استاندار خوزستان در همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی در اهواز:
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه ریزگردها از سال 83به تدریج گسترش پیدا کرد ولی دولت ها در آن زمان به این موضوع توجهی نکردند، گفت: این موضوع دولت را بر آن داشت که به طور ویژه به مشکلات خوزستان اهتمام بورزد.
کد خبر: ۶۲۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷ 18 June 2018

 

ریزگردها به آب،‌ برق، خدمات شهری، مبلمان شهری و سلامت مردم آسیب رسانده اند

استاندار خوزستان در همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی در اهواز که پیش از ظهر امروز 28 خرداد 97 در سالن همایش گیت بوستان برگزار شد، با اشاره به اینکه بین بیابان و میزان بارندگی، تبخیر و تعرق رابطه معناداری وجود دارد اظهار کرد: مناطقی که میزان بارندگی کمتر و تبخیر بیشتری باشد مناطق بیابانی ایجاد می شود.

به گزارش"تابناک" وی ادامه داد: در مناطق بیابانی کمبود بارندگی مانع رشد و نمو گیاهان و شرایط لازم برای چرای دام و‌ کشاورزی می شود، از این بابت مناطقی که کمتر از 200 میلیمتر بارندگی داشته باشند مناطق بیایانی هستند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در استان خوزستان حدود 1/2 میلیون هکتار زمین ها بیایانی است، 350 هزار هکتار از زمین های خوزستان شامل شن های روان و عرصه های شنی و حدود 350هزار هکتار کانون های گردوغبار از نوع کفه ای است که در دو دهه اخیر به این کشور اضافه شده است.

شریعتی با بیان اینکه مشکلاتی که در سال های اخیر گریبانگیر این کشور شده است کانون های گردوغبار و ریزگرد می باشد، گفت: از سال 47 اقدامات لازم برای مهار عرصه های شنی و شن های روان انجام شده است و به تدریج در جهت تثبیت این عرصه ها اقدام شده است. سال 95 حدودا 27 هزار هکتار از عرصه های شنی مالچ پاشی و نهال کاری شده است.

وی افزود: آنچه در این سال ها مشکلات جدی برای استان ایجاد کرد کانون‌های گرد و غبار بودند که به دلیل حدود 10 تا 15 سال بی‌توجهی و کم‌توجهی ایجاد شدند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه ریزگردها از سال 83به تدریج گسترش پیدا کرد ولی دولت ها در آن زمان به این موضوع توجهی نکردند، گفت: این موضوع دولت را بر آن داشت که به طور ویژه به مشکلات خوزستان اهتمام بورزد.

شریعتی به مشکلاتی که بر اثر وقوع گردو عبار در سال در سال95 برای مردم خوزستان ایجاد شد اشاره کرد و گفت: در 15 فروردین 96 مصوبه‌ای برای حل مشکلات استان در نظر گرفته شد که یکی از آن‌ها کنترل گرد و غبار و کانون‌های گرد و غبار استان بود که بنا شد با اولویت‌بندی کانون‌های فوق بحرانی و حاد این طرح انجام شود.

وی افزود: 42 هزار هکتار از عرصه‌های استان فوق بحرانی، 100 هزار هکتار کانون‌های حاد و 350 هزار هکتار هم کانون فعال گرد و غبار بودند. نهال‌کاری در کانون‌ها، حفر کانال 45 کیلومتری برای آب‌اندازی به تالاب‌های فصلی که خشک شده بودند، از اقدامات انجام شده هستند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: دولت در سال 95، 30 میلیارد تومان برای حل مشکلات اختصاص داد و در آن سال یعنی در بهمن 95 تا پایان فروردین 96 ، پنج هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار استان زیر کشت رفتند.

وی اضافه کرد: در سال 96 دولت 100 میلیون دلار جهت مبارزه با گرد و غبار اختصاص داد که 70 درصد این اعتبارات در سال 96 به خوزستان اختصاص پیدا کرد. از مهرماه سال 96، ادامه نهال‌کاری آغاز شد و تا اردیبهشت سال 97 توانستیم حدود 15 هزار هکتار کانون ریزگرد را زیر کشت ببریم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده باید 19 هزار هکتار زیر کشت می‌رفت که 4 هزار هکتار باقی مانده در ادامه نهال‌کاری می‌شود گفت: با احتساب 5 هزار هکتار سال 95 در مجموع 20 هزار هکتار کشت نهال انجام شده است. در مجموع نیز در سال‌های قبل در کانون‌های ریزگرد حدود 4 هزار و 505 هزار هکتار نهال‌کاری انجام شده است.

شریعتی عنوان کرد: هفت هزار هکتار زمین آب‌اندازی و مرطوب‌سازی شده است. در سال 97، صد میلیون دلار دیگر برای گرد و غبار استان اختصاص پیدا کرده است. در واقع تمام اعتبار مبارزه با گرد و غبار کشور به خوزستان اختصاص داده شده است. مطالعات گسترده‌ای نیز در سازمان تحقیقات جنگل‌ها انجام شده، تا آسیب‌هایی که به سلامت، اقتصاد و حوزه‌های اجتماعی استان زده شده است، به تدریج ترمیم شود.

وی با بیان اینکه مسأله ریزگردها تنها بحث ریزگرد نیست عنوان کرد: این پدیده موجب آسیب‌هایی به آب،‌ برق، مدیریت خدمات شهری، مبلمان شهری و سلامت مردم شده است و مشکلاتی را برای اقتصاد استان و کشور فراهم می‌کند. کانون‌های ریزگرد به طور ناگهانی و خود به خودی به وجود نیامده‌اند، بلکه ما به زمین بی‌توجهی کرده‌ایم و موجب این مشکلات شده‌ایم. حل مسأله کانون‌های ریزگرد به طور ناگهانی مممکن نیست و برای انجام این کار به زمان نیاز داریم. این حق مردم است که مطالبه‌گری و پرسشگری کنند و ما را موظف بدانند که این مشکلات را برطرف کنیم، ازمردم انتظار داریم در این راه صبوری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار