرمشهر در مرحله نخست این عملیات و دسترسی به عقبه دشمن شد.

رزمنده عملیات بیت‌المقدس اضافه می‌کند: عملیات بیت‌المقدس در چند مرحله برنامه‌ریزی شده بود؛ در مرحله نخست این عملیات با عنایت خداوند فتوحات خوبی حاصل شد.

رضویان درباره شرایط سخت رزمندگان عملیات بیت‌المقدس که در ساعات نخستین این عملیات به دلیل عدم الحاق به موقع نیروهای لازم بخاطر مشکلات موجود در آن شرایط مورد آماج آتش توپخانه‌های دشمن قرار گرفته بودند توضیح می‌دهد و در ادامه بیان می‌کند: این شرایط سبب شده بود نیروی رزمندگان در همان ساعات نخست بسیار تحلیل رود و تعدادی از نیروها مجروح شوند، درخواست کمک‌های پزشکی و اعزام آمبولانس به صورت مرتب به پشتیبانی اعلام می‌شد ولی امکان کمک‌رسانی در آن زمان وجود نداشت و به دلیل شرایط خاص حاکم بر این عملیات باید تا آخرین نفس مقاومت صورت می‌گرفت.

بازپس‌گیری اراضی اشغال‌شده ایران در مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس

وی اذعان می‌کند: در آن شرایط نیروی رزمندگان تحلیل رفته بود ولی روحیه آنان همچنان به برکت ایمانی که درونشان موج می‌زد به قوت خود باقی بود و با قاطعیت به مقاومت خود ادامه می‌دادند و همین مسئله دشمنان را از پیروزی و اشراف بر آن مواضع ناامید و ناکام ساخت.

رزمنده عملیات بیت‌المقدس ادامه می‌دهد: با تاریکی هوا و با مقاومت بالای رزمندگان، بارش توپخانه‌های دشمن به مرور کمتر شد و نیروهای ایرانی توانستند ضمن تثبیت مواضع خود عملیات را ادامه دهند؛ در مرحله نخست این عملیات حدودا 6 روز طول کشید تا خاکریز بسیار بلند و محکمی که موضع دفاعی دشمن در ضلع شرقی جاده اهواز_ خرمشهر بود تثبیت شود و رزمندگان ایرانی در آنجا مستقر شوند.

رضویان با بیان اینکه مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس در نزدیکی نوار مرزی و در مدت زمان حدود 6 روز انجام شد تشریح می‌کند: در مرحله سوم این عملیات که هدف در این مرحله آزادسازی کامل خرمشهر بود رزمندگان به سمت جاده شلمچه_ خرمشهر پیشروی کردند و خرمشهر را در محاصره خود در آوردند، در این زمان نیروهای عراقی کمتر از حدود 24 یا 36 ساعت مقاومت ورزیدند و سپس خود را تسلیم کردند و حدود 19 هزار تن از آنان فوج فوج به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند و بسیاری از آنان نیز کشته و زخمی شدند، عده‌ای از آن‌ها نیز که قصد فرار از طریق اروند رود را داشتند گرفتار تلاطم‌های سهمگین این رود شده و کشته شدند.

وی افزود: بالاخره پس از 25 شبانه روز مقاومت عالی و تلاش بی‌نظیر رزمندگان ایرانی در روز سوم خرداد ماه 1361 با عنایت خداوند آن معجزه بزرگ رخ داد و خرمشهر آزاد شد.

رزمنده عملیات بیت‌المقدس بیان می‌کند: واقعا همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، اگر عنایت و یاری خداوند نبود نوجوانان 16 ساله تا جوانان 30 ساله‌ای که در مراحل مختلف این عملیات حضور داشتند با وجود آن همه مشکلات و سختی‌هایی که وجود داشت نمی‌توانستند این کار بزرگ را انجام دهند.

پس از آزادسازی خرمشهر رزمندگان ایرانی در مسجد جامع خرمشهر نماز اقامه کردند. خبر آزادسازی خرمشهر باعث خوشحالی مردم ایران شد و مردم این شادی را با ریختن به خیابان‌ها جشن گرفتند.

با آزادی خرمشهر، ایران توانست بیشتر اراضی اشغال شده از سوی عراق در ابتدای جنگ را بازپس بگیرد. این واقعه از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود به همین دلیل از آن روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده ‌است.

راه به همین جا ختم نمی‌شود؛ سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در تازه‌ترین پیام خود به مناسبت فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر آورده است:«عملیات آزادسازی خرمشهر هنوز پایان نیافته است و به فرموده فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) "خرمشهرها در پیش است" و عملیات "الی بیت المقدس" تا نابودی رژیم غاصب صهیونیستی و آزادی قدس شریف ادامه خواهد داشت.»

این راه همچنان ادامه دارد، با پوتین یا بی پوتین! با قمقمه آب یا بدون آب! سواره یا پیاده! هرطور شده باید همین امروز و فردا قدم به راه گذاشت و عملیات «الی‌ بیت‌المقدس» را به سرانجام رساند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار