دادستان مشهدمقدس از نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در مقابله با پدیده ریزگردها خبر داد.
کد خبر: ۶۲۵۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 02 July 2018

به گزارش تابناک : غلامعلی صادقی با بیان این مطلب که قانونگذار در بند «س» ماده 38 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را مکلف به تنظیم و اجرا برنامه جامع مقابله با ریزگردها کرده است، اظهار داشت: در استان خراسان‌رضوی اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان، سند اجرایی کنترل 15 کانون بحرانی فرسایش بادی استان را شناسایی و به شهرستان‌ها ابلاغ کرده که در همین راستا موضوع جهت نظارت بر اجرای این برنامه به دادستان‌های مربوطه اعلام شده است. 

صادقی ادامه داد: یکی از عوامل مهم در مقابله با ریزگردها و حرکت شن‌های روان به‌ویژه در جنوب استان برخورد با افراد سودجو و فرصت‌طلبی است که با قطع درختان جنگل‌های طبیعی مانند تاغزارها، سبب سرعت بیشتر فرسایش خاک و حرکت شن‌های روان و ایجاد پدیده گرد و غبار برای اکثر شهرهای استان می‌شوند که این افراد برابر مواد 47 و 48 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و ماده 53 قانون قاچاق کالا تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. 

دادستان مشهد که در چند هفته اخیر شاهد آلودگی هوا در کلان‌شهر مشهد بوده‌ایم که به‌نظر می‌رسد برخی از دستگاه‌ها به وظایف و تکالیف قانونی خود به درستی عمل نمی‌کنند، نحوه برخورد دستگاه‌ها قضایی با این ادارات و سازمان‌ها به چه نحوی خواهد بود گفت: در سال گذشته قانون هوای پاک تصویب شده و به دستگاه اجرایی ابلاغ شده اما متاسفانه برخی از مواد این قانون نیازمند تصویب آیین نامه اجرایی است از جمله ماده 3 این قانون که در زمینه اعلام شرایط اضطرار و تکالیف دستگاه‌ها در این زمینه است.

صادقی بیان کرد: با این وجود دادسرای مشهد، اجرای این قانون را در راستای دفاع از حقوق عمومی مردم از دستگاه‌های متولی مطالبه کرده و در این راستا نیز مکاتبات و جلساتی در دادسرای مرکز استان برگزار شده و تا رسیدن به شرایط مطلوب قطعا موضوع را پیگیری خواهیم کرد. 

این مقام قضایی ادامه داد: البته آلودگی هوای اخیر شهر مشهد بنا به اعلام دستگاه‌های متولی بیشتر متاثر از گرد و غبار ناشی از کشورهای همسایه است که در این راستا نیاز است برابر ماده 10 قانون هوای پاک دستگاه‌های متولی از جمله وزارت امور خارجه و سازمان محیط زیست پیگیری‌های لازمه را انجام دهند و مردم منتظر اقدام دستگاه دیپلماسی کشور در این زمینه هستند. 

صادقی در زمینه اینکه نظر دستگاه قضایی جهت احداث باند سوم فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد که اعلام شده سبب کاهش آلودگی هوای شهر مشهد می‌شود چیست؟ گفت: موضوع طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد مدتی است که مطرح شده و حتی جلساتی نیز در این زمینه برگزار شده است که همان طور که شما اعلام کردید یکی از دلایل اصلی اجرا این پروژه را کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی برای شهر مشهد بیان کرده‌اند.

دادستان مشهد گفت: اگر چه به اعتقاد برخی از صاحب نظران و کارشناسان توسعه این فرودگاه در صورتی که در محدوده شهری واقع شده باشد نمی‌تواند مشکلات محیط زیستی آن را کاهش دهد، لذا جهت رفع این ابهامات از سازمان بازرسی استان درخواست شده تا به موضوع ورود پیدا کنند تا مشخص شود میزان تاثیر این طرح در کاهش آلودگی هوای شهر مشهد تا چه اندازه است همچنین نحوه تملکات اراضی و بررسی تبعات اجتماعی و امنیتی اجرای این طرح قبل از آغاز عملیات اجرایی آن به‌صورت کارشناسانه بررسی شود.

وی ادامه داد: بدیهی است در صورت اثبات طرح احداث باند سوم در کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی شهر مشهد، دادستانی نه تنها حمایت لازم را خواهد داشت بلکه به عنوان حقوق عمومی پیگیر اجرای آن نیز خواهد شد. 

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار