رئیس انجمن داروسازان یزد:
رئیس انجمن داروسازان از کمبود متخصص داروسازی بالینی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۲۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴ 25 June 2018

 
محمدرضا پورشفیعی  پیگیری مسائل جاری، تدوین پروتکل نسخ الکترونیک، افزایش تدریجی بهینه کردن خدمات در داروخانه بر اساس نیازسنجی و تأمین اعتبار را برنامه‌های انجمن داروسازان یزد عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های یزد سرنگ (تجهیزات پزشکی) یاس میبد و کارن از واحدهای تولیدی داروسازی فعال در استان یزد هستند و واحد داروسازی دی هنوز راه‌اندازی نشده است، افزود: باوجود حضور بخشی از فارغ‌التحصیلان در بیمارستان‌ها جهت گذراندن طرح، نیاز به حضور پررنگ‌تر داروساز در بیمارستان‌ها احساس می‌شود تا نظارت بیشتر بر دارو اعمال گردد و با ارائه مشاوره الزام اثرات مضر تداخلی و عوارض داروها به حداقل برسد.

رئیس انجمن داروسازان یزد بابیان اینکه متخصص داروسازی بالینی بشدت در استان یزد موردنیاز است، تصریح کرد: نیاز داروساز مستقیماً توسط انجمن برآورده نمی‌شود و وابسته به فارغ‌التحصیلان و گرایش افراد دارد.

پورشفیعی اظهار داشت: به دلیل اشباع بخش سرپایی، به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک تعداد بیشتری از داروسازان به سمت مراکز بیمارستانی هدایت شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نظارت کاملی بر روی داروهای مصرفی بیماران انجام می‌شود، اذعان داشت: این نظارت از وظائف داروساز است و بخش عمده‌ای از این نظارت از دید مراجعین به دور است و مواردی همچون تطابق داروی تحویلی با نسخه پزشک، بررسی تداخلات معمول، تناسب دوز دارو با سِن و جنس بیمار، نظارت برچینش در قفسه‌ها، بررسی دوره‌ای تاریخ انقضا و شرایط نگهداری آن، از اهم آن است.

وی با اشاره به اینکه بالغ‌بر 160 باب داروخانه سرپایی و بالغ‌بر 200 داروساز مشغول به کار در استان یزد فعالیت دارند، عنوان کرد: دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و دانشکده داروسازی پردیس بین‌الملل، دانشکده‌های داروسازی در یزد هستند که دو بار مقام اولی در سطح قطب کشوری درزمینهٔ آموزشی داشته‌اند که توسط دانشجویان احرازشده است.

رئیس انجمن داروسازان یزد کمبود نقدینگی ناشی از پرداخت با تأخیر طولانی‌مدت متوسط 6 تا 7 ماه مطالبات توسط بیمه‌ها که اقتصاد خرد داروخانه را دچار بی‌ثباتی و شکنندگی کرده است را یکی از مشکلات داروسازان دانست و ادامه داد: عدم توجه ارگان‌های مسئول به هزینه‌های بخش داروخانه که به‌ناچار بایستی توسط داروساز متحمل شود تا خدمات مناسب به بیمار تحویل گردد، بدون اینکه راهکاری برای جبران هزینه و تأمین اعتبار آن دیده شود از دیگر مشکلات گریبان‌گیر داروخانه‌ها است.

پورشفیعی ضعف در تدوین قوانین، تثبیت جایگاه شغلی و علمی داروساز به‌عنوان بخش مهم سیکل درمانی علی‌الخصوص توسط سیستم‌های غیر درمانی و غیر مرتبط، شفافیت در تبادلات مالی و بروز، نابرابری در تعیین مالیات بر درآمد بین گروه‌های مختلف و بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصاد خرد درمانی و نادیده گرفتن هزینه‌های مترتب بر فعالیت تخصصی و درمانی، کاهش حاشیه سود دارویی در کنار افزایش هزینه‌های بخش خدمات و جذب دانشجو بیش از نیاز و نامتناسب با جایگاه کاری را از دیگر مشکلات دانست.

این مقام مسئول در پایان داروی ضدالتهاب (سولفاسالازین) مکمل‌ها (امگا 3) ضد چاقی (ونوستات) و آنتی‌سپتیک (بتادین) را جزء داروهای تولیدی در استان یزد برشمرد و خاطرنشان کرد: فرم دارویی در شرف تولید شکل دارویی لیپوزومی داروها است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار