معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان‌رضوی:
معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان‌رضوی گفت: تسلط کامل مجرمان به نحوه عملکرد پلیس و دستگاه قضایی پیچیدگی زیادی را در امر مبارزه با مواد مخدر به‌همراه دارد.
کد خبر: ۶۲۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶ 26 June 2018

به گزارش تیتر شهر؛ عبدالله خدابخشی امروز در گرامی‌داشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که در استانداری برگزارشد، اظهار کرد: مبارزه با مواد مخدر اصلی‌ترین چالش داخلی کشور، محسوب می‌شود و امر مبارزه در این زمینه به دلیل پیچیدگی‌های فراوان حاکم بر آن و فرایند اقتصادی که وجود دارد، دشوار است.

وی افزود: بایستی مبارزه با مواد مخدر به‌عنوان موضوعی عینی، ملموس و کف خیابانی باشد و نیازمند اقدامات جهادی و انقلابی فراتر از وقت اداری است. اقداماتی که در چرخه تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر به‌وسیله مسئولان قضایی، پلیس و ...صورت گیرد. همچنین بایستی چهار هدف اصلی را در سطح شهر مشهد تحقق بخشد چون کاهش دسترسی آسان به مواد مخدر، افزایش قیمت مواد مخدر، حذف مراکز کلنی و تجمع معتادان در سطح شهر و حاشیه آن و قرمزشدن مناطق پیرامونی مراکز علمی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی از وجود فروشندگان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر.

مجرمان به قوانین دستگاه قضا تسلط کامل دارند

خدابخشی با بیان اینکه "تسلط کامل مجرمان به نحوه عملکرد پلیس و دستگاه قضایی پیچیدگی زیادی را در امر مبارزه با مواد مخدر به‌همراه دارد" خاطرنشان کرد: در این راستا نیازمند داشتن اتاق فکر، جهت برنامه‌ریزی برای اقدامات جدید و نو در چارچوب دستورات اعلام شده و خنثی‌کردن عادی‌سازی مبارزه، برای مجرمان هستیم.

معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان‌رضوی توضیح داد: آنچه که مبارزه را طاقت‌فرسا می‌کند، امکانات گسترده مجرمان در زمینه تولید مواد مخدر، بهره‌گیری از مشوق‌های تبلیغی برای زنان و جوانان در زمینه کاهش وزن و... است. از سوی دیگر حجم ماموریت‌های گسترده پلیس، کمبود امکانات و به‌روزنشدن آن‌، همگی موجب دشواری مبارزه می‌شود.

وی با اشاره به حوزه قانون‌گذاری در امر مبارزه با مواد مخدر تشریح کرد: در زمینه قانون‌گذاری و رسیدگی به پرونده‌های قضایی نیز، نیازمند ایجاد اصلاحاتی هستیم.

خدابخشی افزود: در زمینه اقدامات مقابله‌ای می‌توان به ایجاد قرارگاه ناامن‌سازی تولید و عرضه مواد مخدر با استفاده از توانایی بسیج و قرارگاه اجتماعی- امنیتی شهید برونسی قرارگاه اما‌م‌رضا اشاره کرد که اقدامات نخستین آن، انجام شده است. با همکاری سپاه برنامه‌ریزی‌هایی در جهت ایجاد اتاق فکر در چارچوب این قرارگاه و طراحی طرح‌های ابتکاری در راستای مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است. همچنین پایداری طرح‌های پلمب مراکز تولید و توزیع موادمخدر که از دو سال گذشته آغاز شده، در نظر گرفته شود که تا امروز ۱۴۵۰ مرکز عرضه موادمخدر پلمب شده است. قطع انشعابات گاز و برق این مراکز نیز می‌تواند برای فروشندگان خُرد، زیان اقتصادی به‌همراه داشته باشد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان‌رضوی توضیح داد: اجرای برنامه‌های گوناگون آگاه‌سازی مردم در مورد مخاطرات مصرف موادمخدر به‌وسیله مسجدها، صداوسیما و...، برگزاری همایش بررسی عملکرد گذشته و تبیین برنامه‌های پیش‌ رو و... از دیگر برنامه‌های قوه قضاییه برای مبارزه با این مشکل است.

خدابخشی با بیان اینکه "۲۵۱۱ مرکز آلوده در حاشیه شهر مشهد شناسایی شده است"، خاطرنشان کرد: جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری حاشیه شهر مشهد که 3 هزار تن آن اتباع بیگانه و ۳۵ هزار نفر از آنان فاقد هویتند که در جرایم مواد مخدر فعالیت دارند؛ بنابراین بایستی چاره‌سازی در این زمینه صورت گیرد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان‌رضوی بیان کرد: ۴۵ مرکز توزیع مواد مخدر را در منطقه رجایی‌شهر پلمب کرده‌ و طرح پاک‌سازی مناطق عمومی و پارک‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. از ابتدای سال تاکنون ۸۸۷۰۰ کیلو کشفیات مواد مخدر داشته‌ایم که ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های لازم برای اصلاح فرایند پس از خروج معتادان خاطرنشان کرد: امروز معتادانی که ترک اعتیاد می‌کنند هیچ ضمانت اجرایی برای مراقبت‌های پس از ترک صورت نمی‌گیرد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان‌رضوی ادامه داد: برنامه ما در سال جاری، ایجاد بانک اطلاعاتی خرده‌فروشان مواد مخدر است، احضار فروشندگان مواد به پلیس و تشکیل پرونده برای فرد فرد آن‌هاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار