'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریکا بنا به دعوت 'وی فنگ هه' عضو شورای دولتی و وزیر دفاع چین، از روز سه شنبه تا پنجشنبه 26 تا 28 ژوئن ( 5 تا 8 تیر) به چین سفر می‎کند.
کد خبر: ۶۲۳۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ 25 June 2018

به گزارش تابناک : 'رن گوئو چیانگ' سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع چین افزود: در این مدت رهبران دولت و ارتش چین جداگانه با وی دیدار کرده و دو طرف درباره روابط دو ارتش و مسایل مورد توجه دو کشور تبادل نظر خواهند کرد.
او گفت: توسعه سالم و باثبات روابط ارتش‎های چین و آمریکا با منافع مشترک دو کشور منطبق بوده و از جمله انتظارات عمومی جامعه بین‎المللی است. 
سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع چین اعلام کرد چین به توسعه روابط نظامی با آمریکا بسیار اهمیت می دهد و امیدوار است آمریکا نیز با چین در یک مسیر به پیش برود و برای تبدیل روابط ارتش دو کشور به عاملی مهم و باثبات برای روابط دو کشور، تلاش کند.
سفر وزیر دفاع آمریکا به چین در شرایطی است که دو کشور بر سر دریای جنوبی و عبور کشتی ها و ناوهای یکدیگر در این دریا با یکدیگر مناقشه دارند.
چین دریای جنوبی را بخشی از آبهای خود می داند اما آمریکا بر حق کشتیرانی در این دریا به عنوان آبهای بین المللی تاکید دارد.
دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳ و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد. 
پس از پنج اقیانوس جهان این دریا بزرگ‌ترین ناحیه دریایی جهان است.
جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین که با هم یک مجمع‌الجزایر را تشکیل می‌دهند افزون بر صدها عدد هستند این جزیره‌ها که خالی از سکنه هستند و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف بوده‌اند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.
جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.
ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید می‌ورزد.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار