رئیس اداره آبفای شهری داراب‌ با اشاره به وضعیت توزیع آب در داراب می‌گوید: در داراب وضعیت مناسبی از جهت توزیع آب وجود ندارد و نوبت‌بندی به‌صورت مساوی در سطح شهر رعایت نمی‌شود.
کد خبر: ۶۲۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲ 26 June 2018

تابناک فارس به نقل از شیرازه: خورشید آخرین توان خود را برای سوزاندن زمین جمع کرده و اشعه‌های عمودی تابانش زمین را می‌سوزاند.
سروصورتم از هرم آفتاب در عذاب است بنابراین قدم‌هایم را تند می‌کنم تا هر چه سریع‌تر به مقصد برسم. تابستان آغازشده و گرما روزبه‌روز شدت می‌یابد. باعجله طول کوچه را طی می‌کنم و تمایلی برای توجه به اطراف ندارم اما منظره‌ای ناهنجار به‌طور ناخودآگاه توجهم را جلب می‌کند.

یکی از ساکنان محله درحالی‌که شلنگ آب در دست دارد باغچه مقابل خانه خود را آبیاری می‌کند و پس چند دقیقه شلنگ را به سمت آسفالت کف کوچه گرفته و مشغول آب‌پاشی می‌شود.

با اندکی دقت متوجه می‌شوم این خانم را چند روز پیش هم در حال آبیاری آسفالت کوچه دیده‌ام. مثل‌اینکه منتظر است از وسط آسفالت گل و گیاه سبز شود! این بار دیگر طاقت نمی‌آورم و به‌قصد تذکر دادن به سمت او می‌روم که ناگهان صدای مشاجره و هیاهوی تعدادی از همسایه‌ها در انتهای کوچه، نظرم را جلب می‌کند.

به سمت جمعیت می‌روم. هفت هشت نفر از اهالی محل به خاطر قطع آب با یکدیگر مجادله می‌کنند. یک شیر مرکزی به‌طور مخفیانه در گوشه‌ای از کوچه پنهان‌شده و با قطع آن در هنگام کاهش فشار آب‌لوله‌کشی یا موقع قطع آب، تعدادی از خانه‌ها در آن روز از آب محروم می‌شوند.

آن روز فشار آب کم شده و یکی از همسایه‌ها شیر مرکزی را بسته و در مقابل اعتراض سایرین می‌گوید: اگر این شیر باز باشد فشار آب در خانه ما کم می‌شود.

این در حالی است که با بستن شیر، آب ساکنان طبقه بالا به‌طور کامل قطع می‌شود اما رفتار غیرمنصفانه این شهروند باعث دردسر سایر اهالی شده است. باز یا بسته کردن این دستگاه کار ساده‌ای نیست چراکه زیر آسفالت تعبیه‌شده و عده‌ای از اینکه این فرد توانسته به آن دسترسی یابد، متعجب هستند.

مردم تقاضا می‌کنند با اداره آب تماس بگیرید تا برای حل مشکل مراجعه کنند و... مشاجره هم چنان ادامه دارد...

 

 

بحران آب معضل جدی که طی چند سال اخیر به‌عنوان یک موضوع زیست‌محیطی موردنظر کارشناسان قرارگرفته و در ایام تابستان باوجود گرمای هوا شکل دشواری به خود گرفته است.

در این میان داراب به‌عنوان یک شهرستان گرمسیر واقع در جنوب شرقی استان فارس بیشتر با کمبود منابع آب و خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

لزوم توجه مدیران، برنامه ریزان، کارشناسان و از همه مهم‌تر مردم به بحران کمبود آب به‌عنوان ضروری‌ترین منبع حیات و آبادانی و نیاز اولیه هر انسان در این روزها بیش‌ازپیش جلوه‌گری می‌کند.

داراب حداقل در نیمی از سال به‌طور تمام‌وقت از آب‌لوله‌کشی برخوردار نیست و عموم اهالی این شهر به‌وسیله تجهیزاتی نظیر دینام و پمپ، آب موردنیاز خود را ذخیره‌سازی می‌کنند.

اوایل بهار تا اوایل پاییز بیشتر ساکنان این شهر فقط از صبح تا ظهر از آب‌لوله‌کشی برخوردار هستند و در این ساعات حتماً باید دینام روشن کرده و آب را برای ساعت‌های دیگر شبانه‌روز ذخیره کنند.

چنان چه به‌طور اتفاقی روزی روشن کردن دینام را فراموش کنند یا در منزل حضور نداشته باشند، یک شبانه‌روز با قطع آب مواجه می‌شوند...

در چنین شرایطی و باوجود کمبود منابع آب، هرگونه اسراف و زیاده‌روی در مصرف آب به‌ویژه مصارف خانگی که بیشترین حجم مصرف را به خود اختصاص داده، رفتاری ناپسند و دور از انصاف و منطق است.

بخش کشاورزی نیز پس از مصارف خانگی در ردیف دوم قرار دارد که طی سال‌های اخیر در داراب با شیوه‌های نوین از آبیاری غرق آبی جلوگیری و تا حدی در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

 

داراب در توزیع آب وضعیت مناسبی ندارد

رئیس اداره آبفای شهری داراب‌ با اشاره به وضعیت توزیع آب در داراب می‌گوید: در داراب وضعیت مناسبی از جهت توزیع آب وجود ندارد و نوبت‌بندی به‌صورت مساوی در سطح شهر رعایت نمی‌شود.

محمدصادق جباری ادامه می‌دهد: این روند تابع شیب، اختلاف ارتفاع، محل قرارگیری چاه‌ها و منابع و نحوه دسترسی به آن‌ها است و این پارامترها موجب عدم توزیع عادلانه آب می‌شود.

وی بیان می‌کند: برای رفع این معضل، برنامه‌هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها طرح توزیع شبکه آب داراب است.

رئیس اداره آبفا داراب‌ اظهار می‌کند: در سال 84 به کمک مشاوران طرحی تنظیم کردیم که داراب را به شش زون تقسیم کرده و با اجرای آن طرح، آب در تمام نقاط شهر عادلانه و مساوی تقسیم می‌شد اما این ایده مستلزم پروژه‌هایی بود که اصلاح و ساخت شبکه جدید را می‌طلبید.

جباری خاطرنشان می‌کند: در این زمینه مقدماتی انجام شد اما به دلیل محدودیت منابع مالی و تغییرات مدیریتی که بی‌ثباتی پروژه‌های درازمدت را به دنبال دارد، اجرای کامل آن میسر نشد.

وی با اشاره به هزینه‌های این پروژه می‌گوید: برای اجرای این طرح حداقل شش مخزن موردنیاز است و هر مخزن یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه دارد و این اعتبار طی یک یا دو سال به آبفا ارائه نمی‌شود.

رئیس اداره آبفای شهری داراب‌ بیان می‌کند: در هفته صرفه‌جویی در مصرف آب قرار داریم و هر آنچه در این زمینه گفته شود تکراری است اما مهم‌تر از صرفه‌جویی عدم استفاده از انشعاب غیرقانونی آب است.

جباری بابیان اینکه عده‌ای اموال دولت را برای خود مشاع می‌دانند، اضافه می‌کند: تعدادی از مشترکان به‌ویژه در حاشیه شهر که مهاجران روستایی را تشکیل می‌دهند به‌راحتی کنتور آب را دست‌کاری کرده و به‌طور رایگان از آب بهره‌مند می‌شوند.

 

فرسودگی شبکه و کاهش دبی چاه‌ها معضل اصلی روستاهای داراب

رئیس اداره آبفای روستایی داراب‌ می‌گوید: دغدغه اصلی روستاهای داراب در حیطه آب‌رسانی، فرسودگی شبکه و کاهش شدید دبی چاه‌ها به‌عنوان منابع آب کشاورزی است.

عباس ارشدی ادامه می‌دهد: سال گذشته ۷۰ کیلومتر از شبکه آب‌رسانی روستایی اصلاح شد که برای این طرح سه میلیارد تومان هزینه شده است.

وی بیان می‌کند: امسال نیز در تعهدهای سه درصد نفت و گاز، بودجه‌ای برای مرمت شبکه آب‌رسانی روستایی در نظر گرفته‌شده اما نیاز موجود بیشتر از این است و اگر همه اعتبارات نیز اختصاص یابد بازهم کم است.

رئیس اداره آبفای روستایی داراب‌ با تأکید بر حمایت جدی در آب‌رسانی به روستاها می‌گوید: اولویت روستاها تأمین آب شرب است و این موضوع سرفصل کار ما قرار دارد.

ارشدی با اشاره به مشارکت دهیاران جهت نوسازی شبکه آب‌رسانی فرسوده اظهار می‌کند: به‌منظور نوسازی شبکه توافقنامه امضاشده که با تائید بخشدار، تأمین لوله توسط آبفای روستایی و حفر کانال نیز توسط مشترک و دهیاران باشد.

 

 

چرا توزیع آب در سراسر داراب عادلانه نیست؟

یک دبیر آموزش‌وپرورش می‌گوید: در محله ما آب قطع نمی‌شود و ما در طول شبانه‌روز نیاز به ذخیره‌سازی نداریم اما مردم در شرایط فعلی باید بسیار بیشتر از قبل برای مصرف آب رعایت کنند.

عطیه انصاری اضافه می‌کند: به ویژه در مصارف کشاورزی استفاده از روش‌های غرق آبی در شرایط فعلی به‌هیچ‌وجه جوابگو نیست.

این کارشناس ارشد روانشناسی بیان می‌کند: طبق نظر کارشناسان امر، برای کشاورزی بهتر است از شیوه‌های جایگزین که نیاز به مصرف آب کمتری دارد استفاده شود و محصولاتی که آب کمتری نیاز دارند کشت شود.

وی تأکید می‌کند: در مصارف خانگی نیز مصرف بهینه آب باید با جدیت موردتوجه قرار گیرد چراکه بحران کم‌آبی مسئله‌ای است که همه به‌نوعی به آن مبتلا شده‌اند.

یک شهروند دیگر دارابی می‌گوید: در آپارتمان مسکن مهر ساکن هستیم و در ساعاتی در طول روز آب‌لوله‌کشی قطع می‌شود به همین دو منبع و دینان تهیه‌کرده و برای ذخیره‌سازی آب از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

فرشته منفردی ادامه می‌دهد: در محله قبلی واقع در فلکه معلم با قطع آب مواجه نمی‌شدیم و چنین مشکلی وجود نداشت.

این دانش‌آموخته معارف و فعال فرهنگی با اشاره توزیع غیرعادلانه آب در محله‌های مختلف داراب بیان می‌کند: علت اینکه چرا تعدادی از محله‌ها به‌طور دائمی آب‌دارند اما بیشتر محله‌ها آب سهمیه‌بندی است یا اینکه در برخی مکان‌ها آب زودتر قطع می‌شود و برخی جاها دیرتر مشخص نیست اما به نظرم این عادلانه نیست و بهتر است همه به‌طور یکسان از نعمت آب برخوردار شوند.

شهروند دیگر بانوی خانه‌داری است که درزمینهٔ توزیع آب، شرایط امسال را نسبت به سال گذشته بهتر ارزیابی می‌کند و بیان می‌کند: امسال در منطقه ما نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری وجود دارد چراکه سال قبل حداقل هفته‌ای یک‌بار آب در شبانه‌روز به‌طور کامل قطع بود اما امسال مطابق روال معمول نیمی از روز آب‌داریم و به‌وسیله دینام، آب را ذخیره می‌کنیم.

فرزانه کرمی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه برخی از افراد باوجوداین شرایط نیز در مصرف آب رعایت نمی‌کنند و در فواصل زمانی کوتاه، امور غیرضروری نظیر شستن حیاط و اتومبیل انجام می‌دهند.

وی می‌گوید: در همسایگی ما فردی است که مدام در حال شستن حیاط خانه است تا جایی که این کار مورد اعتراض همسایه‌ها قرار می‌گیرد و به او تذکر می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار