استاندار:
استاندار خراسان شمالی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان که با حضور وزیر کشور و هیئت همراه برگزار شد، کاهش نرخ بیکاری، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، ایجاد اشتغال فراتر از تعهد ملی را مهم ترین اتفاقات و دستاوردهای اقتصادی خراسان شمالی در سال ۹۶ قلمداد کرد.
کد خبر: ۶۲۲۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴ 22 June 2018

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی در این نشست تخصصی اظهار داشت: نرخ بیکاری خراسان شمالی در سال ۹۶ نسبت به سال گذشته ۱.۵ درصد کاهش یافت و استان به جایگاه چهارم در شاخص کاهش نرخ بیکاری دست یافت
وی افزود: استان توانست سال گذشته در سه فصل متوالی تابستان، پاییز و زمستان رتبه نخست در نرخ مشارکت اقتصادی را به دست آورد و در مجموع خراسان شمالی در سال ۹۶ با ۴۵.۳ درصد نرخ مشارکت اجتماعی در جایگاه نخست کشوری در این شاخص قرار گرفت.
وی ادامه داد: ضریب جینی استان نیز نسبت به میانگین کشوری پایین تر است اما با تمامی این تفاسیر پایین بودن درآمد سرانه مردم موجب شده است تا این اقدامات در دید مردم ملموس نباشد بنابراین افزایش درآمد سرانه مردم از اولویت های استان در سال جاری است.
وی تصریح کرد: جایگاه استان در درآمد سرانه مردم به لحاظ شهری رتبه ۱۳ و حدود ۷۰ درصد درآمد سرانه کشوری است که باید تلاش کنیم در گام نخست به متوسط کشوری و سپس به رتبه های بالاتر دست یابیم.
صالحی مطرح کرد: بالارفتن نرخ مشارکت اقتصادی هم زمان با کاهش نرخ بیکاری، کاری سخت و دشوار است که طی گزارش وزارت کشور در سال گذشته سه استان این دو ویژگی را توامان با هم داشتند که خراسان شمالی یکی از آن هاست و در نامه ای از سوی ریاست جمهوری از اقدامات و دستاوردهای اجتماعی و اقتصادی استان قدردانی شد.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در ادامه سخنان خود به وضعیت اشتغال استان اشاره داشت و گفت: سال گذشته سهمیه ابلاغی استان در طرح ملی اشتغال فراگیر ۸۶۸۰ نفر و هدف گذاری استان ایجاد شغل برای ۱۰ هزار نفر بود که تا پایان سال ۹۶ بر اساس آمار و ارقام برای ۱۲۳۲۸ نفر شغل ایجاد شد که ۱۰۱۶ نفر به دلیل رکود یا تعطیلی واحدهای تولیدی از چرخه کار خارج شدند بنابراین شغل خالص ایجاد شده ۱۱۳۱۲ نفر بود یعنی 142 درصد نسبت به وظیفه و 123 درصد نسبت به هدفگذاری موفق بوده ایم. صالحی ادامه داد: برای سال 97 نیز سهمیه استان ایجاد شغل برای 9291 نفر ولی هدفگذاری ما 11 هزار نفر است که تاکید کردیم حداقل 1000 شغل باید مربوط به حوزه آی تی و فناوری اطلاعات باشد.
وی در ادامه به امتیازهای استان در حوزه اقتصادی اشاره داشت و گفت: طرح جامع سرمایه گذاری استان با هدف ورود سرمایه گذاران بیشتر آماده شده است و سرمایه گذار بر اساس آن می تواند منطقه مناسب سرمایه گذاری را متناسب با نیاز خود به زمین، انرژی و ... شناسایی کند.
وی ادامه داد: خراسان شمالی با نگاه توسعه ای خواستار مراوده با کشورهای همسایه است و از وزارت کشور و وزارت امور خارجه می خواهیم بر اساس موقعیت جغرافیایی و شرایط خراسان شمالی فهرستی از استان ها و شهرهای دیگر کشورها را برای هدفگذاری و افزایش آمد و شدها به ما ارائه دهند.
صالحی در خصوص اخذ مجوزهای سرمایه گذاری خارجی هم خاطرنشان کرد: در این حوزه مانند گذشته تلاش خواهیم کرد و یادآور می شوم برای هیچ یک از سرمایه گذاران فرش قرمز پهن نکرده ایم و با احراز هر گونه تخلف از ادامه فعالیت آنان جلوگیری می کنیم.
وی با بیان این که خراسان شمالی، استانی سرشار از معادن است، تصریح کرد: جلسات شورای معادن با هدف حمایت از معادن استان تشکیل می شود و در تعداد تشکیل جلسات این شورا در سال 96 رتبه ششم در جایگاه ششم کشوری قرار گرفتیم و همچنین در نشست شورای برنامه ریزی استان اعتبار مربوط به انتقال برق و راه دسترسی به تمامی معادن استان را مصوب کردیم.
مقام ارشد استان به روند اجرای طرح ملی اشتغال پایدار روستایی و عشایری هم اشاره داشت و گفت: با مساعدت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتبار اعلام شده در این بخش برای خراسان شمالی 100 درصد یعنی 370 میلیارد تومان است و عملکرد بانک های استان در میزان تسهیلات پرداخت شده به لحاظ نسبی خوب و در جایگاه سوم کشوری قرار داریم اما به لحاظ عدد مطلق قابل قبول نیست و تاکید می کنم طرح های استان فراوان اما ارزان قیمت است.
استاندار در ادامه به اعلام سیاست ها و برنامه های عملیاتی استان در سال جاری و تا پایان دولت دوازدهم یعنی سال 1400 پرداخت و مطرح کرد: در چهلمین سالگشت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی 263 طرح با اعتبار 135 میلیارد تومان در خراسان شمالی به بهره برداری می رسد و طرح هایی با افزایش بهره وری آب از اولویت های این پروژه هاست.
صالحی افزود: بهره وری آب بخش کشاورزی در ابتدای دولت تدبیر امید در خراسان شمالی 37 درصد بود و اکنون به 42 درصد رسیده است و هدف گذاری استان افزایش این میزان به 60 درصد تا پایان دولت یعنی سال 1400 است. وی بیان داشت: واگذاری طرح های تملک دارایی سرمایه ای و حمایت از طرح های اشتغالزای بخش خصوصی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد از محل تبصره 18 از دیگر سیاست های استان است.
وی با بیان اینوکه هدف های بزرگ با گام های کوچک را پایه گذاری کردیم، تصریح کرد: در نظر داریم تا بسیاری از روستاهای استان تا پایان سال 1400 فاقد بیکار باشند و در این راستا ایجاد و معرفی 24 روستای هدف گردشگری، بدون بیکار و سبز را در شهرستان های 8 گانه استان در هفته دولت امسال هدف گذاری کردیم.
ایجاد پارک ویژه بانوان در مراکز 8 شهرستان تا هفته دولت سال جاری و ایجاد تونل سبز ورودی به طول 2 کیلومتر در مبادی ورودی شهرستان های استان تا پایان دولت دوازدهم از دیگر هدف گذاری های اعلام شده از سوی صالحی بود.
استاندار خراسان شمالی در ادامه به بیان انتظارات استان از وزارت کشور پرداخت و گفت: بجنورد تنها مرکز استان فاقد نردبان آتش نشانی است و ما خواستار توجه به تکمیل و تجهیز ماشین آلات این حوزه در استان هستیم.
صالحی افزود: در ستاد ملی بازآفرینی شهری مصوباتی ویژه خراسان شمالی وجود دارد که خواستار تحقق تعهدات وزارت کشور در این مصوبات هستیم تا شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.
وی اذعان داشت: اعلام وزارت کشور در سال 93 مبتنی بر این که خراسان شمالی به لحاظ جغرافیایی در طرح توسعه سرمایه گذاری غرب و شرق کشور قرار گرفته است، برای ما امید بخش بود اما تاکنون استان از مواهب این مصوبه بهره مند نشده است و درخواست استان از وزارت کشور توجه به این موضوع است.
تکمیل و تجهیز سالن چند منظوره مرکز مدیریت بحران استان، خرید و تجهیز ایستگاه آتش نشانی اطفاء حریق مراتع و جنگل ها، تقویت ناوگان اتوبوسرانی شهرداری بجنورد، احداث خط بی آر تی به مقصد سایت ارکان برای تسخیل تردد دانشجویان، اجرای سند توسعه اجتماعی استان، اجرای طرح بازمعماری شهر شیروان، کمک به برقراری پروازهای مستمر در بجنورد، کمک به احیای مصوبات مرتبط با بازارچه مرزی پرسه سو، پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستایی برای بازسازی و بهسازی دامداری ها با توجه جمعیت بالای روستایی در استان، تجدید تبصره 3 قانون بودجه سال 95برای بخشودگی جرایم تا سقف 100 میلیون تومان در سال جاری و نهایتا پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به شهرک های صنعتی از دیگر درخواست های استاندار از وزارت کشور بود.
صالحی همچنین در این نشست به اثرات مثبت برجام در کشور اشاره داشت و گفت: افزایش حقوق کارگران بیش از نرخ تورم اعلامی، کاهش نرخ بیکاری، تورم تک رقمی، تسریع در تکمیل پروژه های پارس جنوبی، رشد اقتصادی مثبت، طرح تحول سلامت و ارتقای امید اجتماعی، خروج پروژه هسته ای ایران از شورای امنیت سازمان ملل، تبدیل اجماع جهانی علیه ایران به اتفاق جهانی از موضوعاتی بود که در سایه برجام اتفاق افتاد.
وی مطرح کرد: اقتصاد مقاومتی راهبردی برای توسعه اقتصادی کشور است که تکیه بر ویژگی های اقتصاد مقاومتی که مهم ترین آن ها درون زا و برونگرا بودن است و تولیدات داخلی باید با کیفیت و قیمت رقابتی به بازار عرضه شود و امسال هم از سوی مقام معظم رهبری سال حمایت از کالای ایرانی معرفی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار