مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: امسال با کمبود 31 درصدی تولید آب در روستاهای استان به میزان 30 میلیون متر مکعب روبه رو هستیم.
کد خبر: ۶۲۳۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰ 26 June 2018

به گزارش تابناک : محمد دانشگر، سه شنبه به مناسبت هفته صرفه جویی مصرف آب در جمع خبرنگاران افزود: امسال تولید 98 میلیون متر مکعب آب در روستاهای خراسان رضوی برنامه ریزی شده و حال آنکه میزان نیاز استان 128 میلیون متر مکعب آب است.
وی بیان کرد: اگر اقدامات مربوط به پایدارسازی منابع آبی، ذخیره سازی و پیشگیری از هدررفت آب در سالهای گذشته، بخصوص در دولت تدبیر و امید انجام نمی شد، با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی های پی در پی در استان، اکنون روستاهای خراسان رضوی با کمبود 50 تا 60 درصدی تولید آب مواجه بودند.
وی ادامه داد: هم اینک 207 روستای خراسان رضوی با بحران کمبود آب مواجه هستند و 485 روستا نیز به علت کمبود و یا تغییر در کیفیت آب با تانکر سیار آبرسانی می شوند.
او اظهار کرد: اجرای طرح های آبرسانی به روستاهای دچار کمبود آب استان نیازمند هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار است و طبق برنامه ریزی انجام شده، بناست طی سه سال مشکل کم آبی این روستاها برطرف شود.
دانشگر افزود: در سالهای 94 تا 96 از محل اعتبارات استانی و ملی عملیات آبرسانی به 409 روستای استان با 360 هزار نفر جمعیت و هزینه سه هزار میلیارد ریال انجام شده و در نیمه اول مردادماه امسال نیز شاهد بهره برداری از طرح آبرسانی به 47 روستا با جمعیت 26 هزار نفر خواهیم بود.
مدیرعامل آبفار خراسان رضوی همچنین از نصب 36 دستگاه آب شیرین کن برای مصارف شرب خانگی در روستاهای استان خبر داد و گفت: امسال نیز 20 دستگاه آب شیرین کن در روستاهای که با مشکل کیفیت آب رو به رو هستند، نصب خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای طرح های آبرسانی در 51 روستای استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی گفت: اکنون 13 مجتمع از این تعداد به طور کامل بهره برداری شده است و بقیه با پیشرفت فیزیکی 86 درصد در حال اجراست که تکمیل آن نیازمند سه هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار است.
وی با اشاره به نقش تاثیرگذار اقتصاد آب در کنترل و مدیریت مصرف گفت: هم اکنون تنها 23 درصد قیمت تمام شده آب از روستاییان دریافت می شود که این چالش بزرگی برای شرکتهای آب و فاضلاب روستایی به شمار می رود.
دانشگر گفت: 70 درصد مشترکان شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی الگوی مصرف را رعایت می کنند که این مشترکان 40 درصد آب مصرفی را به خود اختصاص داده اند و 30 درصد دیگر که 60 درصد آب تولیدی را مصرف می کنند، به الگو بی توجهند.
وی ادامه داد: از این بابت بدهی مشترکان به شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی تا پایان سال 96 بیش از 110 میلیارد ریال برآورد می شود.
شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی هم اکنون آبرسانی به 2 هزار و 480 روستا با جمعیت یک میلیون و 581 هزار نفر را در قالب 587 هزار مشترک، زیر پوشش دارد.
هفته اول تیرماه هفته صرفه جویی مصرف آب نامگذاری شده است. 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار