عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:توزیع آب در روستاها جوابگوی نیاز مردم نیست لذا تصمیم گرفته شد از طریق آب پخش‌ها و مراکز عرضه آب تصفیه و دریافت حداقل هزینه، آب در اختیار مردم قرار گیرد.
کد خبر: ۶۲۳۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 25 June 2018

جلیل مختار با اشاره به نشست روز گذشته خود با وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، افزود: در این نشست موضوع بحران آب شهرستان آبادان و آخرین وضعیت شوری آب، رودخانه بهمنشیر به عنوان یکی از منابع تامین آب، پروژه های در دست اجرا، آب غدیر و رساندن آن به منطقه و طرح در حال اجرای بند خاکی مارد به طول ۱۵۰ متر برای وزیر تشریح و بر لزوم اتمام پروژه ها در موعد مقرر با توجه به وعده داده شده به مردم تاکید شد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر تا تکمیل بند خاکی مارد باقی مانده است، افزود: موضوع قطع ورودی آب شور از اروند به مارد و منیخ به بهمنشیر و افزایش دبی آب رودخانه های اروند، بهمنشیر و کارون به منظور کاهش شوری آب در این نشست مورد تاکید قرار گرفت و درباره ضرورت سرعت بخشی بر فرآیند اجرای سه سد در حال اجرای مارد، پائین دست و بالادست بهمنشیر به عنوان پروژه های ملی در حداقل زمان ممکن نیز تاکید شد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با اجرای ۱۵ کیلومتر خط لوله اتصال هزار ثامن به جمشید آباد، آب غدیر به تصفیه خانه کشتکار در جمشید آباد می رسد که این آب سپس در اختیار مردم در مناطق سده، جمشید آباد، ذوالفقاری و اروندکنار و چوئبده قرار می گیرد.

مختار با اشاره به بحث مطرح شده اتصال تصفیه خانه کشتکار به طرح جامع آبرسانی به طول ۹ کیلومتر و لزوم اتمام آن در کمتر از یک ماه به منظور افزایش آب ورودی از غدیر و در نهایت آبرسانی به روستاها گفت: موضوع افزایش آب ورودی از گتوند تا ۴۵۰ متر مکعب در ثانیه باید تا زمان اتمام کار احداث بند خاکی استمرار یابد.

وی افزود: موضوع خاموش کردن موتور ایستگاه های پمپاژ آب در طرح توسعه نیشکر با هدف کاهش شوری آب و بهبود وضعیت آب شرب و کشاورزی در شهرهای پائین دست از جمله آبادان و خرمشهر باید به طور جدی انجام شود.

پیگیری موضوع شوری آب آبادان به صورت ضرب الاجل در هیئت دولت

وی اظهار کرد: به دنبال آن بودیم تا وزیر نیرو خود در آبادان حضور پیدا کند و از نزدیک شاهد وضعیت بحرانی آب منطقه باشد اما امکان حضور وی به دلیل دستورکارها و جلساتی که در حوزه آب به خصوص در مورد آبادان و خوزستان وجود ندارد و بجای وزیر نیرو معاون وی یعنی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، دوشنبه یا سه شنبه هفته جاری به آبادان سفر خواهد کرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احتمال همراهی مدیرکل منابع آب کشور نیز در این سفر وجود دارد، گفت: این سفر به منظور بررسی و در جریان قرار گرفتن از روند اجرای اقدامات قابل انجام در بحث جلوگیری و بهبود وضعیت آب منطقه به شکل کمی و کیفی و ارائه گزارش به وزیر نیرو انجام می شود تا وزیر نیز در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت ضمن طرح چالش شوری آب شهرهای آبادان و خرمشهر، برای پیگیری مسائل و انجام اقدامات ضروری به شکل ضرب الاجل اقدام کند، دغدغه ما اتمام اقدامات بر پایه زمان وعده داده شده به مردم است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در حال حاضر توزیع آب در روستاها جوابگوی نیاز مردم نیست و لذا تصمیم گرفته شد تا از طریق آب پخش ها و مراکز عرضه آب تصفیه و با نظارت دقیق مسئولان ذیربط و دریافت حداقل هزینه، آب در اختیار مردم قرار گیرد.

مختار گفت: به دنبال آن هستیم تا از طریق سازمان های حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد آب بطری رایگان در اختیار افراد بی بضاعت و تحت پوشش این سازمان ها که قدرت خرید کمی دارند، قرار گیرد.

تامین تانکرهای آبرسان به حد نیاز از استان های همجوار

وی با اشاره به اینکه موضوع ناممکن بودن آبرسانی به ۱۰۷ روستای آبادان تنها با بهره گیری از ۳۰ دستگاه تانکر با وزیر نیرو در میان گذاشته شد، افزود: وزیر نیرو از مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خواست تا از طریق استان های همجوار به عنوان استان های معین، تانکرها را تا حدی که جوابگوی نیاز مردم باشد افزایش دهد؛ متاسفانه برخی مدیران استانی می گویند در این باره مشکلی نداریم و موضوع آبرسانی را مدیریت کردیم که این به منزله دروغگویی است. خطاب به استاندار خوزستان می گویم که افزایش تانکرها ضرورت دارد و چنانچه در استان امکان افزایش تانکرها نیست بنا بر دستور صریح وزیر نیرو از استان های همجوار تانکرهای آب تامین شود تا در مدت زمان باقی مانده تا اتمام طرح بتوانیم آب مصرفی مناسب و شیرین را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی با تاکید دوباره بر اینکه به طور جدی پیگیر انجام و اتمام امور وعده داده شده در زمان مقرر هستیم، اظهار کرد: به طور حتم اگر از سال گذشته پیگیر موضوع نبودیم امسال دچار چالش جدی در بحث آب می شدیم و نمی توانستیم به مردم وعده اتمام پروژه در مدت زمان ۴۵ روزه را بدهیم، مردم یقین داشته باشند که مسئولان به هر طریق ممکن در تلاش برای بهبود وضعیت آب مصرفی شهرستان هستند.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار