طرح جدید جلد دفترچه‌های درمان تأمین اجتماعی در حالی با بی‌سلیقگی مسئولان مورد تأیید، تغییر و چاپ قرار گرفت که بوعلی سینا به عنوان نماد پزشکی جهان از روی آن حذف شد.
کد خبر: ۶۱۱۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ 27 May 2018
طرح جدید جلد دفترچه‌های درمان تأمین اجتماعی در حالی با بی‌سلیقگی مسئولان مورد تأیید، تغییر و چاپ قرار گرفت که بوعلی سینا به عنوان نماد پزشکی جهان از روی آن حذف شد.

به گزارش همدان پیام، چند ماهی است بیمه شدگان پس از تعویض دفترچه‌های خود با شکل و شمایل جدیدی از دفترچه‌ها برخورد می‌کنند دفترچه‌ای که هیچ نوع خلاقیت و یا نمادی از درمان در آن مشاهده نمی‌شود.

سازمان تأمین اجتماعی هر از چندگاهی اقدام به بازآفرینی طرح روی جلد دفترچه‌های درمانی خود می‌کند و در این مسیر با فراخوانی از گرافیست‌ها دعوت می‌کند تا با بکارگیری ایده‌های جدید در طراحی به سازمان کمک کنند.

تاکنون جلد دفترچه‌های تأمین اجتماعی چندین مرتبه در تصویر روی جلد و پیام‌های بیمه‌ای و درمانی که در صفحات دفترچه گنجانده می‌شود دستخوش تغییر شده‌اند.

اما حالا با صدور دفترچه‌های جدید، دفترچه‌های قدیمی تأمین اجتماعی از این پس جای خود را به دفترچه‌هایی می‌دهند که به لحاظ طراحی، شکل و شمایل، تفاوت زیادی با گذشته دارند و بجای تصویر ابوعلی سینا، این بار طرح‌های اسلیمی که متشکل از خط‌های پیچیده، منحنی‌ها و قوس‌های دورانی مختلف است، بر جلد دفترچه‌ها نقش بسته است.

آنچه مشخص است این است که این اقدام در حذف بوعلی سینای همدانی از دفترچه‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ما در هیچ سندِ چاپی که جنبه عمومی دارد، این پزشک بی بدیل را به تصویر نکشیدیم این در حالی است که سالهاست تصویر ۳۳ پل اصفهان در پول ملی ایران همچنان خودنمایی می‌کند.

بی‌سلیقکی در چاپ دفترچه‌های تأمین اجتماعی در کنار این موضوع که برخی کشور‌های همسایه، چون تاجیکستان و ترکیه خواهان آن هستند که بوعلی را به نام خودشان مصادره و ثبت کنند باعث بسیاری از ابهامات در عملکرد وزارت رفاه و از جمله تأمین اجتماعی و مسئولان فرهنگی که پیش از این نیز به دلیل برخی امور بر آن‌ها انتقاداتی وارد بود، شده است.

با این توصیف گویی ما ایرانیان عادت داریم که بزرگان ادبی، هنری، نخبگان و دانشمندان خود را به فراموشی بسپاریم و در عوض تنها به یک بعد حقایق توجه کنیم.

در همین ارتباط آیت اله محمدی نماینده، ولی فقیه و امام جمعه همدان نیز هفته گذشته این موضوع را مورد انتقاد قرار داده و تأکید کرده بود که شایسته نیست نام آوران ایرانی اینچنین حذف شوند.

 استاندار همدان پیگیر حذف نام پرآوازه بوعلی

استاندار همدان حذف عکس حکیم بوعلی سینا از روی جلد دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی را نادرست دانست و اعلام کرد که این اقدام زیبنده نیست و باید پیگیری شود.

استاندار همدان گفت: حذف عکس این شخصیت جهانی بسیار جای تاسف دارد و بنده بخاطر این حرکت تاسف بار ناراحت شدم. استاندارهمدان گفت: در این زمینه اعتراض خود را بصورت مکتوب به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیرکار، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش کردم و خواستار پیگیری شدم. محمد ناصر نیکبخت گفت: از مدیرکل تامین اجتماعی نیز درخواست بررسی این موضوع شده است.

 اگر لازم باشد وزیر را استیضاح می‌کنم

 نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با انتقاد از حذف حکیم هزاره‌ها از دفترچه‌ها گفت: به جد دنبال این قضیه هستم و اگر لازم باشد وزیر را استیضاح خواهم کرد.

امیر خجسته با بیان اینکه باید وزیر و مسئول مربوطه پاسخگوی این موضوع باشد اظهار کرد: این خطایی است که وزارت رفاه آنرا مرتکب شده و باید مواخذه شود.

وی با اشاره به اینکه شعور و فهم فرهنگی در این موضوع پایین بوده است افزود: در این طرح شاهد کج سلیقگی مسئولان در پرداختن به بزرگان این کشور هستیم.

 مدیران با تدبیر به کاهش هزینه‌ها کمک کنند

نماینده اسدآباد در مجلس نیز با بیان اینکه مشخص نیست چه تدبیری پشت این قضیه بوده است افزود: این اقدام نسنجیده‌ای است که پشتوانه و یا برنامه خاصی ندارد، اما بسیار برای ما ناخوشایند است. علی اکبر رنجبر زاده اظهار کرد: دلیلی ندارد عده‌ای بیایند و بدون دلیل تصویر نماد پزشکی جهان را از روی دفترچه‌ها حذف کنند.

وی با اشاره به اینکه پاک کردن سبقه فرهنگی و سرمایه معنوی کشور از صفحه نگاه مردم تبعات خوشایندی ندارد گفت: باید قبل از چاپ این طرح مدیریت می‌شد و صاحب نظران در این خصوص اظهار نظر می‌کردند در حالی که مشخص است این کار، با کارشناسی لازم انجام نشده است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس با بیان اینکه تصمیم برخی مدیران در اداره امور تعجب جامعه را برمی‌انگیزد گفت: بهتر است مدیران در این برهه به جای توجه به برخی امور بی‌اساس به کاهش هزینه‌ها و مراقبت از عرصه درمان کشور ورود پیدا کنند.

 کشور‌های دیگر تندیس بزرگان ما را می‌سازند ما تصویرشان را حذف می‌کنیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به اینکه سال‌ها تلاش و تأکید شده است که بوعلی‌سینا فارس زبان و مقبره آن در ایران است گفت: با یک تصمیم اشتباه در حذف تصویر بوعلی‌سینا از دفترچه‌ها، ما اجازه می‌دهیم که کشور‌های دیگر این حکیم بزرگ را به نام خودشان مصادره کنند.

حبیب‌ا... موسوی‌بهار بیان کرد: ما در کشور‌های دیگر شاهد آن هستیم که تندیس بزرگان و اندیشمندان ایرانی را در پارک‌ها و مراکز تفریحی خود جانمایی می‌کنند در حالی که ما به اندازه تاریخ خودمان هم به این افراد توجه نمی‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان همدان بیان کرد: در شهر قونیه ترکیه با برگزاری مراسم پاسداشت مولانا درآمد‌های میلیاردی کسب می‌کنند. همچنین در تاجیکستان عکس و مقبره میرسیدعلی را با شعری از وی و نیز تصویر بوعلی‌سینا را به شکلی زیبا در پول ملی چاپ کرده‌اند. در حالی که در ایران ما برخی مسئولان به دنبال حذف تاریخ و بزرگان تاریخی هستند.

وی گفت: باید کسانی که برای این مملکت زحمت کشیده و تاریخ‌ساز بوده‌اند را ماندگار کنیم. موسوی بهار با اشاره به مراسم بزرگی که برای پاسداشت حکیم هزاره‌ها هر ساله در روز پزشک برگزار می‌شود اظهار کرد: امسال قصد داریم با برپایی مراسمی وسیع‌تر نام این حکیم بزرگ ایرانی را بر روی آنتن‌های جهانی ببریم.

مدیرکل تأمین اجتماعی همدان نیز با بیان این که چاپ جلد دفترچه‌های تامین اجتماعی استانی نبوده و یک برنامه کشوری است تاکید کرد: نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تصحیح این موضوع ارسال شده است.

عسگری با شاره به اینکه باید پیگیری‌های ما به نتیجه لازم برسد افزود: از نمایندگان و سایر مسئولان نیز می‌خواهیم اعتراض حود به این موضوعات را به مقامات کشور اعلام کنند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار