ترکیه درحال انجام انتخاباتی تاریخی است و به نظر می رسد اهریمن نمایی از رجب طیب اردوغان جماعتی را متشکل کرده که می توانند پیاده نظام یک کودتای مخملی دیگر باشند.

انقلاب گل ‘سرخ` گرجستان در سال ۲۰۰۳ فصلی نو از براندازی دولت ها را گشود که چندین کشور به مکافات تکرار الگوی آن دچار شدند. سال ۲۰۰۴ این تکنیک در انقلاب نارنجی اوکراین آزموده شد که طی آن رهبر کودتا در اقدامی آگاهانه با یک بغل گل سرخ به تجربه گرجستان ادای احترام کرد. سال ۲۰۰۵ نوبت به قرقیزستان رسید و کودتا نام از لاله زار گرفت و به انقلاب گل لاله معروف شد!

قلیچدار اوغلو رهبر حزب اصلی اپوزیسیون خود به کناری نشسته و یک مبارز بی پروا و پرخاشگر را به مصاف اردوغان فرستاده است. اکنون در ترکیه نیز گل میخک ‘سرخ` در دستان «محرم اینجه» آنچنان بزرگنمایی می شود که تردیدی نیست استفاده از وجه نمادین آن هدف کمپین آتاتورکیست ها است تا شاید جبهه مخالفین اردوغان را ساماندهی کنند. در ترکیه میخک محبوبیت دارد و همچنین مرسوم است کارگران در روز نخست ماه مه گل میخک به دست می گیرند اما امروزه گل میخک سرخ در ترکیه نماد جنبش مخالفان اردوغان در ماجرای پارک گزی محسوب می شود که از ۳۱ ماه مه ۲۰۱۳ اعلام وجود کرد. پس از آن سیاسیون مخالف اردوغان همواره کوشیده اند از این نماد برای نشان دادن ضدیت با اردوغان استفاده کنند و اکنون گردهمایی های حزب جمهوری خواه خلق بدون نمایش میخک سرخ سر نمی شوند! اینکه این نماد کارکرد گل های سرخ دیگر را تکرار کند به چیدمان تکه های دیگر پازل ارتباط دارد!

گفته می شود که انتخابات بستر مشترک کودتاهای مخملی است. اپوزیسیون اردوغان پیرو الگوی تکراری کودتاهای مخملی پیشاپیش مدعی هستند که برنامه ریزی برای تقلب بزرگ انجام شده و هشدار می دهند که اگر صد ها هزار ناظر انتخاباتی خارجی به کمک نیایند آخرین فرصت رهایی از دیکتاتوری اردوغان از دست خواهد رفت! شگفت اینکه برخلاف همه نظر سنجی های پیش از این که اردوغان را در رقابت ریاست جمهوری پیروز نشان می داد، برخی جراید و رسانه های غربی ناگهان در آستانه انتخابات از جدی بودن احتمال شکست اردوغان سخن می گویند!

شاید اعلام انتخابات پیش از موعد مقرر تدبیر اردوغان برای بر هم زدن برنامه ریزی های براندازانه غربگرایان بود اما در همین چند هفته منتهی به روز انتخابات ناگهان اقتصاد ترکیه به تلاطم افتاد تا بهانه ای به دست اپوزیسیون دهد که ترکیه اردوغان را کشوری بحران زده توصیف کنند. اراده خارجی در چنین توطئه هایی مهم است. در نمونه گرجستان وزیر دفاع و وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا سراسیمه خود را به صحنه رساندند و با اظهارات احساساتی پیروزی ناباورانه غربگرایان در همسایگی روسیه را جشن گرفتند. (پس از آن فهمیدند که خودنمایی به سودشان نیست.)

برای ترکیه نزدیکی با قطر یک سرمایه ارزشمند سیاست خارجی است. اکنون در آستانه انتخابات ترکیه، شایعه کودتای قریب الوقوع در قطر رسانه های عربی را متوجه خود کرده و جالب اینکه چند روز پیش شایعه کودتا در تونس تیتر اخبار بود! ترکیه و قطر و تونس اشتراکاتی چند با یکدیگر دارند اما شباهت جالب آنها عدم دعوت مصر از این سه کشور برای مراسم تحلیف ژنرال سیسی بعد از کودتا علیه مرسی بود. مصر مدعی شد این سه کشور حامیان اخوان المسلمین هستند. عادل جبیر وزیر خارجه عربستان دو روز پیش طی مصاحبه ای با نیویورک تایمز از دولت آمریکا خواسته که نشان دهد تمایلی به تصرف خاورمیانه از سوی اخوان المسلمین ندارد! شباهت جالب این سه کشور ترکیه، تونس و قطر در این روزها جنگ لفظی و تنش با امارات متحده عربی است که حاکمان آن در کادر رهبری بلوک عربستان جایگاه مهمی دارند.

غرب خواب هایی برای ایران هم دیده است، در سناریو وقوع کودتای مخملی در ترکیه و موفقیت آن غربگرایان امیدوار می شوند که از جو روانی آن برای ایجاد اغتشاش در ایران هم بهره برداری کنند.
نگران کننده است اگر چه گویا این حدس و گمان ها نزد خود اردوغان هم معتبر هستند. او هفته گذشته طی سخنرانی در شهر آدانا آمادگی خود را نشان داد وقتی گفت: «به زودی تهمت و افترا زدن را شروع خواهند کرد، مخالفان با ادعای "تقلب و دزدیده شدن آرا" تلاش خواهند کرد تا اراده ملی را انکار کنند.»

اکنون امنیت ترکیه در گرو تدابیر امنیتی دولت اردوغان است. اگر چه می توان پیش بینی کرد که هر اقدام تامینی دولت ترکیه مورد هجمه مدعیان حقوق بشر قرار خواهد گرفت اما آنچنانکه در غرب مدعی نیز مرسوم و جاری است؛ حفظ نظام و امنیت فرای این مباحث بی پایان اهمیت دارد.

 

میرزاسعدین داورپناه