رییس اداره میراث فرهنگی گراش قول داد امسال ۵ تا ۷ اثر تاریخی در شهر گراش و بخش‌های ارد و مرکزی به فهرست آثار ملی اضافه شود.
کد خبر: ۶۱۹۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵ 14 June 2018

تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان: سید عفیف‌الدین زندوی رییس اداره میراث فرهنگی گراش یکشنبه، بیستم خردادماه ۱۳۹۷ به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در یک نشست خبری شرکت کرد. رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان از ثبت مجموعه آثار ارد، آسیاب‌های حسن آباد، قلعه دولاب فداغ، قلعه خلیلی، پنج برکه، خانه تاریخی علیپور، خانه تاریخی بیواره، خانه تاریخی قهرمان خان، مسجد سیف الدین و برکه گبری خبر داد.

سید عفیف زندوی، رییس اداره میراث فرهنگی گراش با تاکید بر اولویت ثبت آثار در توابع شهرستان گفت: «در خارج از شهر گراش چهار اثر که شامل مجموعه آثار ارد، آسیاب‌های حسن آباد، قلعه دولاب فداغ، قلعه خلیلی در اولویت ثبت قرار دارد. در خود گراش طرح مرمتی پنج برکه آماده است و منتظریم بعد از ثبت برای شروع کار تحویل شهرداری بدهیم. پرونده فردا برای ثبت ارسال می‌شود. خانه تاریخی علیپور، خانه تاریخی بیواره، خانه تاریخی قهرمان خان سه خانه‌ای است که در اولویت ثبت قرار دارند. نقشه‌برداری و ارسال مدارک مسجد سیف الدین و برکه گبری قبلا انجام شده و در حال طی مراحل اداری ثبت است. از بین این‌ها مجموعه آسیاب‌های حسن آباد و قلعه گولاب و پنج برکه برای ما در اولویت قرار دارد.»

سد گمپو از آثار تاریخی دهستان فداغ در فهرست آثار ملی به نام بیرم ثبت شده است. زندوی در پاسخ به درخواست اهالی فداغ گفت: «هنوز پیگیری انجام نشده است، این سد در سال ۱۳۷۹ ثبت شده است و زمانی که فداغ زیر نظر بیرم بوده است، من در همین جا قول می‌دهم که این مسئله را به جد پیگیری خواهیم کرد.»

زندوی یکی از مشکلات آثار تاریخی را تعیین محدوده قانونی آن دانست و خاطر نشان کرد: «متاسفانه تعیین حریم نه تنها در گراش بلکه در کل شهرها مشکل داریم. باید این تعامل با افراد حقیقی و حقوقی برای تعیین حریم انجام شود. به عنوان مثال برای مجموعه هفت برکه اگر در نظر بگیریم تعدادی از ملک‌های شخصی در محدوده حریم است. این مشکلات هست و در مورد مواردی که تنشی در آن نیست مانند بئرگال راحت‌تر می‌توان با بررسی باستان شناسی تعیین حریم کرد.»

رییس اداره میراث فرهنگی گراش در فعالیت‌های عمرانی شهرداری در محدوده آثار ثبتی شهرستان گفت: «با شهرداری همکاری خوبی داریم. در طرح هفت برکه نظارت مستقیم داریم، طرح حاضر مجدد به کمسیون رفت و بعد شروع به کار شد و در حال حاضر اجرای آن هیچ مشکلی ندارد و تنها مشکل دکل ایرانسل است که در حال پیگیری هستیم. در خصوص کلات هم باید بگویم که در مجموعه کلات که فعالیت عمرانی می‌شود هیچ اثر شاخصی نداریم، نظارت ما برای کلات برای گمانه زنی‌ها و جلوگیری از تخریب عمیق آثار است، در بخش بالا که آثاری تاریخی وجود دارد و بخشی هم از بین رفته است هیچ کاری با آن قسمت ندارند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار