تابناک رضوی بررسی می کند؛
  استیضاح! واژه ای که در مجلس دهم زیاد شنیده ایم که همیشه با شکست مواجه شده است اما در واقع دلیل طرح استیضاح وزیر کشور و وزیر اقتصاد در شرایط کنونی کشور چیست و در واقع پشت پرده های استیضاح آقایان وزیر چگونه است؟
کد خبر: ۶۲۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰ 30 June 2018

 به گزارش تایناک رضوی؛ استیضاح وزیر اقتصاد و وزیر کشور چندیست که کلید خورده و باید منتظر ماند و دید مجلس چه آشی برای دولت روحانی خواهد پخت. اما اگر به تاریخچه استیضاح های سریالی بپردازیم متوجه می شویم زمان زیادی از کف نمایندگان برای بررسی این امور گذشته است که به نتایج موفقیت آمیزی دست نیافته است؛ با این حال برخی تحلیل گران بر این نظر هستند که مجلس برای التیام مشکلات اقتصادی موجود به این روش که مسکن مانند است روی آورده بر این اساس به سراغ جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی مجلس و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی رفتیم.


این نماینده اصلاح طلب در این ارتباط گفت: فکر می کنم مشکلات کشور قابل کتمان نیست و به لحاظ اقتصادی در کشور مشکلات زیادی داریم ولی اگر واقع نگر نباشیم و تحلیل درست از چرایی این مشکلات ندهیم نمی توانیم آنان را حل کنیم.


رحیمی افزود: مشکلات فعلی مربوط به وزیر کشور و وزیر اقتصاد نیست. مشکلات فراتر از این حرف ها است. ما دچار تحریم گسترده ای هستیم و امروزه امریکا بخش عمده ای از اقتصاد دنیا را اداره می کنند و به خیلی از کشورها برای عدم همکاری با ایران فشار آورنده است.


این نماینده مجلس ادامه داد: دولت آقای روحانی معذوریت های داخلی و تنگناهای بین المللی دارد. در این شرایط بحث استیضاح وزرا دردی دوا نمی کند اما از دولت آقای روحانی توقع داریم تا کابینه را ترمیم کند.

وزیر کشور را فرد کارآمدی می بینم
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران در ادامه با اشاره به جدایی مشکلات سیاسی از مشکلات اقتصادی عنوان کرد: در بخش سیاسی مشکلی نیست و وزیر کشور را فردی کارآمد می بینم و نیازی به بحث استیضاح ایشان احساس نمی شود.


رحیمی ادامه داد: ولی در بخش دیگر انتقاد جدی به تیم اقتصادی کشور دارم که نیاز به تغییرات در تیم اقتصادی دولت می بینیم؛ از تغییرات در تیم اقتصادی دولت حمایت می کنم اما در خصوص استیضاح وزیر کشور موافق نیستم و عملکرد وزیر کشور را خوب و قابل دفاع می بینم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پروسه استیضاح در آیین نامه داخلی و در قانون تعریف مشخصی دارد؛ نمایندگان اختیاراتی دارند اما وقتی وزیری را می خواهیم استیضاح کنیم و این استیضاح منجر به برکناری می شود نمایندگان باید رایزنی کنند و سپس وارد پروسه اجرایی شوند. اگر نظر حقی است باید همه نمایندگان را مجاب کرد.


رحیمی گفت: این کارها که انجام می شود وقت دولت را می گیرد و فشار به دولت وارد می شود و رایزنی لازم انجام نمی شود ؛ممکن است حرفی که جمعی از نمایندگان در راستای استیضاح می زنند واقعا به حقی باشد اما به دلیل اینکه نمایندگان را نمی توانند مجاب کنند و این استیضاح در صحن رای نمی آورد باعث می شود بازتاب منفی داشته باشد اما تاکید می کنم که استیضاح حق نماینده است و حق قانونی مجلس است و اعمال حق قانونی را نباید محکوم کرد یا نماینده را تحت فشار قرار داد ولی اینکه استیضاح مفید است یا نه و یا آنکه در چه شرایطی باید انجام شود به نظرم قابل بحث است.

انگیزه اصلی نمایندگان برای استیضاح، حل مشکلات است
عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی مجلس در ارتباط با نیت اصلی نمایندگان برای طرح مسئله استیضاح افزود: از ابتدای دوره نمایندگی ام نیت اصلی نمایندگان را مشکلات مردم می دانم. فشار مردم روی نمایندگان است و ما خیلی بیشتر از وزرا و افراد دیگر با مردم سر و کار داریم و فشار زیادی وجود دارد.


وی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که نماینده به ذهنش می رسد علاوه بر نطق و تذکر، مسئله استیضاح است. از این رو انگیزه اصلی نمایندگان برای استیضاح، حل مشکلات است؛ اما به نظرم در شرایط فعلی بهتر است همکارانمان از این ابزار قانونی استفاده نکنند. باید به رفع موانع کار دولت و ارائه راه حل برای کاهش فشار خارجی بپردازیم. فضا ملتهب است و به نظرم التهاب بیشتر برای دولت مناسب نیست و سبب افزایش هرج و مرج اقتصادی می شود.


وی در خصوص پیش بینی ها از استیضاح دو وزیر دولت امید گفت: به نظرم اینکه استیضاح وزیر کشور قطعا رای نمی آورد؛ چون ایشان فرد موفقی است و نمایندگان از آنان راضی هستند اما در خصوص وزیر اقتصاد با توجه به شرایط حاضر به پاسخ قانع کننده تیم وزارت اقتصاد و رایزنی نمایندگان استیضاح کننده که ببینند چقدر می توانند سایر نمایندگان را مجاب کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار