دادستان عمومی و انقلاب شیراز از برخورد شدید با زمین خواران در این استان خبرداد.
کد خبر: ۶۲۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵ 24 June 2018

تابناک فارس به نقل از مهر:علی صالحی از انجام دو هزار و ۳۶۶ مورد بازدید از زندان ها و بازداشتگاه ها توسط دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، معاونین دادستان و قضات دادسرا طبق برنامه ریزی در سال ۹۶ خبر داد و گفت: به منظور بررسی وضعیت زندانیان از نزدیک و تسریع در رسیدگی به وضعیت و امورات مهم افراد تحت بازداشت و مددجویان، این بازدیدها به صورت منظم از سوی دادستانی شیراز صورت گرفت.

وی به برخی از بازدیدها از جمله نظارت بر عملکرد ضابطین قضایی و ارزیابی اقدامات آنان و بازرسی از کلانتری ها، پاسگاه ها و پلیس های تخصصی از سوی دادستانی شیراز در سال گذشته اشاره کرد.

دادستان شیراز به برگزاری جلسه متعدد با مدیران شرکت ها و کارخانه‌هایی دارای مشکلات متعدد به منظور رفع مشکلات آن ها اشاره کرد و افزود: جلساتی از سوی دادستانی شیراز به منظور حل مشکلات این شرکت ها و کارخانجات صورت گرفت و همچنین صدور دستور قضایی و اخذ تعهد کتبی از برخی از مدیران این شرکت ها و کارخانه ها به منظور پرداخت حقوق و مزایای معوقه کارگران و پرسنل آن ها در سال ۹۶ انجام شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس تسریع در صدور گواهی سوء پیشینه، نظارت دقیق بر روند اعطای تسهیلات به محکومین جرایم خاص و خشن، کشف کالای قاچاق و تجهیزات ماهواره ای و همچنین تعداد ۷۰۳ مورد بازرسی دارویی از مراکز غیر مجاز عرضه دارو را از دیگر فعالیت های دادستانیشیراز دانست.

وی مهم ترین و اصلی‌ترین هدف شورای حفظ حقوق بیت المال را اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و نظارتی شدید دستگاه های اجرایی ذیربط در راستای کاهش تعداد تخلفات و پرونده های مطروحه در مراجع قضایی خواند.

صالحی تبیین جایگاه ویژه شورای حفظ حقوق بیت المال و برقراری تعامل حداکثری میان مسئولان قضایی با مسئولین و مدیران دستگاه های متولی اراضی ملی را از دیگر اهداف شورای حفظ حقوق بیت المال دانست و گفت: پس از بررسی و پایش علل تصرف اراضی ملی این شورا مهم ترین راهکارهای پیشگیرانه را در جهت کاهش دعاوی کیفری و حقوقی مرتبط با اراضی در دستورکار قرار می دهد.

وی یکی از اقدامات صورت گرفته توسط شورای حفظ حقوق بیت المال استان فارس را پیگیری اجرای قانون جامع حدنگار (کاداستر) به منظور تثبیت مالکیت دولت دانست و بیان کرد: در راستای جلوگیری از شیوع پدیده شوم زمین خواری و عدم وجود نقشه کاداستر اراضی ملی و ضرورت الزام دستگاه های مرتبط با امور زمین به ثبت اراضی پیرامون، محدوده و حریم شهر که با خطر تخریب، تصرف و ساخت و سازهای غیر مجاز و در نهایت گسترش حاشیه نشینی مواجه هستند.

وی افزود: با هدف اقدام به موقع دستگاه‌های متولی در رفع تصرف، کارگروهی ویژه با محوریت معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تعیین که با شناسایی و اولویت بندی ۴۲ منطقه در معرض خطر اطراف شهر شیراز، اجرای قانون حدنگار توسط دستگاه‌های متولی اراضی به صورت دوره‌ای رصد و در جلسات شورا ارایه گزارش شد.

دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال استان فارس با اشاره به تدوین طرح تشکیل گشت های مشترک اراضی در اراضی حریم شهرها یادآور شد: با توجه به ضرورت هم افزایی و ارتقاء سطح همکاری و هماهنگی دستگاه‌های متولی اراضی واقع در حریم شهر نظیر شهرداری، بنیاد مسکن، منابع طبیعی، اداره راه و شهرسازی، امور اراضی، نیروی انتظامی، مراجع قضایی و بخشداری در جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی، طرح تشکیل گشت‌های مشترک در اراضی حرایم شهرها توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان فارس نیز تدوین و پس از طرح در جلسه شورا و اخذ پیشنهادات سایر اعضا آیین نامه اجرای آن تصویب شد.

صالحی از اختصاص ۴۰ گشت مشترک با ۱۶۰ نیرو و ۴۰ خودرو و به صورت روزانه بر اساس برنامه ابلاغی با محوریت شهرداری شیراز خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری از اقدامات غیر قانونی اعم از تصرف و تخریب اراضی، ساخت و ساز و تغییر کاربری غیر مجاز در حریم این گشت های شهرداری اقدام به گشت زنی کرده و به وظایف خود در این راستا عمل می کنند.

وی به موضوع اجرای طرح صیانت از منابع آب استان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به استمرار بیش از یک دهه خشکسالی در استان فارس و ضرورت نظارت و مدیریت صحیح و بهینه از منابع آبی و پیشگیری از بروز دعاوی و اختلافات ناشی از کمبود آب اقدامات مختلفی با هدف پیشگیری از بروز بحران آب در دستور کار شورای حفظ حقوق بیت المال استان قرار گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز از برگزاری همایش ملی بحران آب از علت شناسی تا پیشگیری با تلفیقی از این دو رویکرد و با نظارت دادگستری کل استان فارس و مشارکت سازمان آب منطقه ای و سایر دستگاه های مسئول در راستای طرح صیانت از منابع آب در سال ۹۶ خبر داد.

صالحی به یکی دیگر از طرح های صیانت از منابع آب استان فارس اشاره کرد و به تدوین برنامه زمان بندی جهت مسلوب المنفعه نمودن چاه های غیر مجاز در سطح استان فارس اشاره کرد و گفت: در این راستا در سال ۱۳۹۶ تعداد دو هزار و ۲۵۴ حلقه چاه غیر مجاز پر و مسلوب‌المنفعه و تعداد ۳۴۷ دستگاه و ادوات حفاری در حین ارتکاب به جرم توقیف شد.

دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال استان فارس از جلوگیری از انتقال غیر قانونی ۷۱هزار هکتار از اراضی ملی پلاک ۳۷۵ شهرستان بوانات و رسیدگی در مراجع قضایی، جلوگیری از واگذاری ۴۵۴۴ هکتار از عرصه های جنگلی مشرف بر سد تنگاب شهرستان فیروز آباد، رفع تصرف بیش از ۱۸۰ هکتار از اراضی مورد تصرف از ۱۶۰۰ هکتار پناهگاه حیات وحش بختگان، جلوگیری از تصرف ۶۵ هکتار از اراضی ملی پلاک مبارک آباد شهرستان قیر و کارزین، جلوگیری از واگذاری ۱۶.۸ هکتار از اراضی ایستگاه آبخیزداری مهجن آباد کامفیروز، جلوگیری از انتقال قطعی ۳۵۰ هکتار از اراضی ملی دشت نمدان شهرستان اقلید، رفع تصرف اراضی شهرستان فراشبند و موارد دیگری که بر خلاف آیین نامه اجرایی واگذاری اراضی ملی و دولتی واگذار شده بودند

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار