در پی نامه جمعی از اصلاح طلبان به رئیس اصلاحات/ نایب رئیس شورای اصلاح طلبان استان خراسان، مطرح کرد:
چندی پیش جمعی از فعالان سیاسی در نامه ای به رئیس دولت اصلاحات، درخواست اصلاح اصلاح طلبی داشتند. این جمع صد نفری اما با نقدهایی از سوی برخی فعالان رده اول اصلاح طلبی استان خراسان رو به رو شدند و از این نامه تحت عنوان سهم خواهی یاد شده است.
کد خبر: ۶۲۵۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹ 02 July 2018

به گزارش تابناک رضوی؛چندی است برخی افراد از تغییر رویکرد اصلاح طلبی نام می برند و طی این حرکت، نامه ای به سران اصلاح طلب نوشته اند که این اقدام با نقدهایی همراه شد. در این خصوص امیر اقتناعی گفت: خوب است که گفتمان اصلاحات بعد از حدود ۲ دهه بازخوانی شود و اگر بر حسب ضرورت زمان نیاز به بازپیرایی دارد نکاتی بدان اضافه و یا مواردی دچار تغییر گردد. اما در خصوص نوشتن نامه ۱۰۰ نفر، اگر قرار بود دوستان ما به سراغ اصلاح اصلاحات تحت این منظور که گفتمان اصلاحات بازخوانی و بازپیرایی شود، بروند، به نظر من نامه را نباید خطاب به رئیس اصلاحات می‌نوشتند؛در واقع مخاطب این نامه، فرد فردِ ما اصلاح طلبان هستیم.

وی ادامه داد: اما اگر هدف اصلاح اصلاح‌طلبی بود، نوشتن نامه به رئیس دولت اصلاحات درست بود. چرا که نقش ایشان در تعیین ترکیب شورای عالی اصلاح طلبان بسیار موثر بود. لذا از آنجا که نوشتن نامه به ایشان تحت عنوان اصلاح اصلاحات صورت گرفته، من تناقضی در این مسئله می‌بینم. محتوای نامه با عنوان نامه هم‌خوانی ندارد. در واقع چگونگی چینش و ترکیب افراد شورای عالی اصلاح‌طلبان را زیر سوال برده‌اند.
دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی افزود: دعوا برسرِ آدم‌هاست و نه گفتمان و رویکرد و پارادایم (چرا دیگری روی صندلی هست و من نیستم). بخشی از دوستانی که نامه را امضا یا از آن حمایت کردند، خودشان به نام جریان اصلاح‌طلبی به کمک دولت یا سایر بخش‌های درون سیستم (شهرداری و شورا و ...) رفته‌اند و به گونه‌ای نقد می‌کنند که انگار کار تشکیلاتی، گفتمانی، فکری و کادرسازی می‌کنند. شتر سواری که دولادولا نمی‌شود.

اشتیاق وصف‌ناشدنی برای ورود به سیستم!

این فعال سیاسی بیان کرد: چطور می توان -به صورت توامان و بی آنکه تزاحمی پیش آید- هم نماینده دولت و یا حاکمیت بود و هم فعال بخش خصوصی؟! اگر قرار بر حضور همه و یا عمده نیروهای فعال حوزه اصلاح طلبی در درون سیستم رسمیِ اجرایی است، پس بار حوزه عمومی و دیده‌بانی جامعه مدنی را قرار است چه اشخاص یا نهادهایی بر دوش کشند؟!

اقتناعی گفت: در یکسال گذشته هیچ جمع رسمیِ اصلاح‌طلبی را در مشهد ندیده‌ام که در آن نقد رویکردی یا گفتمانی به شهردار، معاونین یا شورا مطرح شود. هرجا که نشستیم، گفتند چرا به ما پست ندادید و چرا فلانی بر صندلی نشسته و من ننشسته‌ام!

تخصص‌گرایی، شرط لازم تغییر پارادایم

اقتناعی افزود: در حوزه فرهنگی، یک‌سری از دوستان فعال فرهنگی هستند و حوزۀ فعالیت‌شان نیز علوم انسانی است و به عنوان مدیر فرهنگی به شهرداری راه می‌یابند. اما یک‌سری که اصلا فرهنگی نیستند و سابقه‌ای هم ندارند و رشته تحصیلی‌شان نیز نامرتبط است، چون هیچ‌جای دیگری نمی‌توانند در شهرداری کار کنند، انتظار است در حوزه فرهنگی شهرداری مشغول شوند! ما از مردم رای گرفته‌ایم و به آنان گفته‌ایم که می‌خواهیم تغییر پارادایم بدهیم، میخواهیم گفتمان خود را غالب کنیم و شما تغییر را احساس کنید. به مردم نگفتیم که به ما رای بدهید چون یک‌مدت آن‌ها پست و حقوق گرفته‌اند و حالا ما بگیریم. چیزی که به اصلاحات ضربه می‌زند همین رویه‌های شبه اصلاح‌طلبی و به نام اصلاح‌طلبی است.

تحزب واقعی، تنها راه اصلاحِ اصلاحات

نایب رئیس شورای اصلاح طلبان خراسان با اشاره به اهمیت تحزب گفت: اگر قرار است واقعا به دنبال اصلاح یا بازخونی و بازپیرایی جریان اصلاح‌طلبی باشیم و فکر می‌کنیم باید رویه‌های اصلاح‌طلبی، اصلاح شود، هیچ راهی نداریم که علی‌رغم تمامی سختی‌ها و هزینه‌ها و حتی زمان‌بر بودن، به حزب برگردیم، کار فکری کنیم، فضای گفتگو را ایجاد کرده و در همه سطوح بسط دهیم، کادرسازی نمائیم، نیروهای متخصص و متعهد را یا تربیت یا شناسایی و معرفی کنیم، برنامه ارائه دهیم و براین اساس از مردم رای بگیریم و بخواهیم ما را نقد کنند و بر آن مبنا پاسخگو باشیم.

اصالت احزاب، راهبرد پارلمان اصلاحات باشد

اقتناعی گفت: امیدوارم در آیین‌نامه پارلمان اصلاحات، نقش احزاب واقعی و حرفه‌ای کاملا پررنگ شود و با سازوکاری افراد را سوق دهند که کار حزبی کنند. دیگر شخص معنا نداشته باشد. باید اصالت را به احزاب دهند و با فرمولی مشخص، احزاب را امتیازدهی و سطح‌بندی کنند. چینش رای‌های درون آن نیز متناسب با توان احزاب مختلف و نیروهای درون جریان اصلاح‌طلبی باشد و جانب عدالت نیز رعایت شود. صرف اینکه تعداد اعضای شورای عالی بیش‌تر شود و عنوانش به پارلمان تبدیل شود، تغییری در محتوای کار ایجاد نمی‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار