شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی به بررسی نقش فرانسه در منطقه خاورمیانه از طریق مداخله در یمن پرداخت.
کد خبر: ۶۲۰۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ 18 June 2018

به گزارش تابناک : فرانسه می کوشد از طریق مداخله در یمن به تمامی بازیگران منطقه ای و بین المللی یادآوری کند که فرانسه در منطقه حضور دارد. فرانسه نیروهای ویژه خود را به یمن فرستاده است تا در کنار نیروهای اماراتی بجنگند. مداخله نظامی فرانسه در یمن در جبهه حدیده انجام می شود.

چرا فرانسه در این زمان دست به مداخله نظامی در یمن زده است، آیا فرانسه چون دیده است عربستان و هم‌پیمانانش از توافق سیاسی نهایی در یمن دم می زنند خواسته است در آستانه این توافق ادعایی نقشی سیاسی برای خود رزرو کند. چرا باید کشوری مانند فرانسه به دنبال نقشی وابسته در بحران یمن برای خود باشد. ظهور فرانسه در یمن با کاهش نقش این کشور در سوریه همراه شده است زیرا هرچند نیروهای نظامی فرانسه در حومه شرقی دیرالزور حضور دارند اما این حضور نظامی نقش چندانی برای فرانسه به ارمغان نمی آورد. درست است که فرانسه هیچگاه قصد بازگشت گسترده به منطقه خاورمیانه را نداشته است اما لحن امانوئل مکرون نسبت به روسای جمهور پیشین فرانسه حاکی از آن است که فرانسه قصد دارد بار دیگر جایگاه خود را در منطقه بازیابد و به یکی از طرف هایی تبدیل شود که در منطقه توازن ایجاد می کنند.

شکست داعش در عراق و سوریه باعث کاهش هرچه بیشتر حضور فرانسه در منطقه شده است و این در حالی است که فرانسه در دیگر نقاط جهان همچون سومالی، جیبوتی، مالی و همسایگان این کشور حضور پررنگ نظامی دارد و حتی نقش الیزه در ماجرای بازداشت سعد الحریری، نخست وزیر لبنان در عربستان باعث شود که نقش فرانسه در پایان دادن به برخی بحران ها پررنگ شود.

با این حال در جهان عرب، فرانسه برای ارائه یک سیاست عربی جدید موفق نبوده است. به گفته برخی دیپلمات ها، برای اینکه پاریس از جایگاه عضو ناظر خارج شده و به کشوری تصمیم گیرنده تبدیل شود باید به دو عامل توجه کند: نخست آنکه از تاثیر نومحافظه کاران در وزارت خارجه فرانسه بکاهد و در نتیجه از صدای هواداران اسرائیل در کاخ الیزه کم کند. دیگر اینکه فرانسه خود را از یوغ آمریکا و ناتو رها سازد.

 

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار