مجلس نباید نماد تردید، یاس و بی‌توجه به مسائل کشور باشد

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس و نمایندگان و جمعی از کارکنان مجلس شورای اسلامی، مجلس را رکن رکین نظام و به فرموده امام راحل، عصاره فضائل یعنی جوهره برترین خصوصیات ملت خواندند و افزودند: نمایندگان در قانونگذاری و عمل به وظایف اساسی خود مسائل مهمی همچون «اولویت‌های کشور، رفع مشکلات مردم بویژه طبقات ضعیف و متوسط، تاثیرناپذیری از دیدگاههای غربی، انقلابی‌گری و پرهیز از اشرافی‌گری» را مورد توجه کامل قرار دهند.

چهره های جدید که به کابینه می آیند؟

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به لایحه اصلاح ساختار دولت و احیای برخی وزارتخانه‌ها اظهار داشت: این موضوع هم اکنون در مجلس شورای اسلامی هم در دست بررسی است. با تشکیل وزارتخانه‌های صنعت، بازرگانی، راه، مسکن و نیز فعالیت دوباره سازمان ملی جوانان چهره‌های جدیدی را در کابینه دولت خواهیم داشت که امیدوارم این چهره‌ها جوان‌تر بوده و با انرژی بیشتری کار کنند.

 

نامه نیوز نوشت: واعظی در مورد تغییرات احتمالی در کابینه چیزی نگفته است اما پیش بینی  آن چندان سخت نیست. تغییر وزرایی مثل وزیر کشور، اطلاعات و علوم همان قدر بعید است که تغییر رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر صنعت محتمل است. اخیرا گمانه هایی نه چندان جدی نیز در مورد تغییر وزیر امور خارجه طرح شده بود. برخی از مخالفان دولت که خروج آمریکا از برجام را بهانه کرده و بر سیاست خارجی دولت روحانی می تازند؛ اصرار دارند که ظریف باید از ترکیب هیات وزیران حذف شد.

 سیدحسن فیروزآبادی، رئیس سابق ستادکل نیروهای مسلح ویلای لواسان را تحویل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) داد. سرلشکر فیروزآبادی شب گذشته این مکان را تخلیه و ساعت هشت و سی دقیقه صبح امروز چهارشنبه این ویلا را تحویل داده است. ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از تحویل ویلای لواسان به این نهاد از سوی سرلشکر فیروزآبادی خبر داد.

عباس سلیمی نمین به فرهیختگان گفت: توضیحات جناب فیروزآبادی درخصوص مساله ویلای تحت اختیار ایشان، متاسفانه مشکل را دوچندان کرد. اینکه گفته شود این ویلا محل نگهداری اسناد فوق‌سری بوده، خود یک وجه ماجراست و درباره آن باید گفت نگهداری از اسناد سری و محرمانه در خارج از مجموعه‌های نظامی قطعا یک تخلف محرز از قانون است، به‌ویژه اینکه حفاظت لازم را هم از آنها نمی‌توان در چنین مکانی صورت داد... از سوی دیگر اگر واقعا این ملک به قول آقای فیروزآبادی تنها چند اتاق مخروبه بوده، خب چه بهتر؛ ایشان با واگذاری این ویلا از شر یک مخروبه خود را رها کرده‌اند. توصیه بنده هم این است که واگذاری هرچه سریع‌تر یک ملک مخروبه قاعدتا برای ایشان بهتر خواهد بود... اصلا قابل‌پذیرش نیست که فردی بعد از مسئولیت همچنان از یک ملک اینچنینی دست‌بردار نباشد... امروز این مساله مهم است که حتی یک لحظه هم در اختیار داشتن این امکانات برای ایشان تخلف از قانون است؛ تخلفی که نه‌تنها یک اثر حقوقی دارد، بلکه فرای این مساله در جامعه نیز تاثیرگذار خواهد بود. طبیعتا نگه‌داشتن این ملک توسط رئیس سابق ستادکل نیروهای مسلح برای جامعه قابل‌تحمل نخواهد بود... وجه دیگر این ماجرا که البته نگرانی‌ها را بیشتر هم می‌کند این است که رهبری انقلاب هم دو مرتبه تاکنون نسبت به تخلیه این ملک تاکید کرده‌اند، اما همچنان جناب فیروزآبادی این ملک را واگذار نکرده‌اند.

فرهیختگان همچنین نوشت: هر چه باشد، درصورت صحت توضیحات مطرح‌شده از سوی فیروزآبادی، حالا نوعی حس تبعیض در جامعه ایجاد شده؛ حسی که در صورت مماشات و عدم برخورد با مواردی از این دست، بدبینی مضاعفی را تولید کرده و درنهایت هزینه آن به پای نظام نوشته خواهد شد. بر این اساس افکار عمومی حالا نسبت به استفاده مسئولان از اموال مصادره‌ای حساس‌تر شده و جدی‌تر از همیشه مطالبه بازپس‌گیری اموال متعلق به بیت‌المال را پیگیری خواهد کرد.

موضع گیری درباره نامه دعوت به مذاکره با آمریکا

اول هفته جاری خبری در رسانه‌ها مبنی بر نوشتن نامه‌ای از سوی 100 فعال سیاسی اصلاح‌طلب و ضدانقلاب خارج‌نشین به مسئولان عالی‌رتبه نظام منتشر شد که تعجب همگان را برانگیخت. این نامه واکنش های بسیاری را به همراه داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اشراقی نوه امام‌خمینی(ره) با اشاره به نامه برخی فعالان سیاسی به مسئولان نظام برای مذاکره با ترامپ، آن را نامه‌ای برای دعوت به ذلت و زبونی مردم ایران توصیف کرد.

 جواد امام، فعال سیاسی درخصوص مذاکره با آمریکا گفت: اگر بعضا برخی از چهره‌های محدود نامه مذاکره با آمریکا را امضاء کرده‌اند، هیچ ربطی به جریان اصلاحات ندارد، نظر شخصی خودشان است و نمی‌توان آن را نظر همه اصلاح‌طلبان دانست... باتوجه به وضعیتی که در حال حاضر ترامپ به وجود آورده است، مذاکره با آمریکا درست نیست.

روزنامه جام‌جم نوشت: قطاری از اسم‌ها پشت یک نامه مشکوک. چهره‌های مشهور و گمنام در کنار هم؛ شاید نیت اصلی این بوده که عدد امضاکنندگان فقط به ۱۰۰ برسد؛ تنها چیزی که در این نامه روشن نیست، آن است که چطور برخی چهره‌ها با گرایش‌های سیاسی متضاد به یک نتیجه رسیده‌اند: «مذاکره با ترامپ!»

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: موضع رسمی جریان اصلاحات توسط احزاب قانونی اصلاح‌طلب و یا نهادهای شناخته شده‌ای مثل جبهه اصلاحات مطرح می‌شود، افرادی که پای نامه مذاکره با ترامپ را امضا کردند نظر شخصی خود را اعلام کردند.

غلامحسین کرباسچی، یکی از امضاکنندگان نامه مذاکره با آمریکا گفت: من این نامه را ننوشتم و در نظرخواهی که از من شد گفتم باید تضمین لازم برای عدم تکرار کارهای ترامپ از آمریکا گرفته و بعد مذاکره انجام شود.

کرباسچی: من چنین نامه ای ننوشته ام/چه کسی امضای من را پای این نامه گذاشته است

علی‌اکبر ولایتی، رئیس‌ هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه ازاد گفت: مذاکره با شخصی که به هیچ یک از توافق‌نامه‌های بین‌المللی پایبند نیست، معنایی جز تسلیم ندارد...این‌هایی که این خوش خدمتی را به ترامپ می‌کنند بدانند که اگر تاریخ مصرف آنها تمام شود، گرین‌کارت خودشان و فرزندانشان توسط آمریکا باطل می‌شود.

محمدرضا تابش عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس شورای اسلامی نیز گفت: قطعاً همه اصلاح‌طلبان با این نامه موافق نیستند. به هیچ عنوان نمی‌توان گفت متن این نامه موضع جریان اصلاحات برای مذاکره با آمریکا است.

یک منبع آگاه در جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ از برگزاری جلسه شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات با محوریت نامه مذاکره مستقیم با آمریکا که برخی از خارج نشینان و شخصیتهای ملی آن را امضا کرده بودند خبر داد. وی افزود: درجلسه مشورتی رییس دولت اصلاحات که با حضور آقای خاتمی و در دفتر ایشان برگزار شد، نامه برخی از چهره های سیاسی، اجتماعی و فعالان سیاسی اصلاح طلب مورد  بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت کلیه اعضا و به خصوص رییس دولت اصلاحات با انتشار این نامه مخالف بودند.

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با روزنامه صبح نو گفت: نفس مذاکره هرگز برای ما خط قرمز نبوده است و از ابتدای انقلاب اسلامی مذاکره با هر کشوری جز رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت می‌شناسیم اما در شرایط فعلی که ترامپ قابل اعتماد نیست و قلدرمابانه جلو می‌رود، مذاکره  درست نیست...ناصری همچنین درباره نامه به آمریکا تاکید کرد: آقای کرباسچی و برخی از افراد اصلاح‌طلب ساکن تهران هم این نامه را امضا کردند اما از سوی دیگر چهره‌هایی این نامه را امضا کرده‌اند که بعضی از آن‌ها سال‌های سال است ‌مواضعی را علیه نظام سیاسی ما دارند و طبیعتاً اگر به من توصیه می‌شد که در کنار آن‌ها امضا کنم قبول نمی‌کردم... در این موقعیت حضور این نامه به گردن‌کلفتی ترامپ اضافه می‌کند و خیلی این نامه در این شرایط تاثیر گذار نیست

 افشای رانت ۱۱۰ میلیاردی در مجلس

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در جلسه علنی امروز طی تذکری شفاهی با تاکید بر ضرورت رعایت شفافیت، اظهار کرد: ما همواره بر شفافیت تاکید کرده‌ایم و در زمان بررسی قراردادهایی چون توتال و پژو هم خواستار شفافیت بودیم اما کسی به این موضوع توجه نکرد و این قرارداد محرمانه ماند.

نماینده مردم محلات با اشاره به اینکه در حال حاضر هم دلار 4200 تومانی را به عده‌ای خاص می‌دهند، اظهار کرد: این افراد با دلار 4200 تومانی اجناسی را وارد می‌کنند و با دلار 8000 تومانی در بازار می‌فروشند که یک رانت 110 هزار میلیارد تومانی از این طریق ایجاد شده است و ده‌ها بابک زنجانی از این راه به وجود آمده‌اند.

آیا میان علی لاریجانی و جامعه مدرسین اختلاف افتاده است؟

شب روزی که قرار بود لایحه FATF در مجلس به تصویب برسد، آیت الله محمدیزدی در تماس تلفنی با علی لاریجانی از او دعوت کرد تا در نشست ویژه جامعه مدرسین حضور یابد و درباره این لایحه صحبت کند. بعدها برخی در محافل سیاسی و رسانه ای تحلیل کردند که در آن جلسه بین علی لاریجانی و جامعه مدرسین شکاف افتاده و این شکاف به حدی است که جامعه مدرسین دیگر از او در انتخابات مجلس سال 98 حمایت نمی کند. آیت الله حسن ممدوحی درباره برخی تحلیل های خبری مبنی بر اختلاف علی لاریجانی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعد از جلسه پیرامون بررسی موضوع FATF  به نامه نیوز گفت: خیر این طور نیست. وی با رد این خبر که «جامعه مدرسین حمایت خود را از علی لاریجانی در انتخابات مجلس آینده بر می دارد»، افزود: نباید غیب گویی کرد. الان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است.

تغییرات در جمنا تایید شد؛ این افراد می روند

سیدمحمد حسینی، عضوشورای مرکزی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح آخرین وضعیت جمنا و در واکنش به برخی حواشی مبنی بر اینکه این جبهه به ایستگاه پایانی رسیده است، اظهار کرد: در مجمع ملی وسراسری جبهه که درنیمه دوم سال برگزارمی شودبا انتخاب اعضای مجمع شورای مرکزی دوم با۳۰عضو شکل خواهد گرفت و افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند ویانمی خواهند در این جبهه فعالیت کنند، جای خودرا به اشخاص تازه‌نفس، فعال وباانگیزه می‌دهند.

 صحبت‌های امام جمعه تبریز درباره بازی ایران در جام جهانی

  ویدئویی از صحبت های جالب امام جمعه تبریز در خصوص  فوتبال و گروه ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ در فضای مجازی منتشر شده است. در این ویدئو حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم ابتدا پیروزی ایران در برابر مراکش در جام جهانی روسیه را تبریک می گوید و ابراز امیدواری می کند که ایران مقابل اسپانیا و پرتغال موفق و پیروز شود.