دووميداني‌كاران پرتوان استان قم با كسب بيشترين و مرغوب‌ترين مدال‌ها بالاتر از ديگر رقبا عنوان قهرماني پيكارهاي رده سني بزرگسالان ايران در سال 1397 را به خود اختصاص دادند.
کد خبر: ۶۲۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱ 22 June 2018

 

به گزارش تابناک قم، هت‌تریک اصطلاحی ورزشی محسوب می‌شود که علاقمندان به ورزش آن را به عنوان واژه‌ای به معنی سه بار متوالی کسب موفقیت، امتیاز یا گلزنی در رشته پرطرفدار فوتبال می‌شناسند اما این لغت نخستین‌بار در ورزش کریکت برای توصیف بازی‌های موفق اچ‌اچ استفنسن بازیکن اهل کشور انگلیس در سال ۱۸۵۸ و نخستین‌بار در سال ۱۸۷۸ در منابع چاپی مورد استفاده قرار گرفته است.

اکنون واژه هت‌تریک در ورزش‌های دیگر نیز به کار می‌رود و خبرنگار فارس به واسطه کسب سومین قهرمانی متوالی دوومیدانی‌کاران قم در مسابقات کشوری سال 1397، این عنوان را با عنوان هت‌تریک قمی‌ها به کار برد، موفقیتی که کسب آن در تاریخ دوومیدانی قم سابقه نداشته است.

نریمان: سرمایه‌گذاری در رده‌های پایه عامل پیشرفت دوومیدانی قم است

رئیس گروه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای اداره کل ورزش و جوانان استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: هر ساله رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی کشور در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان با حضور چهره‌های شاخص این رشته از استان‌های مختلف در سطحی بالا از نظر کمی و کیفی برگزار می‌شود و دوومیدانی‌کاران قم نیز در سال‌های اخیر همواره پای ثابت کسب اکثر مدال‌های این رویداد بوده‌اند.

حمید نریمان یاد آور شد: دوومیدانی به عنوان رشته مادر و یکی از ورزش‌های موفق در استان قم، به واسطه سرمایه‌گذاری در رده‌های سنی پایه روز به روز، بلکه سال به سال، بیشتر از قبل در مسیر موفقیت گام بر می‌دارد و امسال در رقابت با استان‌های مطرح و شاخص دوومیدانی ایران سه قهرمانی متوالی در مسابقات نوجوانان، جوانان و بزرگسالان دوومیدانی کشور به نام خود ثبت کرده است.

قهرمانی قم در مسابقات 97 جوانان کشور

هفته اول اردیبهشت ماه امسال بود که مسابقات دوومیدانی قهرمانی جوانان ایران با رقابت 230 دوومیدانی‌کار از استان‌های سراسیر کشور در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب تهران به انجام رسید و در پایان تیم هیأت دوومیدانی قم با کسب 9 مدال شامل دو طلا، پنج نقره و یک برنز قهرمان شد.

در رشته پرش با نیزه این مسابقات مدال‌های نقره و برنز به سیدعلی حسینی و محمدعلی زابلی از قم تعلق گرفت، علی قاسم‌بابایی در رشته 200 متر قهرمان و در رشته 100 متر نایب‌قهرمان شد، ضمن اینکه علی کشاورز در رشته 110 متر با مانع دومین مدال طلا را نصیب تیم قم کرد.

در رشته 1500 متر محمد دادالله‌زهی از قم با زمان چهار دقیقه و هشت ثانیه و 93 صدم ثانیه سوم شد و به مدال برنز رسید، در رشته پرتاب وزنه محمدتقی مهرعلی از قم با پرتابی به میزان 16 متر و 55 صدم سانتیمتر نایب قهرمان شد و در رشته چهار در 100 متر امدادی تیم قم با زمان 43 ثانیه و 27 صدم ثانیه عنوان نایب‌قهرمانی را به دست آورد.

قم قهرمان دوومیدانی 97 نوجوانان ایران

دهه دوم اردیبهشت ماه سال جاری نوبت به دوومیدانی‌کاران جوان قم رسید تا در رقابت با برترین‌های این رده سنی از استان‌های دیگر، هفت مدال انفرادی و 49 امتیاز تیمی کسب کرد تا بالاتر از دیگر رقبای خود دومین قهرمانی متوالی دوومیدانی ایران را کسب کند.

در واقع بعد از افتخار آفرینی پسران دوومیدانی قم در پیکارهای رده سنی جوانان کشور و دست‌یابی به سکوی نخست این مسابقات، در شهر سنندج نوبت به درخشش دوومیدانی‌کاران مستعد رده سنی نوجوانان قم رسید تا با اقتدار همانند تیم جوانان قم قم رتبه نخست کشور را به ارمغان بیاورند.

در رشته پرش با نیزه این مسابقات علی‌محمد زابلی از تیم هیأت قم در جایگاه نخست ایستاد، در رشته 200 متر علی قاسم‌بابایی از تیم هیأت دوومیدانی قم مدالی به رنگ نقره برای تیم هیأت قم به ارمغان آورد، ضمن اینکه نشان برنز همین رشته به دیگر نماینده قم یعنی محمدباقر محمدی رسید.

در رشته امدادی تیم هیأت دوومیدانی قم بالاتر از دیگر رقبای خود قهرمان شد، در رشته 100 متر علی قاسم‌بابایی قهرمانی دیگری را کسب کرد، در شرایطی که محمدباقر محمدی دیگر نماینده قم با زمان 10 ثانیه و 97 صدم ثانیه روی سکوی نایب‌قهرمانی جای گرفت و در رشته پرتاب وزنه سیدعلی هاشمی نقره‌ای شد.

سکوی نخست بزرگسالان 97 ایران در چنگ قمی‌ها

بعد از قهرمانی نوجوانان و جوانان دوومیدانی‌کار قم در مسابقات کشوری سال 1397، موفقیت‌های این رشته مدال‌آور با درخشش بزرگسالان این رشته ادامه پیدا کرد و تیم قم در پیکارهای بزرگسالان ایران با کسب بیشترین مدال طلا، نقره و برنز سومین قهرمانی متوالی سال جاری را نصیب ورزش قم کرد.

این در شرایطی است که مسابقات دوومیدانی قهرمانی کشور با رقابت 200 دوومیدانی‌کار از استان‌های سراسر ایران به میزبانی هیأت دوومیدانی استان خراسان رضوی در مجموعه ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد مقدس به انجام رسید و با قهرمانی تیم قم به پایان رسید.

قهرمانی ملک‌پور در 400 متر با مانع

در رشته 400 متر با مانع این پیکارها که حد نصاب حضور در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا 50 ثانیه و 20 صدم ثانیه بود، رضا ملک‌پور از تیم هیأت دوومیدانی قم با زمان 50 ثانیه و 92 صدم ثانیه ضمن ثبت یک رکورد جدید ملی موفق به کسب مقام نخست و مدال طلا شد.

اسحاقی: دوومیدانی قم رکورددار استان‌های سراسر کشور شد

مربی تیم منتخب هیأت دوومیدانی استان قم به خبرنگار فارس گفت: یکی از جالب‌ترین نتایج در مسابقات سال 1397 دوومیدانی بزرگسالان قهرمانی کشور در رشته پرش با نیزه رقم خورد، رشته‌ای که رکورددار آن در بیش از یک دهه اخیر محمدمحسن ربانی قهرمان سرشناس استان قم است و این دوومیدانی‌کار با بازگشت مجدد خود به میادین بار دیگر قهرمان این رشته شد.

محمدرضا اسحاقی با بیان اینکه ربانی بازگشت با شکوهی به میادین داشت، در ادامه یاد آور شد: این ورزشکار پرتوان که حدود سه سال قبل رسما از حضور در میادین رسمی این رشته رسما خداحافظی کرد و به جرگه مربیان این رشته پیوست و از قضا مربی پرش‌های تیم ملی دوومیدانی ایران شد، در پرش با نیزه مسابقات سال 97 قهرمانی کشور که حد نصاب حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا پنج متر و 45 سانتیمتر بود، با پرشی به میزان چهار متر و 20 سانتیمتر به مقام نخست و عنوان قهرمانی دست یافت.

وی تصریح کرد: دوومیدانی قم با کسب سه قهرمانی متوالی در مسابقات نوجوانان، جوانان و بزرگسالان سال 1397 کشور، نخستین استان در دوومیدانی ایران است که توانسته این موفقیت را به خود اختصاص بدهد، هرگز دیگر استان‌های کشور این دستاورد بزرگ را تجربه نکرده‌اند.

اسکندری روی سکوی سوم پرتاب وزنه

یکی از امیدهای دوومیدانی قم برای کسب مدال از پیکارهای این دوره، محمدحسین اسکندری قهرمان رشته پرتاب وزنه بود، ورزشکاری که برای رسیدن به حد نصاب 19 متر و 60 سانتیمتری حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا با حریفان خود به رقابت پرداخت اما بعد از نمایندگان خراسان‌رضوی و کرمانشاه با رکورد 18 متر و 66 سانتیمتر روی سکوی سوم ایستاد و نشان برنز را به خود اختصاص داد.

نایب‌قهرمانی زرعکانی در پرش ارتفاع

در مسابقات رشته پرش ارتفاع این پیکارها نیز افتخاری دیگر در کارنامه دوومیدانی قم به ثبت رسید، در شرایطی که حد نصاب این رشته برای کسب سهمیه حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا دو متر و 28 سانتیمتر بود، آرین زرعکانی از تیم هیأت دوومیدانی قم با رکورد دو متر و سه سانتیمتر نایب‌قهرمان شد.

مقام اولی دوومیدانی کاران قم در رشته امدادی

دیگر موفقیت تیم منتخب هیأت دوومیدانی قم در مسابقات رشته چهار در 100 متر امدادی رقم خورد و دوومیدانی‌کاران قم در این ماده با ثبت زمان 41 ثانیه و 57 صدم ثانیه بالاتر از تیم‌های هیأت اصفهان و کیش موفق به کسب مقام نخست و عنوان قهرمانی این رقابت‌ها شد.

5 مدال قمی‌ها برای تصاحب سکوی نخست دوومیدانی ایران

در پایان رقابت بیش از 200 دوومیدانی‌کار حاضر در مسابقات سال 1397 قهرمانی رده سنی بزرگسالان دوومیدانی ایران در مشهد، تیم هیأت دوومیدانی قم با کسب پنج مدال شامل سه نشان طلا، یک نقره و یک برنز قهرمان شد و تیم‌های مدعی فارس و کرمانشاه دوم و سوم شدند.

رضایی: قم را جزو مدعیان اصلی قهرمانی دوومیدانی کشور بدانید

رئیس هیأت دوومیدانی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: قبلا هم گفته بودم که کسب عنوان قهرمانی در میادین کشوری برای ما کاملا عادی است چون توانمندی بسیار بالایی داریم و سه قهرمانی ما در سال جاری این موضوع را به خوبی اثبات کرد.

علی رضایی با تاکید بر اینکه دونده‌های قم به دنبال سکوهای بین‌المللی هستند، در پایان اظهار کرد: از این به بعد دوومیدانی قم را همواره جزو یکی از مدعیان اصلی کسب مقام قهرمانی کشور بدانید، ما از امسال به دنبال کسب مقام و افتخار از میادین برون‌مرزی هستیم و امیدوارم در این مسیر همچنان شاهد انگیزه بالا و اعتماد به نفس دوومیدانی‌کاران هم‌استانی برای رسیدن به این مهم باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار