در همین حال، اقشار مختلف مردم شهرهای کازرون و قائمیه (مرکز بخش چنارشاهیجان) در آیین ضیافت افطاری مشترک شرکت کردند و ندای وحدت سر دادند.
کد خبر: ۶۱۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸ 02 June 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:انتصاب فرماندار جدید کازرون از سوی وزیر کشور ، استقبال فعالان شبکه های اجتماعی از این انتصاب، اظهارنظر یک مقام وزارت کشور مبنی بر لزوم حفظ آرامش در فرایند تقسیمات کشوری، حضور آرامش بخش معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در جمع مردم قائمیه و برگزاری ضیافت افطار 'وحدت و اخوت' با حضور فعالان سیاسی اجتماعی از شهرهای مختلف این شهرستان شامل کازرون، قائمیه، کنارتخته و ... از رویدادهای جالب توجه این منطقه است.
مجموعه این رویدادها پس از اعتراض های میدانی اخیر در کازرون و قائمیه نشانه های مثبتی از بازگشت به مدار آرامش و قانون در ارتباط با طرح در حال بررسی تقسیمات کشوری این منطقه را مخابره می کند.
طرح موسوم به تقسیم کازرون مدت ها پیش مطرح و آبان 96 در محافل شهرستان کازرون علنی شد که طبق آن اعلام شد دو بخش کوهمره نودان و چنار شاهیجان از کازرون منفک خواهد شد و شهرستان جدید کوه چنار شکل می گیرد.
این طرح در شهر کازرون در 120 کیلومتری غرب شیراز مخالفان زیادی دارد اما مردم بخش های چنارشاهیجان (به مرکزیت قائمیه) و کوهمره نودان با توجه به عدم برخورداری از امکانات مطلوب در حوزه های مختلف مانند بهداشت و درمان و ... اجرای این طرح را زمینه ساز رفع محرومیت از این منطقه می دانند.
پس از آن که تجمع های اعتراضی افراد به این طرح در روزهای 26 و 27 اردیبهشت 97 در شهر کازرون به درگیری با نیروی انتظامی منجر شد، با هوشیاری مردم و اقتدار نیروهای امنیتی و انتظامی آرامش به این شهر بازگشت و پس از آن بود که شماری از افراد در قائمیه از بیم آن که طرح تفکیک شهرستان و ارتقای بخش چنارشاهیجان به طور کلی از دستور کار دولت خارج شده باشد، به نشانه اعتراض جاده ارتباطی فارس به استان های همجوار که از این شهر می گذرد را بستند. حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در جمع مردم قائمیه و تاکید وی بر پیگیری مطالبات مردم سبب شد شرایط عادی به این شهر بازگردد و محورهای مواصلاتی باز شود.

** استقبال از فرماندار جدید
بررسی پیام های ارسال شده در شبکه های اجتماعی از استقبال مردم شهرستان کازرون از انتصاب فرماندار جدید این شهرستان حکایت دارد.
با حکم وزیر کشور و به پیشنهاد استاندار فارس، داریوش دهقان به عنوان فرماندار جدید این شهرستان منصوب شد و قرار است آیین معارفه وی روز یکشنبه 13 خردادماه جاری برگزار شود.
پیش از این و از اواخر پارسال ابراهیم استوار میمندی مسئولیت فرمانداری کازرون را برعهده داشت.
دهقان مسئولیت هایی از جمله تصدی فرمانداری شهرستان کوار در استان فارس را در کارنامه دارد. شاید کاربران شبکه های اجتماعی به واسطه عملکرد مطلوب دهقان در مسئولیت های قبلی از حضور وی در کازرون استقبال کرده اند.
یک کانال خبری شهرستان کازرون با استقبال از انتصاب فرماندار جدید برای این شهرستان به واکنش های مردم شهرستان کوار که دهقان پیش از این فرمانداری این شهرستان را برعهده داشت، اشاره کرده است.
در این مطلب آمده است: وزیر کشور در حکمی داریوش دهقان فرماندار مردمی و محبوب و عملگرا (بدون شانتاژهای رسانه ای) را به فرمانداری شهرستان بزرگ و استراتژیک کازرون منصوب کرد.
در ادامه این مطلب آمده است: پس از این انتصاب، اکثر رسانه ها و سایت های خبری کوار به استاندار فارس پیشنهاد داده اند فرمانداری به خستگی ناپذیری و مردمی بودن فرماندار سابق شهرستانشان (دهقان) برای شهرستان کوار معرفی شود.
در مطلبی دیگر آمده است: دکتر دهقان فرماندار سابق کوار و فرماندار جدید کازرون یکی از فرمانداران مردمی، مودب و با قدرت روابط عمومی بالا با رسانه های جمعی است و اهل خودپسندی و منیت نیست به همین دلیل مردم و اصحاب رسانه شهرستان کوار از وداع با این فرماندارشان ناراحت هستند.

** روح اعتراض مردم کازرون نفی شهرستان جدید نبود
مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور نیز هشتم خردادماه جاری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: وزیر کشور بر اجرای طرح تقسیمات کازرون با آرامش و رضایت اجتماعی تاکید دارد. برخی تصور می کنند اصلاح و بررسی تقسیماتی ، امری لحظه ای و آنی است، در صورتی که این مساله یکی از امور غامض و پیچیده است و نباید با شتاب انجام شود.
سید سعید جلالی یادآور شد: کارشناسان دفتر تقسیمات کشوری در حال انجام اصلاحات طرح و وعده داده شده هستند تا جوانب موضوع کاملاً لحاظ شود.
مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور در پاسخ این سوال که آیا با اصلاحات مورد نظر به مطالبات مردم کازرون و شهرستان پیشنهادی پاسخ داده می شود، گفت: مردم این منطقه دارای تمدن و و فرهنگ با شکوه و خردپذیری هستند، روح حاکم بر حرکت اعتراضی آنها نفی شهرستان پیشنهادی نبود و مطالبه اصلی معترضان لحاظ مباحث دقیق کارشناسی است که هم اکنون در حال انجام است.
جلالی در بیان مهم ترین آسیب ها در این زمینه افزود: در بازدید از کازرون و قایمیه به مردم این مناطق گفته بودم که رضایت طرفین را ایجاد و لبخند بر لبان آنان می نشیند. متاسفانه برخی از حوادث که ریشه های مجهولی داشتند مانع این شهد و شادی شدند.
وی تاکید کرد: معتقدم با حفظ آرامش و خویشتن داری، آینده به نفع مردم منطقه و در جهت تامین خواسته های آنان است.
مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور همچنین در این گفت و گو شایعه توقف کامل مباحث تقسیماتی توسط دولت در سطح کشور که از سوی یکی از خبرگزاری ها منتشر و موجب بروز التهاباتی میان مردم منطقه شد را کاملاً جعلی و غیرمسئولانه دانست.
پیش از این هادی پژوهش جهرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در جمع مردم قائمیه با بیان این که خبر منتشر شده در برخی رسانه ها درباره لغو طرح های تقسیمات کشوری صحت ندارد، گفت: طرح تشکیل شهرستان جدید کوه چنار لغو نشده است و همزمان پیگیر خواسته های مردم این منطقه و شهروندان کازرون هستیم.
پیش از این، استاندار فارس در سفر 13 اردیبهشت خود به شهرستان کازرون به مردم این شهرستان اطمینان داده بود که طرح تفکیک این شهرستان و تشکیل شهرستان جدید با عنوان کوه چنار با هدف تامین نظر مردم از دولت برگشت داده شده است تا اصلاح شود.
اسماعیل تبادار اظهار داشت: برخلاف برخی تصورات، مناطقی همچون امامزاده سید حسین (ع) و آثار تاریخی بیشابور از ابتدا در طرح تقسیمات کشوری جدید در محدوده شهرستان کازرون بود و برنامه ای برای جدایی این مناطق از این شهرستان نبوده است.
استاندار فارس گفت: با توجه به خواسته مردم کازرون در زمینه جدانشدن دشت برم و انارستان از این شهرستان، طرح تفکیک شهرستان برای انجام اصلاحات مورد نظر مردم بازگشت داده شد.

** در مسیر وحدت و همدلی
در همین حال، اقشار مختلف مردم شهرهای کازرون و قائمیه (مرکز بخش چنارشاهیجان) شامگاه جمعه یازدهم خردادماه جاری در آیین ضیافت افطاری مشترک شرکت کردند و ندای وحدت سر دادند.
موافقان و مخالفان طرح تقسیم شهرستان کازرون در این آیین که در سالن مکتب الزهرا (س) کازرون برگزار شد، بر لزوم تقویت فضای همدلی و محوریت قانون در ارتباط با فرایند بررسی این طرح تاکید کردند.
در این نشست که با عنوان ضیافت اخوت و وحدت و با حضور نمایندگان گروه ها و فعالان سیاسی اجتماعی شهرستان کازرون برپا شد، امام جمعه این شهر در سخنانی در این آیین گفت: امروز قانون ملاک ما است و به قانون پایبندیم .
حجت الاسلام محمد خرسند با اشاره به بررسی طرح تقسیم شهرستان کازرون گفت: ضمن آن که قانون باید در این رابطه ملاک عمل باشد، عجله نیز جایز نیست و باید در یک فضای دوستانه جلساتی برگزارشود و دلها صمیمی شود.
خرسند بیان کرد: تقسیمات جدید کشوری مثل یک عمل جراحی است باید همه جوانب در بیمار در نظر گرفته شود و بعد آن را عمل کرد؛ ما باید در تقسیمات کشوری شرایط منطقه در نظر بگیریم و کاری نکنیم که دشمن شاد شود.
امام جمعه کازرون در ادامه بر ضرورت رفع مشکلات فراروی مردم بخش چنارشاهیجان تاکید کرد و گفت: بنده برای خیلی از مسائل بخش چنارشاهیجان از جمله تاسیس دادگاه، شبکه بهداشت و درمان و حوزه علمیه تلاش بسیاری کردم و این مطالبات مردم باید به طور ویژه رسیدگی شود.
در ادامه این آیین، امام جمعه شهر قائمیه مرکز بخش چنارشاهیجان با دعوت به حفظ وحدت بین اقشار مختلف مردم گفت: اولویت امروز ما حفظ نظام اسلامی، وحدت و امنیت است تا به اهداف متعالی انقلاب اسلامی دست یابیم.
حجت الاسلام حسین انصاری افزود: رودر رو شدن مردم دو منطقه همجوار نه به نفع کشور و نه به مصلحت این مناطق است؛ اگر بنا بر مطالبه گری است مردم کازرون و قائمیه هردو در کنار هم مطالبه گر خواسته های خود باشند تا مسئولان به شکل شایسته به مردم این مناطق خدمت کنند. امام جمعه شهر قائمیه با اشاره به موقعیت جغرافیایی بخش چنارشاهیجان وقرار داشتن آن در محور ارتباطی فارس به استان های همجوارگفت: اگر تشخیص دولت بر این است که ارتقای این بخش به شهرستان صورت گیرد باید این امر اتفاق بیفتد و اگر هم شرایط برای این امر فراهم نیست، باید این موضوع را پذیرفت.
در این میان، یک کانال فعال در شبکه های اجتماعی که گفته می شد، در تحریک احساسات افراد در قبال موضوع تفکیک کازرون تاثیر زیادی داشته است، با انتشار مطلبی از اقدام داوطلبانه خود برای توقف موقت فعالیت این کانال با هدف جلوگیری از سوء استفاده ضد انقلاب از وقایع کازرون خبر داد.
مجموع این شرایط، نویدبخش آن است که موضوع تقسیمات کشوری در کازرون به دور از فضای احساسی و در ریل قانون، مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار