رئیس شورای شهر مشهد از وجود 15 کانون ریزگرد در استان خراسان رضوی خبرداد و گفت: برای جلوگیری از نفوذ مجدد ریزگردها به شهر مشهد نیازمند عزم جدی دستگاه های حاکمیتی و سازمان های مختلف هستیم.
کد خبر: ۶۱۷۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ 10 June 2018

به گزارش تابناک : محمدرضا حیدری در حاشیه بازدیدی که به همراه رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورا از مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهر مشهد داشت، با بیان اینکه 23 ایستگاه سنجش آلودگی در سطح شهر وجود دارد که از این تعداد، 10 ایستگاه متعلق به شهرداری است، اظهارکرد: تمامی این ایستگاه‌ها در وضعیت مطلوبی به سر‌می‌برند و دارای استانداردهای EPA هستند.

وی افزود: علاوه بر این ایستگاه‌ها، 3 خودرو مجهز به دستگاه های سنجش آلودگی نیز فعالیت می‌کنند.

حیدری در ادامه گفت: 5 نمایشگر اطلاع‌رسانی کیفیت هوا در معابر پرتردد سطح شهر نصب شده که اطلاعات خود را از سرور واقع در مرکز پایش های زیست محیطی مشهد دریافت می‌کنند و به اطلاع شهروندان می‌رسانند.

وی با اشاره به فعالیت 5 ایستگاه سنجش صوت و برداشت شدت صوت 4 هزار و 500 نقطه در سطح شهر، تصریح کرد: طبق میانگین 2 ساله، مناطق 6، 8 و 9 شهرداری مشهد دارای بیشترین آلودگی صوتی بوده‌اند؛ همچنین در حوزه امواج الکترومغناطیس، مشهدمقدس نخستین شهری است که دغدغه این حوزه را داشته و به همین خاطر 5 دستگاه سیار سنجش آلاینده های الکترومغناطیس خریداری نموده است.

حیدری با بیان اینکه طبق ارزیابی های انجام شده، 70 درصد آلودگی هوای شهر ناشی از وسایل نقلیه موتوری و سوختی و 30 درصد هم برخاسته از صنایع، واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی و ... است، گفت: فهرست آلاینده های مشهد برای نخستین بار به همکاری دانشگاه صنعتی شریف در حال تدوین است و به زودی آماده خواهد شد.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به آلودگی شدید مشهد طی روزهای اخیر و ورود ریزگردها به این شهر داشت و تصریح کرد: گردوغبار و ورود ریزگرد به کلانشهرها امروز یک معضل منطقه‌ای و مرتبط با یک ناحیه‌ مشخص نبوده و مشهدمقدس نیز این قاعده مستثناء نیست.

حیدری افزود: بدیهی است که با وجود 15 کانون گردوغبار و ریزگرد در استان خراسان رضوی و وجود کانون های گوناگون دیگر در کشورهای همسایه، مدیریت شهری مشهد نمی‌تواند به تنهایی پاسخگو و گره‌گشای اینگونه معضلات باشد؛ حل اینگونه مسائل نیازمند عزمی جدی، عمومی و فراگیر است که باید آن را به صورت موضوعی ملی درنظر بگیریم و دولت، نهادها و سازمان های مختلف قدم های اساسی و محکمی در جهت جلوگیری از تکرار اتفاقات اخیر در مشهد بردارند.

در ادامه رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه 5 اکیپ گشت‌زنی به منظور کنترل و پیشگیری از آلاینده های سیار سطح شهر فعالیت می‌کنند، گفت: طی مدت یکسال 6 هزار 800 خودرو دودزا توسط این مجموعه رفع نقص شده که نسبت به آمار پلیس راهور به مراتب بیشتر است.

حیدری خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر سازمان اتوبوسرانی، راننده های خود را موظف به خاموش نمودن اتوبوس‌ها در پایانه های سطح شهر نمود که با این اقدام طی یکسال علاوه بر کاهش آلودگی های صوتی و آلودگی هوا، 18 هزار لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی شد.

وی ضمن اشاره به مشارکت مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی مشهد با سمن‌های زیست محیطی و پیشتبیانی و تقویت ایشان، گفت: در همین راستا تاکنون 90 هزارنفر از شهروندان آموزش دیده‌اند و 12 جشنواره محیط‌زیستی و 8 همایش نیز برگزار شده است.

حیدری در پایان با بیان اینکه در راستای گسترش تعاملات و ارتباطات شهروندان با این مرکز ظرف 3 ماه آینده بخش «گزارشات مردمی» به سامانه جامع پایش آلاینده های شهر مشهد افزوده می‌شود، اظهارکرد: از دیگر اقدامات این مرکز میتوان به آماده و تدوین شدن سند توسعه محیط زیست کلانشهر مشهد بعنوان نخستین کلانشهر ایران اشاره کرد که 19 ارگان همچون استانداری، فرمانداری، سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی و ... روی آن نظارت داشته‌اند. 

 

 

 

منبع : شهرآرا آنلاین 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار