«رضوان عقیل» مقاله نویس روزنامه «النهار» لبنان به فشارهای عربستان سعودی در فرایند تشکیل دولت لبنان اشاره کرد و گفت: رخدادهای سال گذشته همچون استعفای اجباری «سعد الحریری» در ریاض باعث شده وی هنوز از کابوس سعودی ها رها نشود.
کد خبر: ۶۲۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷ 22 June 2018

به گزارش تابناک : الحریری که چند هفته ای است مامور تشکیل کابینه جدید لبنان شده، سخت مشغول رایزنی است. 
در این میان برخی از دشوار نبودن شرایط برای تشکیل دولت می گویند و برخی نیز با اشاره به برخی موانع از جمله فشارهای خارجی و سهم خواهی ها، این روند را دشوار می دانند.

*دشواری های پیش رو
عقیل به پیچیدگی ها و دشواری های تشکیل دولت در لبنان اشاره کرد و گفت: از روز نخست با وجود کسب حمایت 111 نماینده از سعد الحریری برای نخست وزیری، تا همین حالا مشکل بر سر جزئیات و چندین گره است و هر گروه خواستار تعداد وزارتخانه بیشتری است و این در لبنان مهمتر است. همواره عادت بوده که هر گروهی، تعداد بیشتری کرسی وزارتی مطالبه کند و خود را دارای حمایت بخش وسیعی بداند. ما از توافقنامه «طائف» دیگر مخالف جدی در دولت نداریم و مجالس تبدیل به یک پارلمان صرف شده اند.

*فشارهای عربستان سعودی
وی یکی از مشکلات در روند تشکیل دولت در لبنان را فشارهای خارجی عنوان و خاطرنشان کرد: فشارهای منطقه‌ای وجود دارد. من در روزنامه النهار نوشتم که الحریری با تصمیم نمایندگان و فراکسیون ها، مامور به تشکیل کابینه شد اما هنوز در انتظار تصمیم سعودی ها در این زمینه است. همانطور که می دانیم الحریری به مسکو رفت و دیداری نیز با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی داشت.
عقیل افزود: باید اعتراف کنیم که رضایت نداشتن عربستان سعودی در تشکیل دولت، این روند را با مشکل و گره روبرو خواهد کرد. الحریری از کابوس سعودی ها رهایی نیافته است و تجربه استعفا و بازداشت او را در ریاض که چند ماه پیش رخ داد همه ما می دانیم.
روزنامه نگار لبنانی تاکید کرد: سعودی ها با قدرت در روند تشکیل دولت حضور دارند. حتی 8 تن از نمایندگان سنی مخالف با سعد الحریری، با درخواست سفارت عربستان سعودی در لبنان، او را به عنوان نخست وزیر به رئیس‌جمهوری پیشنهاد کردند. فقط دو نفر از نمایندگان سنی مذهب بودند که نام او را اعلام نکردند؛ یعنی «اسامه سعد» و «جهاد الصمد». به نظرم نخست وزیر ما دست بسته است هرچند او به این امر اعتراف نکند.

*خواسته های سعودی
عقیل در ادامه گفت و گو با ایرنا به تشریح خواسته های عربستان در فرایند تشکیل دولت لبنان اشاره کرد و یکی از آنها را افزایش سهم حزب «نیروهای لبنانی» (القوات اللبنانیه) به رهبری «سمیر جعجع» دانست.
نویسنده روزنامه النهار گفت: عربستان سعودی برای حزب نیروهای لبنانی سهم چشمگیری میخواهد تا با این کار از دستیابی حزب الله به پست های وزارتی اساسی جلوگیری کند. 
وی ادامه داد: سعودی ها تلاش دارند تا بر موضوع بیانیه وزارتی هم فشار وارد کنند تا منجر به ذکر سه ضلعی «ارتش، ملت و مقاومت» در این بیانیه نشود. البته آنها مطالبات دیگری هم دارند که تا کنون روشن نشده است بویژه اینکه از دیدار آنها با «ولید جنبلاط» رهبر حزب «سوسیالیست ترقی خواه» در ریاض اطلاعاتی در دست نیست.
عقیل در عین حال گفت که عربستان سعودی نمی تواند مانع حضور و مشارکت حزب الله در دولت باشد؛ همانطور که گروه مقابل نمی تواند و به نوعی هر دو از این بابت خیالشان راحت است که فراکسیون هایی با تعداد بالا دارند که در واقع نماینده بخش وسیعی از مردم هستند.

*موقعیت قرمز
وی با بیان اینکه ماموریت الحریری آسان نیست گفت: اگر در خلال یک هفته آینده وی موفق نشود که کابینه اش را تشکیل دهد، وارد موقعیت قرمز خواهیم شد. یعنی مهلت برای تشکیل دولت به پایان می رسد و شاهد اقدامات اجرایی جدیدی خواهیم بود.
عقیل همچنین نخستین زیان دهنده بزرگ از تاخیر در تشکیل دولت را رئیس جمهوری عنوان کرد. 

*موانع داخلی
نویسنده روزنامه النهار در ادامه به چالش های داخلی در روند تشکیل دولت اشاره کرد و گفت: نخستین گروه در میان مسیحیان به خاطر سهم خواهی حزب نیروهای لبنانی است که چهار کرسی وزارتی طلب می‌کند و این را «جبران باسیل» رهبر حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» رد کرده است و می‌خواهد حجم آنها را بزرگ نکند.
عقیل افزود: به نظرم حزب نیروهای لبنانی نیازی به حمایت خارجی برای دستیابی به یک سهم متوازن ندارد. آنها 25 نماینده دارند و این یعنی الحریری نمی‌تواند در تشکیل کابینه بی نیاز از آنها باشد. به نظر من، به نفع همه البته به استثنای فراکسیون «لبنان قدرتمند» به ریاست باسیل است که چهره های مسیحی متنوعی در دولت آینده ببینیم؛ هم از حزب نیروهای لبنانی هم از جریان المرده و هم الکتائب. اگر اینگونه نباشد سهم بیشتر در دولت آینده به باسیل می رسد و این باعث می شود او حجم و تاثیر زیادی در صحنه سیاسی بدست آورد و آنگاه باسیل قدرتمندترین خواهد بود.
وی دومین چالش و گره را موضوع سنی های هشتم مارسی عنوان کرد و گفت: الحریری با این حجت که نمایندگان سنی پیروز در انتخابات که در لیست های مخالف او قرار داشتند، یکی و متحد نیستند، ترجیح می دهد که با رئیس جمهوری تبادل وزرا کند. به این معنی که وزیر سنی بدهد و مسیحی بگیرد و خود را از این بازی و فشار سنی ها رها کند. باید این را هم بگوییم که حزب الله و جنبش امل بر ایفای نقش سنی های هشتم مارسی اصرار دارند.
عقیل درباره نقش احزاب شیعی در دولت آینده گفت: درباره نقش شیعی بحثی نیست؛ حزب الله و امل شش کرسی وزارتی دارند. اما نکته جدید اصرار حزب الله برای گرفتن یک وزارت اصلی و سهم اساسی است. حزب الله خواهان گرفتن یکی از وزارت های بهداشت، کار، ارتباطات و نیرو است.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار