مسئول دفتر بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به آثار زیان‌بار مصرف نمک‌های دریایی غیرمجاز که فاقد ید کافی هستند، گفت: با توجه به مصرف نمک‌های دریایی غیرمجاز که در بروز کم‌کاری تیروئید موثر است، احتمال بروز مجدد بیماری گواتر وجود دارد.
کد خبر: ۶۱۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 29 May 2018

مهنوش صاحبدل اظهار کرد: عمده نمک‌های دریایی که در بازار عرضه می‌شوند غیرمجاز هستند و تنها نمکی برای مصرف مجاز است که مجوز وزارت بهداشت را داشته باشد.

وی تصریح کرد: مردم نمک‌های دریایی که در عطاری‌ها و سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شوند، با تبلیغاتی شناخته‌اند در حالی که مجوز وزارت بهداشت را ندارند. این نمک‌ها فاقد ید کافی هستند.

صاحبدل افزود: هر چند وجود مواردی مثل کلسیم و جیوه به عنوان محسنات نمک‌های دریایی جهت مصرف ذکر می‌شود ولی در نهایت این نمک‌ها موجب عوارض کلیوی و کبدی می‌شوند و برای بدن انسان ضرر دارند.

وی با اشاره به عوارض کمبود ید در بدن، گفت: کمبود ید موجب کم‌کاری تیروئید می‌شود و در صورت ادامه موجب بروز بیماری گواتر خواهد شد. یکی از بهترین راه‌های مبارزه با کم‌کاری تیروئید دریافت کافی ید است.

مسئول دفتر بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت دریافت ید کافی ادامه داد: کمبود ید در مادر باردار به جنین آسیب زیادی می‌رساند. ید کافی 13.5 درصد آی‌کیو کودک را افزایش می‌دهد. البته دریافت این ید باید در دوران جنینی که سلول‌های مغزی شکل می‌گیرد، دریافت شود.

صاحبدل بیان کرد: همچنین کمبود ید بدن مادر در دوران بارداری می‌تواند موجب بروز بیماری در کودکان و عقب‌افتادگی کودک شود.

وی عنوان کرد: هر چند در سال‌های گذشته بیماری گواتر در کشور ریشه‌کن شده بود اما با توجه به مصرف نمک‌های دریایی غیرمجاز و بروز کم‌کاری تیروئید احتمال بروز مجدد بیماری گواتر نیز وجود دارد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: بهداشت ، تغذیه ، تغذیه ، گواتر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار