طی این سال‌ها و بواسطه پخش جمع‌خوانی حرم مطهر از رسانه ملی، چهره های قرآنی به مردم معرفی و مورد استقبال عموم قرار گرفته اند، یکی از این چهره‌ها قاری و حافظ روشندل احمد دباغ است؛ حافظ روشندلی که معتقد است حفظ قرآن او را از نقص جسمانی‌اش بی نیاز کرده است.
کد خبر: ۶۱۸۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۱ 14 June 2018

 

به گزارش تابناک قم، آستان مقدس حضرت معصومه(س) پایه‌گذار جمع‌خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان است؛ برنامه ترتیل‌خوانی حرم مطهر در سه بخش بانوان، عمومی و نوجوانان با سابقه‌ای بالغ بر 10 سال برگزار می‌شود؛ این برنامه عظیم فرهنگی-قرآنی طی سال‌های اجرا با استقبال بی‌نظیری از سوی مردم مواجه شده است.

یکی از ظرفیت‌های معنوی شهر قم، بهره‌مندی از وجود حافظان و قاریان برجسته ای است که هرکدام دارای افتخارات بزرگی در سطح استانی، کشوری و بین المللی هستند، احمد دباغ یکی از این حافظان برجسته‌ است.

احمد دباغ متولد شهر مقدس قم و دارای مدرک کارشناسی در رشته‌ی علوم قرآنی است، وی دارای 4 فزرند است و پسر 20 ساله او مصطفی دباغ نیز، همچون پدر حافظ کل قران کریم است، فرزندان دیگر او نیز مشغول به حفظ قران کریم هستند و طبق گفته ی پدر، فرزندان طبق میل و علاقه ی شخصی خود به کلام الله مجید، به قرائت و حفظ قرآن اقدام کرده و اهتمام می ورزند والبته حمایت و تشویق مداوم پدر، آنان را دراین راه یاری می کند.

اجبار و تحمیل حفظ قرآن به فرزندان صحیح نیست

این حافظ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، عنوان کرد: تشویق خانواده جهت آشنایی و حفظ قرآن کریم برای فرزندان بسیار مهم وتاثیر گذاراست، اما مجبور ساختن و تحمیل کردن این امر بر فرزندان درست نیست و فرزندان باید در ابتدا، خود به آشنایی و انس با قرآن کریم علاقه داشته باشند و سپس باحمایت و تشویق خانواده به ویژه پدر و مادر، به قرائت، حفظ، تفسیر و.. اقدام کنند.

وی همچنین اعتقاد دارد بهترین روش جهت حفظ قرآن کریم این است که به صورت مختصر و مداوم صورت گیرد وحفظ آیات نباید ملال‌آور باشد بلکه به طور مختصر، اما روزانه و مداوم باشد و حفاظ باید به مقدار مختصری به صورت ثابت جهت قرائت و حفظ آیات مداومت کند.

احمد دباغ، بهترین سن راجهت حفظ قرآن کریم سنین 11 و 12 سالگی دانست و تاکید کرد: این سن آغاز دوره نوجوانی است و فرد علاوه بر اینکه سن کودکی را پشت سر گذاشته و آمادگی بهتری جهت حفظ قرآن دارد، انس با قرآن، رویارویی یک نوجوان را با مشکلاتی که در برهه‌ی حساس نوجوانی با آن روبروست آسان‌تر می کند.

وی در ادامه گفت: خود او طی سال‌های 12 تا15 سالگی و درواقع در مدت 3 سال توانسته است سی جز قرآن کریم را حفظ کند و در سن 15 سالگی حافظ کل قرآن شود.

این حافظ برجسته، در ادامه از فعالیت خود در حوزه علمیه قم خبر داد و گفت: علاوه بر فعالیت های قرآنی و شرکت در مسابقات بین المللی قرآن کریم، در زمینه حفظ و تفسیر قرآن در حوزه علمیه قم به تدریس طلاب مشغول است.

خانواده، بهترین مشوق فرزندان درشروع یک مسیردرست است

دباغ بهترین مشوقین خود را خانواده، به خصوص مادرخود دانست وگفت: بهترین کسانی که می توانند درشروع یک مسیردر زندگی یک شخص تاثیرگذارباشند، خانواده به ویژه پدر ومادر هستند و اگر راهنمایی های پدرومادردرمسیردرست و درواقع طریق الی الله باشد، فرزند نیزبه همین سمت سوق پیدا می کند.

همه‌ی برکات یک امر، برای انسان در زندگی آشکار نیست

این حافظ برجسته گفت: بعضی از برکات ظاهری به صورت آشکارا در زندگی ما به وضوح دیده می شوند اما برخی تاثیرات و برکات باطنی است، بنابراین شخصی که قلب و وجود او با قرآن کریم انس می گیرد و آیات کلام الله مجید در ذهن و قلب او محفوظ می گردد، علاوه بربرکات ظاهری که قطعا شخص آن را در زندگی خود احساس می کند، تاثیرات وبرکات باطنی نیز در زندگی او دارد که ناخوداگاه در زندگی و رویارویی با مشکلات مختلف، کارگشای اوخواهند بود و دراین مسئله قطعا بین یک حافظ قرآن و کسی که قلبا با آیات کلام الله مجید انس گرفته با اشخاص دیگر تفاوت وجود دارد.

در همه‌ی زمان‌ها، قرآن کریم، بهترین راه تشخیص حق و باطل است

وی همچنین تاکید کرد: طبق حدیث شریف شخصی که قلبش ظرفی برای قرآن باشد ودر واقع قلب او با قرآن مانوس باشد، خداوند قلب او را عذاب نخواهد کرد.

دباغ با تاکید براینکه با گذر زمان، فتنه‌های گوناگون و دراشکال مختلف بروز و ظهور می یابد، گفت: طبق گفته قرآن کریم اگر انسان تقوا داشته باشد، "فرقان" یعنی بهترین راه تشخیص حق از باطل به او داده می شود و طبعا هرچه یک فرد در زندگی انس بیشتری با این کتاب آسمانی داشته باشد، تشخیص حق و باطل و راه مبارزه با فتنه ها و مشکلات برای او سهل تر خواهد بود.

عمل به قرآن، بالاترین مرحله انس با قرآن است

این حافظ برجسته گفت: انس با قرآن، مراحل مختلفی ازجمله قرائت، حفظ آیات کلام الله مجید، تفسیر و در نهایت عمل به آن را شامل می شودکه به مراتب آخرین مرحله یعنی عمل، بالاترین و بهترین درجه جهت انس با کلام نورانی وحی است و قطعا هرچه درجه این انس بیشتر باشد تاثیرات آن برای شخص بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: متاسفانه بعضا عده‌ای در رابطه با قرائت یا حفظ کلام الله مجید بر این عقیده اند که خواندن و یا حفظ آیات قرآن ، تاثیر چندانی در زندگی اشخاص ندارد و اگر اشخاص به جای صرف وقت برای حفظ و قرائت قرآن، سعی کنند تنها به آیات الهی و دستورات خداوند در قرآن عمل کرده و پایبند باشند، کافی است اما در واقع این عقیده درست نیست؛ چرا که قرائت و تلاوت قرآن وحفظ آیات قرآن مجید خود شروعی برای مانوس شدن با قرآن است و البته که قرائت و حفظ باید همراه با عمل به آیات باشد، اما بی تردید حفظ کلام الله مجید و قرائت قرآن بی تاثیر نخواهد بود.

کلام وحی، بهترین حافظ انسان از لغزش هاست

این حافظ قران کریم بیان کرد: مهم ترین تاثیری که قرآن در زندگی شخصی و یا اجتماعی حافظان و قاریان قرآن دارد، حفظ و مصون ماندن از انحرافات و لغزش هاست و بدون شک کلام الله مجید، روحیه ونشاط خاصی به حافظان خود می بخشد.

دباغ تاکید کرد: قرائت قرآن برکات متعددی در زندگی شخصی و اجتماعی او داشته است که شاید مهم ترین آن این بوده که انس با قرآن و حفظ آیات کلام وحی با توجه به شرایط جسمی(نابینایی) او توانسته این حافظ روشندل را از چشم ظاهر بی نیاز کند؛ چرا که او معتقد است بینایی فقط دیدن با چشم ظاهری نیست و طبق آیات کلام الله مجید معنای کلمه بصائر در آیاتی همچون "قدجائکم بصائر من ربکم" علاوه بر چشم ظاهری، بینایی باطنی نیز هست و همچنین بر اساس آیه ی" فإنها لا تعمي الأبصار ، و لکن تعمي القلوب التی فی الصدور " گاهی چشم ها نیستند که نابینا می شوند بلکه قلب ها هستند که گاهی نمی بینند، بنابراین ارتباط با کلام خداوند انسان را از نقص‌های ظاهری بی نیاز می کند.

قرآن بدون مدد ازاهل بیت کارگشا نیست

وی گفت: البته انس با قرآن قطعا همراه با انس با اهل بیت علیهم السلام و مدد از اهل بیت عصمت و طهارت باشد؛ چرا که پیامبر اکرم و اهل بیت او خود ناطقان قرآن و در واقع ترجمان قرآن هستند و صرف انس با قران بدون یاری جستن و انس با هال بیت پیامبر(ص)، تاثیری نخواهد داشت.

این حافظ برجسته با اشاره به تلاوت قرآن، توسط ائمه معصومین سلام الله علیها تاکید کرد: شخص بزرگوار و معصومی همچون امام حسین علیه السلام، که خود هم از محافظین و ناطقان قرآن بودند، در شب عاشورا به تلاوت قرآن و مدد از کلام وحی پرداختند و این امر نشان دهنده اهمیت قرائت قرآن است که معصومین بزرگوارکه خود قرآن ناطق بودند بازهم برتلاوت آیات نیزتاکید داشته و اهتمام می ورزیدند.

وی درادامه گفت: همانطورکه قرآن بدون اهل بیت(ع) اثرخود را نخواهد داشت، دین بدون قرآن نیز موثر نخواهد بود، بنابراین فقط اکتفا کردن به جلسات مذهبی و دینی همچون وعظ و روضه راه گشا نیست و همانطور که گفته شد قرآن و مذهب باید در راستای هم در زندگی افراد به آن پرداخته شود.

اگرهدف والا باشد، خداوند موانع را درمسیربرطرف می کند

احمد دباغ در ادامه خاطرنشان کرد: هر موفقیتی در ابتدا نیاز به پشت سرگذاشتن و گذر از مشکلات عدیده ای دارد که طبعا بر سر راه هرانسانی قرار می گیرد، اما اگر مسیر، درست والهی باشد، انسان سخت ترین مشکلات را با مدد الهی پشت سر گذاشته و به هدف والای خود می رسد.

سال 66 که او شروع به حفظ آیات کلام الله مجید کرده است، با همه سختی ها و مشکلات ناشی از دوران جنگ و مشکلاتی که جهت تشکیل کلاس های حفظ قرآن و شرکت دراین جلسات برای او داشته است ، او را از طی طریق الی الله نا امید و یا منصرف نکرده است.

تلاش بی وفقه اساتید، علت موفقیت شاگردان است

این حافظ برجسته بین المللی از اساتیدی همچون استاد بهبهانی، استاد کعبی و مرحوم استاد رنجبر یاد کرد و گفت: اساتید قرآن نیز با همه ی مشکلات و سختی ها، لحظه ای ازتلاش برای تربیت افراد در این مسیر غفلت نکرده و نهایت سعی و تلاش خود را جهت تربیت شاگردان خود در زمینه تلاوت، حفظ و تفسیر قرآن کرده اند؛ چرا که جز رضایت حق تعالی، هدف دیگری نداشتند.

احمد دباغ در پایان این گفت و گو با توجه به ایام ماه مبارک رمضان یادآور شد: پرداختن وتوجه به قرآن کریم در ماه رمضان بسیار کار پسندیده و درستی است اما این مسئله نباید به گونه ای باشد که توجه به قرائت قرآن و برگزاری جلسات قرآنی محدود به این ایام مبارک باشد، بلکه در تمامی ایام سال و در زندگی روزمره باید توجه به قرآن و جلسات قرآنی به صورت مستمر و مداوم باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار