انتقاد تند رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد به عملکرد شهرداری در حوزه آب
رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با انتقاد به عملکرد شهرداری در مصرف بالای آب شرب، گفت: شهرداری مشهد بزرگترین مصرف‌کننده آب در شهری است و هنوز بخش بزرگی از فضای سبز شهری با آب شرب آبیاری می‌شود.
کد خبر: ۶۱۷۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵ 11 June 2018

به گزارش تابناک خراسان رضوی؛ محمدحاجیان شهری در بیست‌ و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد در نطق پیش از دستور، به بررسی پدیده کم‌آبی در ایران پرداخت و اظهار کرد: کم‌آبی در ایران زاییده عوامل متنوعی مانند کاهش بارندگی، افزایش بی‌رویه برداشت آب، رشد فزاینده و توزیع ناهمگون جمعیت، افزایش چندبرابر میانگین دمای ایران نسبت به میانگین جهانی، سوءمدیریت و عطش توسعه بدون توجه به توان اکولوژیکی کشور، بی‌توجی به راه‌های علمی برای کاهش هدررفت آب در کشاروزی و صنعت، بی‌توجهی مردم به صرفه‌جویی آب، قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و کم باران است.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی هم‌اکنون بحرانی‌ترین منابع آبی زیرزمینی در سطح کشور را دارد، افزود: از سطح 37 دشت آب در خراسان رضوی، 34 دشت وضعیت ممنوعه دارند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: دشت مشهد مانند بسیاری از مناطق کشور، سال‌هاست با بحران خشکسالی و کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند، بحرانی که برداشتهای غیرقانونی از منابع آب زیرزمینی و روند گرمای زمین آن را تشدید کرده است.

وی با بیان اینکه وقتی تنش آبی برای مردم ملموس می‌شود که انعکاس آن را در شیر آب منازل خود ببینند، افزود: حوالی سال‌های 84 تا 86 خشکسالی، کم‌آبی و افت سطح آبخوان مشهد به حدی رسید که آب استحصالی از آن، نیاز شهر را پاسخگو نبود و طرح جیره‌بندی آب به صورت مقطعی اجرا شد.

حاجیان شهری با بیان اینکه میزان برداشت از دشت مشهد سالانه بیش از 160 میلیارد مترمکعب است، افزود: سالانه بطور متوسط 5/2 میلیارد مترمکعب بارش در دشت مشهد رخ میدهد که حدود80 درصد آن تبخیر می‌شود و حدود500 میلیون مترمکعب آب باقی می‌ماند که میزان آب تجدیدپذیر سالانه دشت مشهد است.

وی با بیان اینکه میان آب تجدیدپذیر براساس استانداردهای جهانی باید 40درصد باشد، افزود: این میزان در ایران 70 درصد و در خراسان رضوی 130درصد است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: اگر وضعیت اضافه برداشت آب از دشت مشهد به همین نحو ادامه پیدا کند، متوسط شوری آب ظرف 20 سال آینده به حدی خواهد رسید که حتی به درد کشاورزی هم نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه مشهد سالانه نیازمند انتقال 150میلیون مترمکعب آب از سد دوستی است، ادامه داد: اما به دلیل کاهش بارشها و مشکلات ناشی از کاهش ورودی آب به این سد و به تبع آن، کاهش منابع پشت مخزن، در سال 97 حداکثر، امکان انتقال60 میلیون مترمکعب آب از این محل به مشهد وجود دارد که حدود 22 درصد نیاز آبی شهر مشهد را در سال جاری تامین می کند.

حاجیان شهری با تأکید بر اینکه میزان مصرف آب مشهد در سال 97، حدود 269 میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده، گفت: 60میلیون مترمکعب آن از سد دوستی، ۹ میلیون متر مکعب از سد ارداک، ۱۱ میلیون مترمکعب از سد طرق، ۹ میلیون مترمکعب از سدکارده و مابقی از 458 حلقه چاه آب در حال بهره برداری تامین می‌شود که معادل 218 میلیون مترمکعب است و این بدین معنی است که برای تابستان امسال ما با 17% کمبود آب روبرو هستیم.

به گفته حاجیان شهری، با توجه به حضور سالانه 20میلیون زائر با میانگین سه روز در مشهد، در سال 60میلیون روز نفر آب بیشتر از جمعیت شهر مصرف می شود. وی تصریح کرد: با درنظر گرفتن متوسط مصرف روزانه 150 لیتر آب توسط هر فرد، حدود 11 میلیون مترمکعب آب شرب مازاد نیاز ساکنان شهر باید وارد سیستم آب شهری شود.

وی با تأکید بر نقش کم‌آبی در ایجاد بحران‌های منطقه‌ای و جهانی، ادامه داد: در سند تدبیرآب مشهد 60 عنوان سیاست کلان درنظر گرفته شده که دغدغه‌ها و چالش‌های همه ذی‌نفعان آب جمع‌بندی و با تدوین نقشه راه به منظور رفع نیازها نسبت به تدوین چشم‌انداز 1420 با تمامی راهبردها و محورهای توسعه آن پیش‌بینی شده است.

حاجیان شهری به اجرای طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری مشهد از سال 72 اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف حفظ بهداشت و سلامت مردم، حفظ ظاهر محیط، جلوگیری از ایجاد بوهای نامطبوع و آلودگی آب‌های سطحی، ملاحظات اقتصادی و استفاده مجدد از پساب به عنوان یک منبع جایگزین در حال اجرا است و تاکنون 64درصد جمعیت مشهد تحت پوشش این شبکه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کل شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجرا شده شهر مشهد به حدود 3000 کیلومتر رسیده است و 200 کیلومتر شبکه دیگر در داخل شهر باید اجرا شود. و با گذشت 25 سال هنوز به اتمام نرسیده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ظرفیت کنونی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد 263هزار مترمکعب در شبانه روز و معادل 96 میلیون مترمکعب در سال است و در افق سال 1420 حدود 811هزار مترمکعب در شابنه روز باید به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های این کلانشهر افزوده شود و برای اجرای پروژه‌های برنامه‌ریزی شده در این افق حدود 20هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی ادامه سخنان خود را به نقد عملکرد شهرداری در مصرف آب اختصاص داد و گفت: حاجیان شهری به مصاحبه احمدرضا سلامی، مدیرعامل سازمان پارک‌های شهرداری مبنی بر اینکه فضای سبز مشهد چهارهزار 740 مترمربع است، گفت: به استناد مصوبه اسفندماه 96 هیات وزیران در راستای تأمین منابع آبی پایدار در فضای شهری در فضای سبز شهری، شهرداری‌ها موظف هستند الگوی فضای سبز ابلاغی از سوی وزارت کشور را مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: براساس این مصوبه شهرداری‌ها باید به نحوی برنامه ریزی کنند که در سال 97 تا 30درصد آب مصرفی در حوزه فضای سبز شهری کاهش یابد.

حاجیان شهری با بیان اینکه مسئله آب در ایران فنی نیست، مشکلی اجتماعی و مدیریتی است، افزود: پیمانکاران فضای سبز مانند پزشکان جراحی زیبایی هستند؛ پول می‌گیرند تا ظاهری دلفریب از چهره شهر دست کنند درصورتی که از طرف دیگر، برای انتقال آب از دریای عمان و دیگر حوضه‌ها به خراسان رضوی برنامه‌یزی می‌شود.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد به این گونه، شهرها دچار نوعی توسعه بی‌بندوبار شده‌اند و صرفه‌جویی و گرانقدرشمردن آب در زندگی مردم تعریف نشده و هنوز با سرعت زیاد به امر توسعه شهری می‌پردازیم.

حاجیان شهری با تأکید براینکه مشهد با مشکل کمبود شدید منابع آبی مواجه است، افزود: در حالیکه بحرانی‌ترین دشت کشور در مشهد است، گل‌کاری و چمن‌کاری در بلوارهای مشهد به وفور دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرداری در شرایط فعلی باید سرعت توسعه فضای سبز را کم کند اما روزبه‌روز بر سطح فضای سبز می‌افزاید.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: براساس آمار اعلام شده توسط مدیران شهرداری در بهار امسال 14 میلیون قطعه گل کاشته‌اند و در تابستان پیش رو بناست پنج میلیون قطعه گل کاشته شود.

وی تصریح کرد: کاشت چهار میلیون بوته گل به مناسبت نوروز و هزاران اتفاق دیگر که در این راستا مشهد را زینت می‌بخشد، چندان دور از ذهن نیست که به مردم این پیام را بدهد که مشکلی از نظر آبی وجود ندارد و بحران آب را جدی نگیرید.

حاجیان شهری با اشاره به اینکه شهردار مشهد قول تحویل 12میلیون مترمکعب فاضلاب خام به شهرداری را از وزیر نیرو برای تصفیه و تأمین آب موردنیاز فضای سبز شهری از طریق پساب گرفته است، گفت: دو تصفیه‌خانه چهل‌بازه و سیدی با ظرفیت ظرفیت 4300 و8000 مترمکعب در شبانه روز و با بودجه بخش خصوصی تا دیماه سال جاری به بهره‌برداری برسند که اقدام نیکویی برای مشهد است.

وی با بیان اینکه شهردای می‌بایست با اقدام هرچه سریع‌تر نسبت به تکمیل شبکه جداسازی آب شرب از آب خام اقدام کند، افزود: عملیات اجرایی پروژه ای از سال 86 شروع شده و پس از 13 سال حدود 133 کیلومتر از 520 کیلومتر خطوط اصلی و نیمه اصلی آن اجرا شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار