کارشناس پیوند اعضای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: 15 هزار مازندرانی کارت اهدا عضو دریافت کرده اند.
کد خبر: ۶۲۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸ 21 June 2018

به گزارش تابناک : فاطمه یداللهی با اشاره به این که در علم پزشکی دو نوع مرگ وجود دارد اظهار کرد:یکی از آن ها ایست قلبی که همان مرگ شناخته شده و نوع دوم مرگ مغزی که در ذهن مردم شناخته شده نیست و حدود ۱۰ درصد مرگ را تشکیل می‌دهد؛ در مرگ مغزی بازگشت فرد به زندگی صفر درصد است.

*مرگ مغزی با حالت کما متفاوت است

وی در مورد تفاوت مرگ مغزی و کما خاطرنشان کرد: در مرگ مغزی،سلول‌های مغزی منهدم شده و بافت مغز به یک ماده خمیری شکل تبدیل می شود که غیر قابل ترمیم و برگشت است ولی در کما،اختلال در فعالیت سلول های معروف است، در حالت کما آناتومی سلول‌ها سالم است و امکان بازگشت وجود دارد.

* سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر در ایران با مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند

کارشناس پیوند اعضای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به این که ظاهر فرد مرگ مغزی و کما از دید مردم کاملا یکسان است افزود: سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر در ایران با مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند که حدود دو هزارو 500تا چهار هزار نفر دارای ارگان های قابل اهدا هستند.

*رشد آمار اهدا عضو در سال های اخیر/ ۲۷ هزار نفر بیمار نیازمند پیوند اعضا

یدالهی گفت: متاسفانه فقط سالانه حدود ۷۰۰ نفر از آمار به اهدا عضو می رسد، هرچند وضعیت اهدای عضو خانواده ها در سال ۱۳۸۴، ۵۰ درصد بوده و با کمک ارگان های مختلف و فرهنگ‌سازی رسانه ها در سال ۹۴ به ۸۰درصد رسیده است.

وی تصریح کرد : در ایران ۲۷ هزار نفر بیمار نیازمند به عضو وجود دارد که روزانه ۷ تا ۱۰ نفر آنها به علت عدم وجود ارگان مناسب پیوندی فوت می‌کنند

*عدم رضایت خانواده ها مهم ترین چالش یش روی اهداعضو در کشور

کارشناس پیوند اعضای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد مهم ترین علت کمبود ارگان‌های پیوندی خاطرنشان کرد: مهم ترین علت کمبود ارگان‌های پیوندی عدم رضایت خانواده ها به اهدای عضو به دلیل ضعف آگاهی عمومی از مرگ مغزی و اهدا عضو است

یداللهی همچنین افزود : شروع فعالیت های واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در شهریور ماه سال ۸۷بوده و واحد فراهم آوری دانشگاه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت خود را آغاز نموده است.

وی با تشویق مردم به اهدای عضو و عضویت در دریافت کارت عضویت اهدای عضو خاطرنشان کرد:از سال ۸۷ تا سال ۹۷ اهدای عضو ۱۷۶ مورد بوده است و این نشان از اقبال عمومی به فرهنگ سازی این پدیده‌ انسان دوستانه است.

*بیشترین اهداکنندگان عضو در مازندران از شهرهای ساری و آمل بوده اند

این مسئول با اشاره به این که تاکنون از سه مورد مرگ مغزی در مراکز فراهم آوری امام خمینی ساری ۵ پیوند کلیه انجام شدتصریح کرد:سن اهدا کنندگان از ۱۰ تا ۵۷ سال بوده و بیشترین اهدا کننده از شهرستان های ساری و آمل بوده است.

یدالهی گفت: مرکز درمانی استان مازندران دارای ۲۹ بخش آی سیوبا ۲۹۶ تخت، ۱۰ پزشک تایید کننده و ۳۴پرستار هماهنگ‌کننده است و ۱۷ بازرسی در این مرکز حضور فعال دارند.

*اعلام آمادگی 15 هزار در مازندران برای اهدا عضو در صورت مرگ مغزی

وی با اشاره به این که در مرکز بیمارستان ۱۷ شهریور آمل، ولیعصر قائمشهر،آیت الله طالقانی چالوس،امام خمینی(ره) ساری و شهید رجایی تنکابن،کمیته پزشکی تایید کننده مرگ مغزی تشکیل شده است خاطرنشان کرد: ۱۷۶ بیمار مرگ مغزی استان جان ۹۳۳ بیمار نیازمند از مرگ حتمی نجات دادند.

کارشناس پیوند اعضای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: اعضای اهدا شده شامل قلب، ریه، کبد،کلیه ها قرنیه چشم، دریچه قلب، استخوان و غیره بوده است که حدود ۱۵ هزار نفر در استان جهت اهدای عضو در صورت مرگ مغزی اعلام آمادگی کردند.

یدالهی در مورد چگونگی فرآیند اهدای عضو را نشان کرد: مرگ مغزی در صورت وجود کارت های اهدای عضو یا غیر در وصیت نامه قانونی با رضایت بستگان بررسی‌های لازم در ارتباط با سلامت از اعضای اهدا صورت می‌گیرد.

*برای اهدا عضو هیچ گونه مبلغی به خانواده ها داده نخواهد شد

وی با بیان این که خانواده‌های اهداکننده بابت اهدای عضوی هیچ گونه مبلغی دریافت نمی نمایند و گیرندگان اعضای پیوندی نیز بابت عضو دریافت شده هزینه ای نمی‌پردازند بیان کرد: هزینه انتقال بیمار به واحد فراهم آوری و نگهداری در آن بیمارستان و ترخیص به عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده و هیچ گونه تغییر ظاهری در جسد پس از اهدای اعضای ایجاد نمی شود.

کارشناس پیوند اعضای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: مراجع عظام تقلید، اهدای عضو و پیوند به بیماران نیازمند را جایز شمرده اند.

*اهدا عضو امری کاملا قانونی است

وی با اشاره به این نکته که اهدای عضو بر اساس قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده با بیمارانی که مغز مرگ مغزی آنان مسلم بوده براساس مصوبه سال ۷۹ مجلس شورای اسلامی امری قانونی است یادآور شد:پس از هر حادثه تمامی تلاش‌ها و اقدامات طبی جهت حفظ سلامت و احیای بیمار صورت می گیرد و تنها پس از بررسی‌های همه‌جانبه و موشکافانه توسط گروه‌های پزشکی مرگ مغزی بیمار اعلام می شود.

یدالهی در مورد بیماری های زمینه ای که مانع اهدای عضو می شود خاطرنشان کرد: بیماری های زمینه ای مانند ایدز و برخی از بدخیمی ها مانع از اهدای عضو می شود که البته همه شرایط در زمان فوت شخص مجددا ارزیابی می‌شود.

*داشتن کارت اهدای عضو تأثیری در کیفیت مراقبت های پزشکیندارد

کارشناس پیوند اعضای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندراندر پاسخ به این که آیا داشتن کارت های اهدای عضو تأثیری در کیفیت و مراقبت های پزشکی در زمان حادثه خواهد داشت افزود: داشتن کارت اهدای عضو تأثیری در کیفیت مراقبت های پزشکی نداشته و در زمان حادثه تمامی اقداماتی که برای حفظ جان بیمار لازم است انجام خواهد شد.

وی با اشاره به این که امکان اهدای عضو فقط زمانی در نظر گرفته می شود که هیچ اقدام نجات‌بخشی امکانپذیر نبوده و مرگ مغزی تایید شده باشد گفت: تیم پزشکان درمانگر از تیم پزشکان تشخیص دهنده مرگ مغزی کاملا مجزا است.

یدالهی با اشاره به اینکه مردم با اهدای عضو می توانند در زندگی فردی که در انتظار پیوند عضو قرار دارد تفاوت ایجاد کنند، تصریح کرد: افراد می‌توانند جهت دریافت کارت اهدای عضو پس از مرگ مغزی، شخصا با به همراه داشتن تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامهبه دانشگاه علوم پزشکی مازندران، معاونت درمان واحد بیماری های خاص مراجعه و پس از دریافت کارت در لیست متقاضیان قرار گیرند.

وی در مورد این که چگونه می توانیم اهدا کننده عضو باشیم افزود: افراد با مراجعه به مراکز ذیربط و صدور کارت های اهدا پس از مرگ مغزی، قید در وصیت نامه قانونی و آگاه کردن خانواده در زمان حیات و ترغیب آنان به رضایت از این امر پس از مرگ مغزی و مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی ملی www.ehda.center اقدام به دریافت کارت های اهدای عضو به صورت آنلاین نمایند.

 

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار