مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌رضوی از افزایش ۶.۵ درصدی آمار مصدومان حوادث کار در سطح استان ‌خبر داد.
کد خبر: ۶۲۳۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲ 25 June 2018

به گزارش تابناک : سید آریا حجازی ظهر امروز در نشستی‌خبری که در اداره‌کل پزشکی قانونی خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار داشت: پزشکی قانونی یکی از دستگاه‌های تابع قوه قضائیه است و در سال 96 در سطح استان خراسان‌رضوی بالغ بر 140 هزار نفر مراجعه‌کننده در در 24 مرکز داشتیم که خدمات در بخش معاینات، کمیسیون‌ها، آزمایشگاه و تشریح ارائه می‌شود.

وی افزود: آمار مصدومان مراجعه‌کننده به ما در سال گذشته 129 هزار و 591 نفر بوده که نسبت به سال 95، 11 درصد کاهش داشته است. از این تعداد 38 هزار و 420 نفر مربوط به نزاع بوده که این آمار در  سال 95، 38 هزار و 787 نفر بوده و یک درصد در سطح استان کاهش داشته است البته 23 هزار و 96 نفر مصدوم نزاع در سال 96 در مشهد داشتیم که نسبت به سال قبلش 3.4 درصد افزایش داشته اما این آمار در مجموع در سطح استان یک درصد کاهش داشته است.

مدیرکل سازمان پزشکی قانونی خراسان‌رضوی در مورد آمار تصادفات جرحی در سطح استان در سال 96 گفت: 30 هزار و 940 نفر تصادفی جرحی در سال گذشته در سطح استان خراسان رضوی داشتیم که نسبت به سال قبلش 12 درصد افزایش داشته، همچنین 1126 نفر در تصادفات خراسان رضوی سال 96 منجر به مرگ شدند که این آمار در سطح شهر مشهد 373 نفر فوتی بوده و 16 هزار 33 نفر مصدومین تصادفات جرحی مراجعه کننده به پزشکی قانونی بودند.  

حجازی با بیان اینکه آمار تصادفات فوتی در مشهد 0.8 درصد و در استان خراسان رضوی 0.6 درصد در سال 96 نسبت به سال 95 کاهش داشته است، گفت: البته کاهش باید ملموس‌تر باشد و نیازمند فرهنگ‌سازی، تدابیر و تعامل بیشتر است چون پلیس و راهنمایی و رانندگی تلاش خود را می‌کنند، همیشه حاضر هستند و یادآوری می‌کنند اما عدم کاهش نشان از نیاز به راهکارهای جدید دارد چراکه سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بحث راه‌سازی و اصلاح هندسی جاده‌ها انجام شده اما شیب کاهش تصادفات بسیار کند است بنابراین نیاز به فرهنگ‌سازی داشته و اگر به تنهایی نتواند موثر باشد شاید جرایم سنگین‌تری لازم است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی ادامه داد: 45 مورد برق‌گرفتگی 95 در سال در سطح استان خراسان‌رضوی و 35 مورد در سال 96 داشتیم که 22 درصد کاهش داشته اما در غرق‌شدگی افزایش 42 درصدی در استان خراسان‌رضوی در سال 96 نسبت به سال 95 داشتیم بنابراین با توجه به شروع فصل تابستان لازم است که مردم از شنا در استخرهای کشاورزی، آبراه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

حجازی درباره آمار سوختگی در سال 96 گفت: 139 نفر فوتی بر اثر سوختگی در سال 96 تعداد 139 نفر در سطح استان خراسان‌رضوی داشتیم که نسبت به سال قبلش که 135 مورد بود سه درصد افزایش داشته اما این مورد در مشهد 0.8 درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: آمار مصدومان حوادث کار در سطح استان خراسان‌رضوی در سال 96 نسبت به سال قبلش 6.5 درصد افزایش داشته است که به‌طوری که از 2110 مورد در سال 96 به 2247 رسیده که این امر در مشهد از 1290 مورد در سال 96 به 1320 مورد رسیده و 2.3 درصد افزایش داشت.

حجازی با بیان اینکه پزشکی قانونی استان خراسان رضوی پس از تهران دومین استان به‌لحاظ حجم مراجعان است گفت: البته پزشکی قانونی خراسان‌رضوی در زمینه طرح پژوهشی و تکریم مراجعه‌کنندگان نیز حائز رتبه است همکاران ما تلاش دارند که نهایت تعامل و همکاری را با مردم داشته باشند ضمن اینکه به جرأت می‌گویم در نظرات پزشکی قانونی کوچک‌ترین دخل و تصرفی انجام نمی‌شود و اگر اشتباهی رخ دهد سهوی و خطای انسانی است زیرا سیستم‌های بازرسی و نظارتی از داخل و بیرون سازمان داریم و بیمه‌ها نیز گزارش‌های کارشناسی را بررسی می‌کنند تا کوچکترین ابهامی نداشته باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: میانگین کشوری زمان رسیدگی به موارد مراجعه شده به پزشکی قانونی در کمیسیون‌ها 23 روز و در معاینات 45 دقیقه است که همواره در استان خراسان رضوی نیز رعایت شده است.

حجازی  تصریح کرد: آمار کل فوتی‌های ارجاع داده  به پزشکی قانونی برای معاینه 3856 نفر در سال 95 و 4006 نفر در سال 96 بوده که 3,9 درصد افزایش داشته است از این تعداد 2768 نفر در سال 95 و 2944 نفر در سال 96 متعلق به مشهد است و 6,3 درصد رشد داشته است.

حجازی با بیان اینکه حدود 25 نفر وصیت کردند که پس از فوت جسد آن‌ها در اختیار پزشکی قانونی قرار بگیرد، گفت:  این امر در مورد اجساد مجهول‌الهویه انجام نمی‌شود زیرا این فوت‌ها معمولا جنایی هستند و با توجه اینکه سیستم تشخیص هویت در کشور فراگیر است غالباً به طور میانگین در کمتر از یک هفته شناسایی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد:  در سه ماهه نخست سال 97 در سطح استان خراسان رضوی تعداد 6444 مورد نزاع،  5403 مورد تصادفات جرحی، 319 مورد حادثه کار، 185 مورد سقط جنین داشتیم کل مراجعین مصدوم ما در این مدت در سطح استان 31 هزار و 266 مورد و فوتی‌ها 595 مورد که 156 مورد آن تصادفات فوتی بوده است.

حمید عطاران، معاون پزشکی قانونی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار داشت: کار سازمان پزشکی قانونی دشواری‌ها و سختی‌ها خودش را دارد و ما در استان خراسان‌رضوی به‌لحاظ فضای فیزیکی محدودیت داریم در واقع افرادی که به این مجموعه مراجعه می‌کنند شهروندان دردمند و داغدار هستند که نیاز دارند در محیطی با آرامش و فضای فیزیکی مناسب به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود اما فضای فیزیکی موجود عملا جوابگوی نیاز شهروندان نیست. 

وی با بیان اینکه در بسیاری از مراکز با کمبود نیرو و پزشک مواجه هستیم، افزود: به‌دلیل سختی این کار و اجر و مزد کم آن افراد کمتری وارد این عرصه می‌شوند لذا مسئولین در زمینه تخصیص اعتبارات مساعدت بیشتری با این مجموعه داشته باشند تا کار با دقت و کیفیت بیشتری انجام شود زیرا قضات براساس نظرات کارشناسی پزشکی قانونی رای صادر می‌کنند و نیاز است افراد توانمند جذب این سیستم شده و در شرایط مطلوب مشغول به کار شوند.

معاون مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد:  اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در بحث منازعات شهری و خانگی و حوادث ترافیکی حرف اول را می‌زند و رسانه‌ها می‌توانند با تهیه گزارشات هوشمندانه از مشکلات اقتصادی و روانی که پس از این حوادث گریبانگیر خانواده‌ها می‌شود در کاهش این موارد موثر باشند.

 

 

منبع : قدس آنلاین 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار