برای یک بار هم که شده بیایید به عنوان یک شهروند آستین همت بالا بزنید. قطعا نگاهی به آمار خودروهای تک سرنشین که رشد قارچ‌گونه‌شان در شهر باعث شده‌است وضعیت روزبه‌روز اسف‌بارتر شود تلنگری خواهد زد به آن دسته شهروندانی که به سلامت شهر می‌اندیشند.
کد خبر: ۶۱۸۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ 12 June 2018
به گزارش تابناک : دلمان را به برخی حرکت‌های نمادین خوش کرده‌ایم که فلان شخصیت با کت و شلوار اتو کشیده و کفش‌های واکس‌زده روی دوچرخه نشسته است و درقاب تصویر عکاس عنوان فردی را بر سینه دارد که مدافع یک روز بدون خودرو است. چه فایده‌ای دارد وقتی ترافیک شهر در ساعات پیک سرریز کوچه پس‌کوچه‌ها می‌شود و مدیران حمل و نقلی شهرمان ندای بحران سر می‌دهند و در بوق‌و‌کرنا می‌کنند که شهروندان از وسایل حمل‌ و‌ نقل عمومی استفاده کنند؛ وقتی که حدود ۵۵٠ جای پارک به کارکنان حوزه حمل و نقل واگذار می‌شود. در حالی‌که خط مترو و خطوط اتوبوس‌رانی و بعضا تاکسی بیخ گوششان است. البته در این بین کارمندانی هستند که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند که باز هم در بین این افراد عده کثیری فاقد وسیله شخصی هستند و چاره‌ای جز این ندارند و البته تعدادی هم ترجیح می‌دهند خارج از دود و دم شهر در مترو مسیرشان به مقصد را سپری کنند. این کافی نیست. فراموش نکنیم که این روزها همه به جای اینکه به دنبال اصلاح الگو باشند ذره‌بین به دست گرفته‌اند تا خودشان را از هر عیبی مبرا کنند.
برای یک بار هم که شده بیایید به عنوان یک شهروند آستین همت بالا بزنید. قطعا نگاهی به آمار خودروهای تک سرنشین که رشد قارچ‌گونه‌شان در شهر باعث شده‌است وضعیت روزبه‌روز اسف‌بارتر شود تلنگری خواهد زد به آن دسته شهروندانی که به سلامت شهر می‌اندیشند.

برنامه‌ریزی برای سفر
آیا می‌دانید اگر کنترل رفت و آمدهایتان را در شهر به دست بگیرید اوضاع بهتر از وضع موجود می‌شود. بنشینید با خودتان دو دوتا چهارتا کنید که با یک برنامه‌ریزی دقیق چقدر می‌توانید از عبور و مرورهای اضافه جلوگیری کنید. نگاهی به آمار و ارقام تردد این روزها در شهر بیندازید.

۵٨/٢٠% تحصیل
٢١/٢۶ % کار
۵۵/١٣% تفریح
۴٩/١٣% خرید
۵٢/۶ % زیارت
٧۴/٩ % سایر موارد
٩١/٩ % شخصی

نقش وسایل عمومی
این را هم بدانید که سهم وسایل حمل و نقل عمومی شهرمان در سفرها به این شرح است.
۵ % قطار شهری

۵١% تاکسی
۴۵ % اتوبوس

وزنه نابرابر خودروهای شخصی با وسایل حمل و نقل عمومی
خبر دارید که متوسط سرنشینان یک خودرو شخصی٩/١ و متوسط سرنشینان یک اتوبوس ٩/٣١ است. واقعا جای تأمل دارد که یک اتوبوس جای ١۶ خودرو شخصی را می‌گیرد. پس بهتر نیست کمی در رفت و آمدهایتان تجدیدنظر کنید.
در این گرما که انگار مدت‌هاست پای تابستان را به بهار باز کرده است چه کاری بهتر از اینکه از قطارشهری برای ترددهایتان استفاده کنید. آمار و ارقام شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد برای خط یک حاکی از آن است که هر ناوگان قطارشهری با ٢۵٠ خودرو تک سرنشین برابری می‌کند. حالا قضاوت با شما زیرکولر مترو، سرعت بالا، صرفه‌جویی در زمان و... نمی‌ارزد؟!

٧٠%   تک سرنشینان همچنان در صدر
پشت آدم می‌لرزد که از هر ١٠ خودرو در مشهد حدود ٨ خودرو تک سرنشین هستند. ترسناک‌تر از آن این است که اگر وضع به همین منوال پیش رود به گفته سرهنگ حمیدرضا جعفری، رئیس پلیس اسبق راهور خراسان رضوی، در آینده نزدیک مشهد تبدیل به یک پارکینگ بزرگ می شود.
حالا ریش و قیچی دست خودتان بهتر نیست به جای اینکه به فکر اضافه کردن خودرو سوم برای دختر دانشجویتان شوید او را تشویق کنید که با وسایل حمل و نقل عمومی تردد کند.

٨  |  دودی که به چشممان می‌رود
حتما برای شما هم پیش‌آمده همان‌طور که پشت ترافیک قفل شده‌اید چشمتان به تابلوهای VMSافتاده باشد که هشدار می‌دهد بین خطوط برانید، کمربند ایمنی را ببندید یا ٧٠ درصد آلودگی در شهر ناشی از دود خودروهاست.
خواهشا برای یک بار هم که شده بی‌خیال سفر تک و تنها در شهر شوید. از ابتدای این ماه فقط ٨ روز هوای سالم و پاک داشته‌ایم. در هر صورت دود سهل‌انگاری‌مان به چشم خودمان می‌رود.

٣١٨۵  |  جای ورزش را با پول خرج کردن عوض کنید
به جای اینکه وقتتان را در پمپ‌بنزین تلف کنید و پولتان را صرف سفرهای درون شهری نزدیک بیهوده مثل خریدن دو عدد نان از دو تا کوچه بالاتر کنید. بهتر نیست پشت دوچرخه بنشینید و آن فاصله را رکاب بزنید. این‌طوری به جسم و روحتان فرصتی داده‌اید تا شاداب‌تر شود.راستی بد نیست بدانید تک سرنشین‌ها عامل اصلی سرانه مصرف بنزین هستند به این شرح که روزانه بیش از سه هزار و ١٨۵لیتر بنزین دود می‌کنند.

آثار صرفه جویی استفاده از قطار شهری به ازای هر نفر سفر

کاهش زمان سفر
صرفه جویی (حجمی)  |  ۶/١٨ دقیقه
صرفه جویی (ریالی)  |  ١٧٠/١٠ریال
 
کاهش مصرف سوخت
بنزین
صرفه جویی (حجمی)  | ۴۶/٠لیتر
صرفه جویی (ریالی)  | ۶٠٠/۴ریال
گازوییل صرفه جویی (حجمی)  |  ٠٧/٠لیتر
صرفه جویی (ریالی)  |  ٢١٠ ریال
 
کاهش آلودگی هوا
صرفه جویی (حجمی)  |  ۶/٩ گرم
صرفه جویی (ریالی)  |  ۵٠٠/١ ریال

کاهش تولید دی اکسید کربن
صرفه جویی (حجمی)  |  ٣۴/١ کیلوگرم
صرفه جویی (ریالی)  |  ٨۵٣ ریال

هزینه های تصادف
صرفه جویی (ریالی)  |  ٣٨٣/٨ ریال
 
 
 
منبع : شهرآرا آنلاین 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار